Motivet herunder malet af Peter Tom-Petersen
i 1892 er set flere gange på auktion
Tilsyneladende er der tale om det samme. Men er det korrekt?

Maleriet til venstre solgte Bruun Rasmussen 5. september 2005 for 59.000 kr. i hammerslag mod en vurdering på 40.000 kr.

Katalogteksten:
"Efter Frokosten". Interiør fra Zahrtmanns spisestue i Casa Cerroni i Civita d'Antino med kunstnerens hustru Marie Elisabeth Tom-Petersen i samtale med en italienerinde. Sign. Tom Petersen 1892. Olie på lærred. 66 x 79.

Udstillet: Charlottenborg 1893 nr. 388.







Se salget



   
Kig på møblets overkant. Den flugter ikke ens på begge malerier, hvorfor der klart er tale om to forskellige, som Bruun Rasmussen ikke observerede, da de solgte anden gang. Kunstnyt.dk's redaktør måtte også ned i detaljerne for at "afsløre" forskellen. Ejeren af det ene påstod hårdnakket, at der var TO forskellige.
Maleriet til venstre solgte Bruun Rasmussen 22. april 2008 for 55.000 kr. mod en vurdering på 40.000 kr.

Katalogteksten er den samme som for billedet solgt 5.9.2005
"Efter Frokosten". Interiør fra Zahrtmanns spisestue i Casa Cerroni i Civita d'Antino med kunstnerens hustru Marie Elisabeth Tom-Petersen i samtale med en italienerinde. Sign. Tom Petersen 1892. Olie på lærred. 66 x 79.

Udstillet: Charlottenborg 1893 nr. 388.

De to malerier er tilsyneladende ens.
Men er de nu også det?
Det burde de være, da der refereres til samme Charlottenborg-udstilling og nummer i 1893.
Men ved nærmere studium er der flere forskelle, ikke alle lige iøjnefaldende. En af dem, som klart afslører, at der er tale om to malerier, ses helt til venstre, bag ryggen på den siddende kvinde. På det ene udsnit, til venstre, ses tydeligt, at overkanten på skabet er lavere placeret end på det andet i forhold til panelet, eller er det et vidue?

Bedømt ud fra billederne gengivet på nettet, ser det ikke ud til, at der er tale om en kopi udført af en fremmed hånd, men om en såkaldt replik, en gentagelse, udført af kunstneren selv. Da katalogerne fra Charlottenborg i 1892 ikke havde illustrationer, er det svært at afgøre, hvilket der er det først malede.
Se salget


Maleriet hænger i privateje på Marstal. Motivet er taget hos Kristian Zahrtmann i Civita d'Antino i Italien, hvor Zahrtmann blev berømt, og hvor der stadig er opkaldt gader efter ham. Der findes et maleri af P.S. Krøyer fra samme bord, med portrætter af Zahrtmann, Krøyer selv, Marie og Tom-Petersen.
Maleriet til venstre solgte Museumsbygningen (Lauritz.com) 13. december 2007 for 39.000 kr. mod vuderingen på 70.000 kr.

Det er samme maleri, solgt af Bruun Rasmussen 5.9. 2005 for 59.000 kr.
Så prisen er gået en del ned på de godt to år.

Lauritz.com:
"Beskrivelse
Tom Petersen. Efter frokosten, hos en dansk kunstnerfamilie i Italien. Olie på lærred. Sign. Tom Petersen 1892. 66x80 cm".
Denne effekt er en del af deLuxe Catalogue Auction december 2007.

Lauritz.com henviser ikke til Charlottenborg-udstillingen eller omtaler, at der findes mindst to af samme motiv.



Se salget