Ved Alex
Steens død
Foto: Preben Juul Madsen
Alex Steen var med til at starte Kunstavisen og var
gennem årene avisens største bidragyder med hundredvis af
artikler.
Billedet er taget fra en sommertur til Bornholm med Kunstavisen.
Det er Alex Steen til venstre, derefter hans kone, Annelis,
Kunstavisens daværende chef, Kurt Faurholm, kritikeren Bent
Irve, dennes veninde, Bente Jensen, Annelis Faurholm samt
fotografens kone, Lotte Seeger.
|
20. december
2004 døde Danmarks nok mest populære kunstanmelder gennem
tiderne, Alex Steen. 75 år blev han.
Jeg havde den store glæde at
arbejde tæt sammen med Steen fra omkring 1980 til midten af
90-erne. Sammen var han og jeg samt Jyllands-Postens afdøde
H.P. Jensen med til i 1984 hos Palle Fogtdal at starte årbogen
Dansk kunst, i dag en institution i dansk kunstliv. Senere kom
kunstanmelderen Bent Irve og andre til, og da Steen efter eget
ønske fratrådte stillingen som hovedredaktør af årbogen,
blev dette job fra og med årgang 94 overtaget af Berlingske
Tidendes kunstanmelder, Torben Weirup.
Alex Steen vil nok mest blive husket for sin ihærdige kamp mod
det, han kaldte fiduskunsten. Hundredvis af artikler har han
gennem 15 år skrevet i Ekstra Bladet (hvor han var ansat henved
35 år), i Kunstavisen (som han var med til at starte), og andre
steder om denne del af kunsten, som for det meste mangler den
kunstneriske nerve, men som mange mennesker tilsammen har betalt
snesevis af millioner kroner for.
Et særligt
kapitel i Steens jagt på fiduskunstens plat var hans kamp for
at få stoppet maleren Søren Edsbergs vanvittige priser,
markedsført af hans »manager«, Flemming Hall, der senere var
indblandet i en sag om kunstforfalskninger. Det lykkedes Steen
at få stoppet Edsberg, mens det ikke lykkedes Edsberg at få 1
mio. kr. i erstatning i en retssag mod Alex Steen.
I 1983 og 84 var Alex Steen
primus motor på udstillingen »Kunst eller
Fidus« på Sophienholm i Lyngby, hvor maleren og senere
professor, Stig Brøgger, var kunstnerisk konsulent, og jeg
konsulent på selve udstillingen, som stadig er den mest
besøgte på stedet. Sammen skrev Steen og jeg
udstillingskataloget, mens Steens søn, fotografen Ole Steen,
stod for billedsiden. Udstillingen blev også vist af Else
Bülow på Nordjyllands Kunstmuseum i Aalborg samt i Galleri F15
i Moss ved Oslo. I alt 140.000 har set udstillingen, som tog
flere måneder at indsamle fra private mennesker. For sin
kamp mod fiduskunsten modtog Steen bl.a. i 1982 Ikea-prisen for
forbrugeroplysende kunstjournalistik.
Alex Steen var velskrivende og
letforståelig. Han skrev sin mening, hvilket gav ham mange
verbale øretæver. Men han gik ikke på kompromis med sin
samvittighed, og han kunne ikke købes til at skrive pænt om
noget, han ikke syntes var godt. Steen er nok den kunstanmelder
herhjemme, der har skabt sig størst popularitet blandt det
brede publikum, og de fleste af hans kritikere, som også talte
kunstnere og kunsthistorikere, havde trods alt stor respekt for
ham.
Preben Juul Madsen
januar 2005
|