Såkaldte kunsteksperter har beskæftiget sig meget med kunst. Det
er det, der har gjort dem til »eksperter«. Ingen bliver
kunstekspert på en eftermiddag. Kun ved at se og se og blive ved
med at se, ved indgående boglige studier, ved at rende museerne,
gallerierne og auktionerne på dørene, ved konstant at iagttage
og sammenligne, kan nogen gøre sig håb om status som
»tilnærmelsesvis ekspert«.
Et af de store navne inden for eksperternes kreds var
hollænderen Abraham Bredius. Ekspert i hollandsk 1600-tals
maleri, og som følge deraf med et indgående kendskab til Jan
Vermeer van Delft, mester for et af verdens mest berømte
billeder, Kokkepigen, fra ca. 1660, forestillende
en pige, der hælder mælk op i en skål. Maleriet hænger på
Rijksmuseum i Amsterdam, hvor Bredius havde været underdirektør.
Bredius var bl.a. kendt for sin store Rembrandt-bog, en komplet
fortegnelse over mesterens malerier. Det er siden tyndet noget
ud i antallet af originale Rembrandt, som det fremgår
andetsteds.
Bredius var i 1937 en mand i firserne, efterhånden dårligt
seende, og havde nu trukket sig tilbage for at nyde sit otium i
Monaco. Men da han en dag i begyndelsen at september modtog et
brev fra en dr. G.A. Boon i Paris, blev hans interesse i den
grad vakt, at han nogle dage senere pakkede sin kuffert og
rejste afsted til byernes by.
Resultatet af besøget stod at læse i det engelske
kunsttidsskrift The Burlington Magazine's september-nummer under
overskriften »En ny Vermeer«, og Bredius startede lige på og
blødt:
»Det er et vidunderligt øjeblik i livet for en kunstelsker
pludselig at blive konfronteret med et hidtil ukendt maleri af
en stor mester, uberørt, på originalt lærred og uden nogen
restaurering, fuldstændigt som da det forlod malerens atelier!
Og hvilket maleri! Hverken den smukke signatur »I.V.Meer«
(I.V.M. i monogram) eller prikningen på brødet, som Kristus
velsigner, er nødvendigt for at overbevise os om, at vi her har
– jeg er tilbøjelig til at sige Johannes Vermeer af
Delfts mesterværk, og desuden, et af hans største arbejder
(117x129 cm), helt forskelligt fra alle hans andre malerier, men
dog Vermeer hver en tomme. Motivet er Kristus og disciplene i
Emmaus, og farverne er pragtfulde – og karakteristiske – Kristus
i en vidunderlig blå; disciplen til venstre, hvis ansigt dårligt
ses, i en fin grå; den anden discipel til højre i gult – den
berømte Vermeers gule, men dæmpet, så den forbliver i perfekt
harmoni med de andre farver. Opvarteren er klædt i mørkebrunt og
mørkegråt; hendes udtryk er pragtfuldt. Og netop
udtryksfuldheden er den mest vidunderlige kvalitet i dette
enestående maleri... I intet andet maleri af den store mester
fra Delft finder vi en så stor følsomhed, en så dyb forståelse
for Bibelshistorien – en opfattelse så fornemt og menneskeligt
udtrykt ved hjælp af den højeste kunst…
Maleriet havde dr. Boon fået til »gennemsyn« af en bekendt, den
hollandske maler Han van Meegeren, der havde fortalt, at det kom
fra en gammel hollandsk familie boende i det fascistiske
Italien. Familien, som ifølge van Meegeren hed Mavroeke, havde
bedt ham sælge nogle arvestykker, og han havde nu, fortalte han,
under stor risiko smuglet maleriet ud at landet.

Verdens mest berømte kunstforfalskning, Han van Meegerens
»Kristus og disciplene i Emmaus«, 1937. 117x129 cm. Solgt for
1,3 mio. kr. som værende malet af Hollands store 1600-talsmaler
Vermeer. Da van Meegeren tilstod, troede ingen på ham, og han
måtte bevise sin skyld ved at male i fængslet. Se dette
billede længere nede
Offentliggørelsen af Bredius' artikel havde naturligvis
autoriseret billedet, var at betragte som en ægthedserklæring,
og Boon forsøgte at sælge det i Paris, men forgæves. Han tog det
så med til Holland, hvor han talte for, at det var en
nationalskat og derfor burde blive i landet. Bønnen blev hørt,
og en række notabiliteter, heriblandt Hollands mest respekterede
kunsthandler, Hoogendijk, og direktøren for Boymans Museum,
Hannema, købte i forening med Rembrandt-selskabet billedet for
520.000 gylden, i danske kroner dengang ca. 1,3 mio. For salget
modtog Han van Meegeren tre fjerdedele af beløbet. Maleriet fik
nu plads på det nye Boymans Museum i Rotterdam, hvor det de
næste syv år dagligt blev beundret som et af verdens fornemste
kunstværker, Og havde det ikke været for en ren tilfældighed, så
var der måske ingen i dag, der ville have hørt om Han van
Meegeren.
En sensationel tilståelse
Men skæbnen ville, at Han van Meegeren den 29. maj 1945 blev
arresteret og anklaget for »landsskadelig virksomhed« ved at
have »kollaboreret« med fjenden og i 1943 via mellemmand solgt
et maleri af Vermeer, Kristus og ægteskabsbrydersken til Herman
Göring, der under krigen havde plyndret en lang række museer og
privatsamlinger i Holland. Blev van Meegeren kendt skyldig,
kunne han risikere flere års fængsel. Med udsigt til dette
aflagde han derfor den 12. juli 1945 en fantastisk tilståelse,
som ingen troede på, men som skulle komme til at ryste ikke bare
hollandske kunsteksperter, men hele kunstverdenen.
Han van Meegeren tilstod nemlig at have udført adskillige
forfalskninger af hollandske mestre: Ter Borch, Pieter de Hoogh,
Theodor van Baburen, Frans Hals – og Vermeer. Men ikke bare den
Vermeer, som Göring havde erhvervet, men endnu værre, den
Vermeer, som den højeste sagkundskab, med »kunsteksperternes
nestor« Abraham Bredius i spidsen, havde udråbt som et af
billedkunstens mesterværker og som gennem syv år var blevet
beundret af tusindvis af museumsbesøgende. Ingen troede på
mandens tilståelse, men det skulle de komme til. I cellen blev
van Meegeren udstyret med lærred og farver, og så gik han ellers
i gang med at 'bevise sin skyld'. Og det varede ikke længe, før
Hollands kunsteksperter hang godt med ørerne.

Dette billede måtte van Meegeren male i fængslet for at nogen
troede på, han havde udført malerisvindel i den helt store stil.
Billedet blev sidst solgt på auktion i 1996 for 194.000 kr., hos
Christie's i London. 157x202 cm.
En kommission af eksperter, under ledelse af direktøren for de
belgiske museumslaboratorier, dr. PB. Coremans, blev et års tid
senere sat til at undersøge billederne. Under hele sagen havde
van Meegeren udvist stor samarbejdsvilje, og i marts 1947,
næsten to år efter hans tilståelse, forelå
Coremans-kommissionens resultat, der til fulde bekræftede van
Meegerens oplysninger. Forinden havde van Meegeren udførligt
berettet, hvordan han havde frembragt sin »Vermeer«, Kristus og
disciplene i Emmaus. Hvordan han havde anvendt lærredet fra et
1600-tals maleri og brugt materialer, der kunne fås på Vermeers
tid. Og – efter ugers omhyggeligt arbejde – signeret det med
Vermeers navn, hvorpå han i flere timer havde bagt det i en
specielt fremstillet ovn ved 105 grader for på den måde at
forstærke billedets »alder«. Derefter havde han givet det endnu
en gang finish, rullet det på en stok, og af igen, så det
krakkelerede. Til sidst havde han bevidst beskadiget det
forskellige steder, udbedret det igen, sat det på en »original«
blændramme med »originale« stifter, indrammet det i en
»original« ramme, og – »Vermeers mesterværk« var en realitet.

Fra retssagen i 1947 med et udvalg af de falske malerier på
væggene. I baggrunden t.h. verdens mest berømte maleri. Selv ses
van Meegeren siddende i boksen til venstre i billedet, med det
utydelige, lyse hoved.
Retten blev sat den 29. oktober 1947 i Amsterdam, hvor lokalets
vægge var »udsmykket« med van Meegerens forfalskninger. Efter 17
vidners afhøring, som tog fire og en halv time, blev det van
Meegerens tur, og retspræsidenten, V.G.A Boll, spurgte:
– De indrømmer stadig, at De har malet alle disse
forfalskninger?
van Meegeren: – Ja, hr. præsident!
Boll: – Også, at De solgte dem til en meget høj pris?
van Meegeren: – Jeg havde intet valg, Havde jeg solgt dem til en
lav pris, ville det have været en a priori indikation, at de var
falske.
Boll: – Hvorfor fortsatte De efter Emmaus?
van Meegeren: – Jeg fandt processen vidunderlig. Jeg kom i en
tilstand, hvor jeg ikke længere var min egen herre. Jeg havde
ingen vilje, blev magtesløs. Jeg var tvunget til at fortsætte.
Boll: – Det er altsammen udmærket. Men til sidst fik De en pæn
lille fortjeneste (sagt af Boll med et »lille glimt i øjet«).
van Meegeren: – Det var nødvendigt, hr. præsident. Kritikerne
havde bagatelliseret mig, så jeg ikke længere kunne udstille
mine arbejder. Jeg var systematisk og ondskabsfuldt blevet
smadret af kritikerne, som ikke ved det mindste om malerier:
Boll: – Måske den financielle side havde nogen indflydelse på
Deres handlinger?
van Meegeren: – Det gjorde ingen forskel. Millionerne jeg tjente
på de sidste billeder blev bare lagt oven i de millioner, jeg
allerede havde tjent. Jeg gjorde det ikke for pengenes skyld,
som kun gav mig problemer og gjorde mig ulykkelig.
Boll: – De handlede altså ikke for vindings skyld?
van Meegeren: - Kun ud fra ønsket om at male. Jeg besluttede at
fortsætte, ikke primært ud fra ønsket om at male forfalskninger,
men for at udnytte teknikken jeg havde udviklet. Jeg agtede at
fortsætte med at bruge den teknik. Den er fremragende. Men jeg
vil aldrig mere gøre mine billeder gamle eller udbyde dem som
gamle mestre.
Den 12. november faldt dommen: et års fængsel, hvilket var
minimumsstraffen. Alle forfalskningerne skulle returneres til
ejermændene, de usolgte til van
Meegeren. Ægteskabsbrydersken,som Göring i 1943 havde betalt
1.650.000 gylden for (ca. 4,2 mio. danske kroner) tilfaldt
staten. De skriftskloge, som van Meegeren malede i fængslet som
bevis for sin skyld, solgtes senere for 3.000 gylden. Uden
Vermeer-signatur. I 1996 solgtes det i London for 194.000 kr.
l slutningen af november ramtes van Meegeren af en delvis
lammelse, og den 29. december, knap seks uger efter dommen, døde
han af et hjerteslag, godt og vel 58 år gammel. 7.167.000 gylden
(omkring 15-16 mio. kr.) havde de solgte falsknerier (ud af
omkring 16-18 i alt, de fleste »Vermeer«), indbragt, hvoraf van
Meegeren selv havde fået 5.460.000, ca. 12 mio. kr. I dag hænger
de fleste af billederne på hollandske museer, hvor de er så
glade for dem, at de nødig låner dem ud. For Aarhus Kunstmuseum
lykkedes det at låne et par stykker til den aktuelle udstilling
i 1989.
Abraham Bredius, kunsthistoriker, museumsmand, medudgiver af
tidsskriftet Oud Holland – hovedorganet for den nederlandske
kunstforskning – forfatter til en lang række betydelige værker,
og manden der gav verdens mest berømte forfalskning, van
Meegerens »Vermeer«, prædikat som et af verdenskunstens
mesterværker, nåede lige at »opleve« van Meegerens tilståelse.
Godt og vel 90 år gammel døde Bredius i 1946.
Læs mere om Bredius og Museum
Bredius i Holland
© kunstnyt.dk
|