Gerda Wegener på Arken
Største Wegener-udstilling til dato

Museets direktør, Christian Gether bød velkommen, Andrea Rygg Karberg tog over, introducerede udstillingen og viste derefter rundt. Her fortæller hun om Gerda Wegeners maleri af forfatteren Ellen von Kohl. Maleriet blev nægtet optagelse på både Charlottenborg og Den Frie i 1907, hvilket fik maleren Gudmund Hentze til harmdirrende at skrive et indlæg i Politiken, kendt som Bondemalerstriden. Maleriet har i årevis været forsvundet, men blev fundet i New York hos en dansk ejer. Til højre forlægget, en kultegning. 77 x 53 cm.
 

En sommerdag fra 1927. Ved staffeliet Einar Wegener, Lili nøgen, Elna Tegner med akkordeon og forlæggerhustru fru Guyot med bog. Olie på lærred, 130 x 200 cm. Andet sted hedder motivet
Modeller i det grønne. Herunder omtalen i årbogen "Kunst under hammeren 1987", da
Bruun Rasmussen solgte det for 200.000 kr. i hammerslag.




På vejen til Anacapri malede Gerda Wegener i 1922. Det er hende selv til højre og Lili (Einar Wegener). Det købtes i sin tid af den franske stat og befinder sig i dag i Centre Pompidou i Paris. Oliemaleri 81,8 x 81,5 cm. Til højre Gerda Wegener og Fernando Porta på Lidoen i Rom, 1931-36. Blyant og akvarel. 33 x 28 cm. Fra 1931 til 1933 gift med Fernando Porta.
Herover beundrer Berlingskes kunstanmelder, Torben Weirup, Marokanske nygifte, malet 1931-34. Andre steder hedder maleriet Orientalsk par i landskab. Det gælder i øvrigt flere af de udstillede værker, at de har fået andre titler end tidligere.


Ved spejlet, 1931-36. Blyant og akvarel. 34 x 27,5 cm.


Einar Wegener: Capri. Ca. 1929. Olie på lærred. 73 x93 cm. Til højre Gerda og Lili med deres hund.
I katalogteksten hedder det: "... de to kvinder fremstår som næsten pjankede veninder, der drejer kroppene, så
hhv. hofter og barm tilsyneladende tilfældigt fremhæves i en typisk flirtende attitude". Ejer: James Bauerle.


Ved Loires bredder (Kunstnerkolonien i Beaugency, Paris 1926.
Bohemer fra kunstnerkolonien en sommerdag i badetøj. I forgrunden har Gerda portrætteret
sig selv med en bredskygget hat liggende med sin hund. Olie på lærred. 115 x 135 cm.

Steg fra 30.000 kr. til 621.000 kr. på omkring et halvt år

Sommerfugle, er titlen på Arken. De tre gratier hed maleriet, da Bruun Rasmussen solgte det marts 1993. Da Sotheby's havde det under hammeren 13. oktober 1993 var titlen Les femmes fatales. Det gør det ikke nemere at søge et maleri med tre forskelige titler. Selv om Arken ikke beskæftiger sig med priser, så er det nok så interessant, at det hos Bruun Rasmussen var vurderet til 50.000-60.000 kr. og kun nåede et bud på 30.000 kr. Et halvt år senere dukkede det op hos Sotheby's i New York, som havde vurderet det til $18.000-25.000, lidt mere end Bruun Rasmussen, men med et helt andet slutresultat. $95.000 blev budt, 621.000 kr. med daværende kurs, et fantastisk højdespring. Men hvordan kan det nu være? En af forklaringerne er sikkert, at hele auktionsverdenen ramlede sammen efter sæsonafslutningen i starten af 1990erne. I 1987 fik Bruun Rasmussen således 80.000 kr. for det samme. Dr. Gachet af van Gogh satte verdensrekord 470 mio. kr., en rekord, der holdt i mere end 10 år. Men kendte kunstneres arbejder raslede ned, en nedtur der varede det meste af 90erne. I New York var imidlertid en køber, som ville betale $95.000 for Wegernes maleri. Det er stadig dyreste Wegener til dato. Adskillige af de udstillede værker på udstillingen kommer fra auktioner, fra de danske Bruun Rasmussen, Kunsthallen og Ellekilde samt internationale. Herunder omtalen i årbogen "Kunst under hammeren 94" om det sensationelle hammerslag på 621.000 kr. i New York hos Sotheby's.


Gemt lidt af vejen i et mørkt lokale hænger disse 11 stærkt erotiske motiver, tryk klippet ud af bogen
"Les Délas-sements de ´l'Éros (Eros' adspredelser)" fra 1925. Nogle af dem var med på verdens første
udstilling af erotisk kunst, arrangeret af lægeparret Phyllis og Eberhard Kronhausen og udstillet i Lund og Århus.
 81 farveillustrationer og 781 i sort-hvid var gengivet i kataloget.

Og det var ikke blid erotik det hele, mange af dem var direkte pornografiske.


Assistent på udstillingen er filmproducer og journalist Nikolaj Pors, som har et indgående kendskab
til Gerda og Ejnar Wegener. Her sammen med Politikens kunstanmelder Trine Ross.


Solodanserinden Ellen Poulsen i balletten Chopiniana, Paris 1937. Olie på lærred. 135 x 160 cm.
Tilhører Teatermuseet i Hofteatret.

Arken har mange gode medarbejdere, hvilket de gentagne fornemme udstillinger vidner om. Det er ikke bare lige at sætte en udstilling op som denne med Gerda Wegener. Det kræver vidtgående ekspertise.
Til Wegener-udstillingen er blandt andre ansat kunsthistorikeren Amalie Grubb Martinussen, th., som har stået for fransk oversættelse.

Gerda Wegener, hedder udstillingen meget naturligt.

178 katalognumre lånt ude i verden. Arken ejer ikke selv noget af Wegener.

Udstillingen har et langt forløb, fra 7. november 2015 til 16. maj 2016. Og den skal nok blive et tilløbsstykke. Læs mere på Arkens hjemmeside.

GerdaWegener fødtes 1885 og dør 1940. På hendes dødsboauktion 27. november 1940 er der hos Winkel & Magnussen 53 billeder til salg, de to af Ejnar. De fleste kendte værker er for længst solgt, men det kan være svært at følge hendes malerier og akvareller, når eftertiden ændrer billedtitlerne.


To kokotter med hatte (Lili med veninde). 1920erne.
Olie på lærred. 61 x 46 cm. Ejer: Anne Ammitzbøl.
Formentlig Wegeners dødsboauktion nr. 135 med titlen To kvinder med store hatte. 61 x 46 cm. Men ingen oplysning om malemåde.
Forsideillustration på Arkens katalog.





Hjerterdame (Lili). 1928. Maleri på lærred 100 x 81 cm. Solgt 11. juni 2013 hos Bruun Rasmussen med titlen Solitaire. Hammerslag 90.000 kr. På samme auktion fik en opstilling med ruderdame, et par flasker, to glas og en avis, hammerslag på 30.000 kr. med samme bordopstilling som herover.






Rygende kvinde
til venstre var under hammeren hos Ellekilde i marts 2002, hvor det skiftede ejer ved et hammerslag på 65.000 kr. På samme auktion nåede Elegant dame med hvid hat og sorte handsker 120.000 kr. (dette ikke med på udstillingen)






Fotos:
Kunstnyt.dk
5. november 2015


Området omkring Arken er én stor byggeplads. Men snart vil det tage sig imponerende ud. Lover man.