Han kan bare det der
– og det kan hun også



Smukt lød det, da Kirsten Kleins mand, Steen Folmer Hansen, spillede på sav akkompagneret af Laila Westergaard, til daglig
billedkunstner, som ved ferniseringen fremførte tre numre.


Lørdag den 20. august 2011 åbnede Sophienholm for et fornemt parløb med to af landets frontfigurer i kunstens verden, tilrettelæg- geren, forfatteren og formanden for Ny Carlsbergfondet, Hans Edvard Nørregård-Nielsen samt fotografen Kirsten Klein.

»Limfjorden – stemmer og steder«, hedder udstillingen, samme titel som »udstillingskataloget«, et mammutværk i to bind på 800 sider, og som det fortælles på Sophienholms hjemmeside: »Nørrregård-Nielsen har til formålet allieret sig med den
dygtige landskabsfotograf Kirsten Klein, som er hjemmehø- rende på Mors midt i Limfjorden. Således at halvdelen af værket består af hendes fotografier, der for størstedelens vedkommende er optaget på deres fælles sommertogter på fjorden med skonnerten Mira gennem flere år. Og for den anden halvdels vedkommende er fjordens og landskabets historie fortalt gennem malernes, digternes og forfatterens pensel og pen«
.

Kirsten Kleins fotografier har i flere årtier henrykket med stem- ningsfulde landskaber, her koncentreret om Limfjorden. Og
Hans Edvard Nørregård-Nielsen er en gudbenået fortæller, både
i bogform og som på fotoet herover foran fremmødte til fernise- ringen. Omkring en halv time blev der lyttet intenst, ingen talte i mobiltelefon eller snakkede højt til hinanden. Kun lidt lettere for- styrrende musik nede fra søen, hvor et selskab var samlet, hørtes.

Det blev en af de gode dage lørdag eftermiddag på Sophienholm, som har en skøn beliggenhed lige ned til Bagsværd Sø. Vejret artede sig, og bagefter var der varme frikadeller og rødvin  og hvidvin og saftevand. Frikadellerne blev først »udsolgt«.




Færgen er straks i land. Kirsten Klein har her fanget en smuk aftenstemning lige efter solnedgang. Pressefoto.

 

 

 

Kirsten Klein, tv, får en snak med Laila Westergaard, dygtig billedkunstner og denne dag tillige syngende til Steen Folmer Hansens sav.

Inden det hele kom i gang, undskyldte Sophienholms daglige leder, Benedicte Bojesen, at der var en lille forsinkelse. (Det var vist noget med et manglende usb-stik til at printe Hans Edvard Nørregård-Nielsens tale ud). Til venstre står repræsentanten for Lyngby Tårbæk Kommune, Dorete Dandanell, klar til at undskylde, at borgmesteren,, Søren P. Rasmussen, som skulle holde velkomsttalen, ikke kunne komme.
(Nok på grund af byfesten i Gladsaxe på samme tid).
Dandanell fortalte, med et glimt i øjet, at bogen, »Limfjorden – stemmer og steder«,  kunne købes for under 500 kr. – fire hundrede og nioghalvfems kroner og 95 øre, som hun sagde. Det morede alle sig meget over.

Sophienholms hjemmeside


Et smukt indslag var Elverhøjkoret, som fremførte flere sange, bl.a. meget apropos »Blæsten går frisk over Limfjordens vande«


Selve udstillingen finder sted inden døre (naturligvis). Nederste etage er fyldt op med Kirsten Kleins fotografier, mens der på 
etagen ovenover hænger malerier af ældre og moderne kunstnere, fx en del af Jens Søndergaard, som jo malede fra de kanter,
udstilling og bog dækker. Herover kigges der på et stort maleri af Agnes Slott-Møller, »Ebbe Skammelsen i Bryllupsgården«,
1910. 134x207 cm. Privateje.


Hvad er en fest uden varme frikadeller. Her er de på vej. Vi bringer den populære frikadelledame i nærbillede herunder.
Vi har ikke hendes telefonnummer.

Kunstnyt.dk
21. august 2011