Det maleri kan undertegnede ikke
lide. |
Kig et stykke tid på billedet herover, og sammenlign det så med ægte Tuxen-malerier. Ingen steder i hans produktion findes så ringe kvalitet. |
Hvor finder man Tuxens palet i udsnittet her
til venstre? Det er amatøragtigt malet. Se stævnen på den forreste
båd. Sådan ville Tuxen aldrig komponere den. Og se de andre skibe. Det
er meget svært at forbinde dette maleri med en stor kunstner som
Laurits Tuxen. Og det er meget svært at se, hvad der står. Men står der L Tuxen? Og står der 11 for 1911, eller 17 for 1917? Under 1917 har Lise Svanholm i sit store værk om Tuxen et maleri registreret som Skagen Strand i blæsevejr. Sign. LT 17. Men det måler 28x40 cm og er ikke afbildet |
Kære Preben, Tak for din mail vedrørende det Laurits Tuxen maleri som er på Lauritz.com lige nu, og som var et af malerierne blandt de 214 i Skagens Museums sommer udstilling ”Skagen GULD / værker i privateje”. Først er det vigtigt at understrege at det under hele
udstillingsprojektet har været os vigtigt at formidle at
udstillingsprojektet ikke var et ”smagsdommer” projekt eller en
”blåstempling” af de værker der var med – og ej heller nødvendigvis
en kvalitetsmæssig nedvurdering af de mere end 400 værker vi måtte
afstå fra at vise. Udstillingen – som der også står i kataloget –
har været sammensat med et ønske om at vise repræsentativt de
henvendelser der er kommet, samt at vise sider - motivkredse etc. Af
kunstnerne som vi ikke har set ofte. – Samt flere andre forskellige
overvejelser der dannede grundlag for udvælgelsen. Udvælgelsen har ikke
været ud fra en teknisk kvalitativ vurdering. En anden væsentlig – og usædvanlig ting ved
udstillingen har været, at til forskel fra vores vanlige kunstfaglige
udstillinger, havde vi ikke set store dele af materialet fysisk før
selve ophængningen – grundet den overvældende store mængde
materiale som indkom ved vores efterlysning. Dette har også været en
pointe i udstillingen – at vi som fagfolk først EFTER tingene er
kommet op at hænge, har kunnet gå i gang med at studere værkerne nærmere
– både i forhold til persongalleri, motivkendskab, signaturer etc.
Ergo – en helt omvendt måde at lave udstilling på. Dette igen fordi
vi har villet ”åbne dørene” for de – også for os (i stor
omfang) ukendte ”skatte” som har gemt sig derhjemme. Med al dette i mængde, har der været enkelte malerier
i udstillingen, hvor vi undervejs i udstillingen har haft nogle faglige
snakke omkring værkerne. Nu må vi ikke vurdere eller udstede ægthedsbeviser
på værker – som du ved – og dette har vi heller ikke gjort her.
Der har været enkelte værker hvor vi har været i dialog blandt fagfæller,
og sammen med Bruun Rasmussen – og har haft nogle overvejelser og
givet udtryk for en tøven over for de data vi har modtaget omkring værket
(kunstner etc.). I et par tilfælde har vi også haft inddraget ejerne i
denne dialog hvis vi – sammen med Bruun Rasmussen – har ment at vi
burde påpege noget over for ejerne. Disse dialoger er selvfølgelig
fortrolige mellem os, auktionshuset og ejerne. Når det drejer sig om det Tuxens maleri som nu er sat på
Lauritz.com auktionen, kan jeg sige til dig at vi har set på det og
ikke har kunnet komme noget umiddelbart nærmere hverken den ene eller
anden vej. Vi ved også at andre fagfæller har set på malerierne i
udstillingen – også Tuxens – også Lise Svanholm som har besøgt
udstillingen (Lise Svanholm har i øvrigt også haft tilføjelser til
hendes registrant, blandt værker hun har fundet i udstillingen). Og vi
har – sammen med auktionshuset Bruun Rasmussen - uden dog på nogen måde
at have gået ind i en nærmere undersøgelse af maleriet, ikke villet
afvise blankt at det kunne være Tuxen. Igen – vi har ikke lavet en nærmere
undersøgelse af akkurat det maleri i udstillingen og derfor – udover
at vi aldrig udsteder ægthedsgarantier – vil jeg omvendt ikke på den
baggrund udelukke at det kan være et maleri Tuxen har lavet. De venligste hilsner |
Må jeg slutte af med at foreslå, at museumsfolk,
auktionsfolk og andre med faglig interesse endnu engang nærstuderer
maleriet. |