
Det er da vist
ikke
helt rigtigt, Sotheby's!

|
Helena
Newman, Global Co-Head of Sotheby’s Impressionist & Modern
Art Department & Chairman of Sotheby’s Europe da Picassos Femme
au béret et à la robe quadrillée (Marie-Thérèse
Walter), 1937, 28. februar fik hammerslag på £44 mio., godt
370 mio. kr.
Sotheby's: "Highest Price for Any Painting Ever Sold at
Auction in Europe. * Record in GBP". Men er det nu
rigtigt? Nej, det er det vist ikke. Den 10. juli 2002 solgte
samme Sotheby's i London Rubens' The
Massacre of the Innocents for £45 mio. i
hammerslag. Så det må Sotheby's have glemt. Se
hele auktionen. Foto: Sotheby's.
Nina Wedell-Wedellsborg fra Sotheby's danske afdeling
fastholder, at Picassos maleri er dyrere end Rubens'. Men
det er det kun, hvis man manipulerer med tallene. Jeg vil
senere med syvtommersøm slå fast, hvorfor Rubens' maleri er
dyrere end Picassos. Hvilket burde være logik for enhver.
Indtil videre kan læses udførligt om salget i Kunst under
hammeren 03, siderne 36-37. vh. pjm Det herover skrev
vi 28. februar 2018.
Derfor tager Sotheby's fejl
I gamle dage var det i alle auktionshuse verden over
hammerslagene, der var afgørende for rekorderne. Det er det
naturligvis stadig, men i nyere tid er man begyndt at lægge
salærerne oveni, det Sotheby's, Christie's og andre
internationale huse praktiserer. Og det gør de naturligvis
udelukkende for at priserne derved bliver højere.
Når
Sotheby's nu i den aktuelle sag gør Picasso dyrere end
Rubens, så er det forkert. Sotheby's opgiver følgende tal
inklusive salærer: Picasso solgt 2018: £49.827.080
Rubens solgt 2002: £49.506.648 To tal tæt på hinanden.
Men Sotheby's glemmer, at buyer's premium, salæret,
siden 2002 hos Sotheby's er steget omkring 5%. Derfor kan de to tal ikke
sammenlignes. Vil man sammenligne, skal tallet fra 2002
have lagt ca. 5% til. Og så giver det et helt andet beløb
og klart dokumenterer, at det er Rubens, der er det dyreste.
Den eneste rigtige måde at placere de dyreste i en
rækkefølge er hammerslagsprisen. En dollar er altid en
dollar, og et pund er altid et pund. At det så også giver en
skævhed pga. skiftende købekraft og kurser, er en anden
ting.
Ser vi på de to salg og regner i danske kroner,
så var salget i 2002 omregnet 522,6 mio. kr., mens salget i
2018 omregnet er 370,7 mio. kr. Det skyldes de skiftende
kurser. Enhver kan se, det er noget rod at regne det ud
på den måde. Derfor er det eneste rigtige udelukkende at
regne med hammerslagsprisen, som derved naturligvis gør £45
mio. til mere end £44 mio.
Jeg fastholder, at
Sotheby's i dette tilfælde oplyser noget, der er forkert.
Det skal bemærkes, at Bruun Rasmussen aldrig oplyser om
rekorder tillagt salær. Det er altid den rene
hammerslagspris.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk 8. marts 2018
Se salget af Rubens.
|
|