Da Skagens Museum
mistede jordforbindelsen

8. september 2017 fyldte kunsthistorikeren Lise Svanholm 85.
Vi ønsker til lykke!

1. juli 2002 var Lise Svanholm en af hovedpersonerne i en skandalesag på Skagens Museum. Her havde man udstillet maleriet herover som ægte P.S. Krøyer, selv om det var pivende falsk og lysår fra noget der bare lignede Krøyer. Jeg reagerede ved at skrive en kronik i Jyllands-Posten, hvilket fik en række kunsthistorikere til verbalt at overfalde mig. Hans Edvard Nørregård-Nielsen svarede i avisen, at det kunne jeg ikke afgøre, da jeg kun havde set det i lille størrelse, ikke haft det foran mig. Men der er malerier, man ikke behøver stå med i hånden for at skelne. Dette var et af dem. Jeg behøver fx ikke have Hans Edvard og Lise Svanholm stående foran mig for at se forskel på dem. Det hele sluttede med, at Lise Svanholm og daværende direktør for Statens Museum for Kunst, Allis Helleland, begge bestyrelsesmedlemmer på Skagens Museum, erkendte, at det ikke var Krøyer. Men som Allis Helleland fortalte mig ved en senere reception, gav kronikken og den senere tv-udsendelse i Nordjylland ekstra stort publikum. Daværede direktør for Skagens Museum, Annette Johansen,  i dag Thorvaldsens Museum, har aldrig indrømmet, det var falsk. Maleriet hænger i Den danske kirke i Paris. Jeg fik en aftale med præsten, rejste derned, men han gemte sig, ville ikke vise mig billedet. Jeg ville have taget flere fotos af billedet, som jeg ikke fik lov til i Skagen. Så det falske hænger i dag i præstens privatbolig, gemt langt væk fra nysgerrige, sagen tysset ned af kunsthistorikere, der ikke ved, hvad de skal stille op med noget, de ikke har forstand på. Se kronikken i JP.
Læs her om "eksperternes" reaktion.
Og hvad mente museets direktør. Læs her.
Preben Juul Madsen
kunstnyt.dk