En uforståelig anklage
Politiken 30. april 2011:
Formand for Kulturværdiudvalget,
Erland Kolding Nielsen:
»Der er ingen tvivl om, at Jens Thygesen har overtrådt loven...«
Læs
i Politiken
Foto. Kunsthallen
Laurits Tuxen: Man rejser sig fra bordet.
Aftenselskab hos hos familien Moresco. 1906. 142x212 cm.
Solgt hos Bruun Rasmussen april 1991 for 480.000 kr., dengang rekord for
et maleri af Tuxen.
Solgt i Kunsthallen november 1995 for 250.000 kr.
Solgt hos Sotheby's i New York maj 1997 for 548.000 kr.
Foto: Kunstnyt.dk
I Politiken lørdag den 30. april 2011 stod på forsiden: »Gåde
om udsmuglet maleri løst«. Hele 2. sektions
forside var om sagen, den halve side med maleriet hængende i den
nuværende ejer, John Odens spisestue
i New York. Det var ham, som helt lovligt, havde erhvervet det hos
Sotheby's på den store La Belle Époke-
auktion 23. maj 1997 for 548.000 kr.
Politikens store artikel var skrevet af Lea Wind-Friis, som havde
interviewet Kulturværdiudvalgets formand,
Erland Kolding Nielsen. Politiken havde tidligere skrevet om maleriet,
hvilket havde fået sønnen til køberen
af maleriet i Kunsthallen til at kontakte formanden og her fortælle, at
faderen, som er død, solgte det allerede et
år efter købet. Ifølge Kolding Nielsen skulle denne køber, som vi
ikke får navnet på, have fået Jens Thygesen
til ikke alene at anbefale denne at sælge Tuxens maleri t i udlandet, men oven i
købet have pakket billedet ned.
Den forklaring lyder mere end mærkelig. Da Jens Thygesen solgte
maleriet i 1995 vidste han, at der var udførsels-
forbud. Men da det solgtes til en dansker (som vi her på Kunstnyt.dk
kender navnet på), og det forblev i landet,
var forbuddet uden betydning. Jens Thygesen var kendt som
gennemhæderlig, og at han skulle havde medvirket
til ulovligheder forekommer helt usandsynligt. Han skulle ydermere,
ifølge Kolding Nielsen, have fortalt den nye
ejer af maleriet, at det ikke kunne sælges i Danmark. Hvorfor skulle
Thygesen fortælle det, når han kort forinden
selv havde solgt det, og det i 1991 også var solgt hos Bruun Rasmussen?
Det er noget sludder, og giver absolut
ingen mening. På Lea Wind-Friis' spørgsmål til Kolding Nielsen: »Men
hvad skulle han få ud af at sælge det USA
i stedet for blot at sælge det i Danmark?«, svarede Kolding Nielsen:
»Formentlig er der tale om højere salær i den
situation«. Meget tyder på, at Kolding Nielsen ikke er helt klar over,
hvad han taler om.
Undertegnede tror ikke et øjeblik på, at Jens Thygesen, som jeg har
kendt siden han af daværende ejer, Poul
Jacobsen, blev ansat flere år før denne døde i 1983 og Thygesen
efterfølgende overtog firmaet. Thygesens
førstemand, da Kunsthallen i 2004 lukkede, Niels Raben siger til Politiken: »Hr. Thygesen var en meget retskaffen
mand, og jeg kan ikke forestille mig, at han bevidst har gjort noget,
som han vidste ikke måtte gøres. Han var om
nogen af den klassiske skole og fulgte lovens bogstav. Der findes brodne
kar i verden, men han var bestemt ikke
et af dem«. Kolding Larsen har talt med sønnen til køberen af
maleriet i Kunsthallen. Men hvorfor har han ikke
talt med den person, som, ifølge sønnen, købte det allerede et år
efter og solgte det i New York? Det ville være
mere logisk. Noget halter. Hvordan kan Jens Thygesen anklages for noget
ulovligt? Det er jo ikke ham, som har
solgt maleriet i USA. Og hvorfor skulle Thygesen pakke maleriet til
forsendelse? Det ville normalt være Sotheby's
danske afdeling, der stod for det. Og var det det, så er det Sotheby's,
der har gjort noget ulovligt.
Jeg finder ikke, at sagen er opklaret. Der er mange løse ender. Hvis
ikke Jens Thygesen direkte har ført maleriet
ud af landet, så er han 100 procent uskyldig. Og undskyld, Kolding
Nielsen: At Thygesen har ført det ud af
landet, det skal du bevise, før jeg tror på det.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
2. maj 2011
|