|
Sotheby's og Christie's november
2007 |
Tekst: Søren Holmstrup Fotos: Sotheby's & Christie's |
Forventningerne er enorme til november-auktionerne med contemporary art
hos Christie’s og Sotheby’s. Salget følger op på auktionerne i maj
måned, hvor Sotheby’s solgte David Rockefeller's Mark Rothko, »White
Center« for knap 340 mio. kr. og Christie’s havde fornøjelsen af at
sælge et værk af Andy Warhol, »Green Car Crash« for omkring 335 mio.
kr. Denne november vil der komme hhv. 18 og 7 værker under hammeren af
Warhol og Rothko. Malerierne herunder vil med garanti tiltrække de
pengestærke internationale samleres opmærksomhed. Museerne har ikke
råd. Aftensalget hos Sotheby’s var en bragende succes, da man solgte 65 af 71 emner til en samlet pris på 1,43 mia. kr. (uden salær ligesom alle andre priser nævnt). Dette er det højeste resultat i auktionshusets 200-årige historie. Aftenen var generelt præget af rekorder. I første omgang slog Jeff Koons rekorden for et værk af en nulevende kunstner, da hans »Hanging Heart« blev solgt for 106,5 mio. kr. Køberen var galleriejeren Larry Gagosian, der aftenen forinden købte skulpturen »Diamond« også af Koons. Senere på aftenen satte Francis Bacon rekord, da hans værk »Study for bullfight« gik for 208 mio. kr., højeste pris i år for et enkelt værk, køberen var Philippe Segalot, der arbejder hos konkurrenten Christie’s. Selvom de store navne tiltrak stor opmærksomhed, og da også gik for de højeste priser, var det den kinesiske kunst, der gik mest over vurderingen. Om spekulation har været medvirkende årsag til de høje hammerslag skal være usagt, men priserne taler et klart og tydeligt sprog. Fang Lijun's »Series 2, No. 6« gik for knap 20 mio. kr. over det dobbelte af hans tidligere rekord. Yan Pei Ming's »Mao« gik for 6 mio. kr. - over det dobbelt af vurderingen. Succesen fra Christie’s auktion over impressionistisk kunst fortsatte, da de mere moderne emner kom under hammeren i efterårets store auktion over nutidskunst. 62 ud af 67 værker blev solgt til en samlet pris af 1,49 mia. kr. – over 80% af alle emner solgtes for mere end 5 mio. kr. pr. styk. Det intime maleri af Lucian Freud, der er omtalt længere nede på siden gik for 86,7 mio. kr. og dermed satte Freud også ny rekord. Det er værd at notere sig at den kinesiske kunst også solgte særdeles godt hos Christie’s, og dermed fortsætter tendensen med stærk efterspørgsel på god kinesisk kunst. |
Priser nævnt er hammerslag. Købersalær i New York: 25% op til $20.000 20% mellem 20.000-500.000 12% over $500.000 |
Christie's Christie’s
har ligesom Sotheby’s fået æren af at sælge et værk fra Jeff Koons
serie ”Celebration”. Koons sætter fokus på den materialisering, der
kommer til at gennemsyre enhver festlig lejlighed. Dette illustrerer han
ved at have fremstillet denne enorme stål-diamant, der på en nærmest
surrealistisk og tegneserieagtig vis fremstår som en kliché på den
rigdom den vestlige verden har opnået. Christies vil ikke oplyse hvem sælgeren
er, men New York Times erfarer, at det er forlagsdirektøren Benedict
Taschen, der har valgt at skille sig af med kæmpe »diamanten«. Lot: 21 172.7x152.4 x cm. Solgt for ca. 48,5 mio. kr. Dette maleri er udført af en af sværvægterne inden
for den amerikanske abstrakte ekspressionisme. Det besidder en utrolig
kraft i form af den illusion, det skaber. Den hvide ramme omkring de sorte
og grå farveblokke gør, at man næsten føler, at man står over for en
slags dør. Hvis man ville kunne man træde op på det grå »trin« og gå
ind i en sort uendelig verden. Som nævnt indledningsvis er Rothko særdeles
godt repræsenteret ved november-salgene med hele syv værker. |
Sotheby's Lot 14. Jeff Koons (1955-) Udført fra 1994-2006. Vurdering: 78-104 mio. kr. Solgt for $41 mio., 106,5 mio. kr. + salær Det mest bemærkelsesværdige værk, der kommer under hammeren hos Sotheby’s er Jeff Koons' »Hanging heart«, et imponerende værk både når det kommer til originalitet og håndværk. Det har taget 10 år at lave dette enorme værk udført i guld og stål med en vægt på mere end 1,5 ton. Den amerikanske samler Adam Lindemann skulle angiveligt være sælgeren af værket, og med nærværende vurdering lader det til at være en rigtig god investering, da han efter sigende købte det af Gagosian Gallery for omkring 20 mio. kr.
Dette akrylmaleri af Warhol er utrolig interessant, når man tænker på
hans nærmest sygelige fascination af Hollywood og populærkulturen. Det
er udført året inden han døde, og på dette tidspunkt var han allerede
verdenskendt og dermed en del af den kultur han tidligere personificerede
ved Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor og Mick Jagger. Camouflagen
illustrerer formentlig, at Warhol ikke udelukkende så det som noget
positivt pludselig at være blevet en del af denne Hollywood kulturelite. Francis Bacon er også repræsenteret med to stærke værker. Dette er et maleri ud af en serie på seks, der alle omhandler tyrefægtere. Man kan i dette værk se, hvor stærk en maler Bacon var rent teknisk. Hans penselføring er så hurtig og så sikker, at man kan mærke bevægelserne og kraften hos både tyren og tyrefægteren. Flere steder har Bacon endda kastet malingen på med penslen, en teknik der kræver stor dygtighed hos figurative malere.
Her har vi et fantastisk
selvportræt af Francis Bacon, der ligesom »Study for bullfight« blev
udført i 1969 og faktisk også stammer fra samme privat samling. Bacon
sagde, at grunden til at han malede så mange selvportrætter var at folk
døde omkring ham som fluer. Han brød sig på ingen måde om sit eget
ansigt, men fordi han ikke havde andre at male, blev han nødt til at
fortsætte med selvportrætterne.
|