Det er da vist ikke
 helt rigtigt, Sotheby's!
 
 


Helena Newman, Global Co-Head of Sotheby’s Impressionist & Modern Art Department & Chairman of Sotheby’s Europe da Picassos Femme au béret et à la robe quadrillée (Marie-Thérèse Walter), 1937, 28. februar fik hammerslag på £44 mio., godt 370 mio. kr. 
Sotheby's: "Highest Price for Any Painting Ever Sold at Auction in Europe. * Record in GBP".
 Men er det nu rigtigt? Nej, det er det vist ikke. Den 10. juli 2002 solgte samme Sotheby's i London Rubens' The Massacre of the Innocents for £45 mio. i hammerslag. Så det må Sotheby's have glemt. Se hele auktionen. Foto: Sotheby's.

Nina Wedell-Wedellsborg fra Sotheby's danske afdeling fastholder, at Picassos maleri er dyrere end Rubens'. Men det er det kun, hvis man manipulerer med tallene. Jeg vil senere med syvtommersøm slå fast, hvorfor Rubens' maleri er dyrere end Picassos. Hvilket burde være  logik for enhver. Indtil videre kan læses udførligt om salget i Kunst under hammeren 03, siderne 36-37. vh. pjm
Det herover skrev vi 28. februar 2018.

Derfor tager Sotheby's fejl
I gamle dage var det i alle auktionshuse verden over hammerslagene, der var afgørende for rekorderne. Det er det naturligvis stadig, men i nyere tid er man begyndt at lægge salærerne oveni, det Sotheby's, Christie's og andre internationale huse praktiserer. Og det gør de naturligvis udelukkende for at priserne derved bliver højere.

Når Sotheby's nu i den aktuelle sag gør Picasso dyrere end Rubens, så er det forkert. Sotheby's opgiver følgende tal inklusive salærer:
Picasso solgt 2018: £49.827.080
Rubens solgt 2002: £49.506.648
To tal tæt på hinanden.

Men Sotheby's glemmer, at buyer's premium, salæret, siden 2002 hos Sotheby's er steget omkring 5%. Derfor kan de to tal ikke sammenlignes.
Vil man sammenligne, skal tallet fra 2002 have lagt ca. 5% til.
Og så giver det et helt andet beløb og klart dokumenterer, at det er Rubens, der er det dyreste.

Den eneste rigtige måde at placere de dyreste i en rækkefølge er hammerslagsprisen. En dollar er altid en dollar, og et pund er altid et pund. At det så også giver en skævhed pga. skiftende købekraft og kurser, er en anden ting.

Ser vi på de to salg og regner i danske kroner, så var salget i 2002 omregnet 522,6 mio. kr., mens salget i 2018 omregnet er 370,7 mio. kr. Det skyldes de skiftende kurser.
Enhver kan se, det er noget rod at regne det ud på den måde.
Derfor er det eneste rigtige udelukkende at regne med hammerslagsprisen, som derved naturligvis gør £45 mio. til mere end £44 mio.

Jeg fastholder, at Sotheby's i dette tilfælde oplyser noget, der er forkert.

Det skal bemærkes, at Bruun Rasmussen aldrig oplyser om rekorder tillagt salær. Det er altid den rene hammerslagspris.

Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
8. marts 2018

Se salget af Rubens.