8. september 2017 fyldte kunsthistorikeren Lise
Svanholm 85.
Vi ønsker til
lykke!
1.
juli 2002 var Lise Svanholm en
af hovedpersonerne i en
skandalesag på Skagens Museum.
Her havde man udstillet
maleriet herover som ægte P.S.
Krøyer, selv om det var
pivende falsk og lysår fra
noget der bare lignede Krøyer.
Jeg reagerede ved at skrive en
kronik i Jyllands-Posten,
hvilket fik en række
kunsthistorikere til verbalt
at overfalde mig. Hans Edvard
Nørregård-Nielsen svarede i
avisen, at det kunne jeg ikke
afgøre, da jeg kun havde set
det i lille størrelse, ikke
haft det foran mig. Men der er
malerier, man ikke behøver stå
med i hånden for at skelne.
Dette var et af dem. Jeg
behøver fx ikke have Hans
Edvard og Lise Svanholm
stående foran mig for at se
forskel på dem. Det hele
sluttede med, at Lise Svanholm
og daværende direktør for
Statens Museum for Kunst,
Allis Helleland, begge
bestyrelsesmedlemmer på
Skagens Museum, erkendte, at
det ikke var Krøyer. Men som
Allis Helleland fortalte mig
ved en senere reception, gav
kronikken og den senere
tv-udsendelse i Nordjylland
ekstra stort publikum.
Daværede direktør for Skagens
Museum, Annette Johansen,
i dag Thorvaldsens Museum, har
aldrig indrømmet, det var
falsk. Maleriet hænger i Den
danske kirke i Paris. Jeg fik
en aftale med præsten, rejste
derned, men han gemte sig,
ville ikke vise mig billedet.
Jeg ville have taget flere
fotos af billedet, som jeg
ikke fik lov til i Skagen. Så
det falske hænger i dag i
præstens privatbolig, gemt
langt væk fra nysgerrige,
sagen tysset ned af
kunsthistorikere, der ikke
ved, hvad de skal stille op
med noget, de ikke har
forstand på.
Se kronikken i JP.
Læs her om "eksperternes"
reaktion.
Og hvad mente museets
direktør.
Læs her.
Preben Juul Madsen
kunstnyt.dk
|