Rodin-sagen
|
Rodin-dommen S2002015- LCH
S2002015- LCH UDSKRIFT AF ØSTRE LANDSRETS
DOMBOG ____________ D O M Afsagt den 1. juni
2017 af Østre Landsrets 6. afdeling (landsdommerne Sanne
Kolmos, Kåre Mønsted og Morten Christensen med domsmænd). 6. afd. nr.
S-2002-16: Anklagemyndigheden mod 1) Thomas Høiland (cpr.nr. udeladt af
Kunstnyt.dk) (advokat Anders
Németh, besk.) 2) Claus Poulsen (cpr.nr. udeladt af
Kunstnyt.dk) (advokat Henrik
Høpner, besk.) 3) Per Rix (cpr.nr. udeladt af
Kunstnyt.dk) (advokat Frantz
Sigersted-Rasmussen, besk.) Københavns Byrets dom
af 4. juli 2016 (SS 2-32185/2015) er anket af anklagemyndigheden med
påstand om domfældelse efter anklageskriftet og af tiltalte Per Rix for
så vidt angår den skete, betingede konfiskation af den i anklageskriftet
anførte Rodin-skulptur. Anklagemyndigheden
har som for byretten over for de tiltalte nedlagt påstand om
fængselsstraf og om konfiskation i medfør af straffelovens § 75, stk. 2,
og § 77 a af den i anklageskriftet anførte Rodin-skulptur samt i forhold
til de tiltalte Thomas Høiland og Claus Poulsen om, at disse tiltalte i
medfør af straffelovens § 79, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., jf. § 78, stk.
2, indtil videre frakendes retten til erhvervsmæssigt at handle med
brugte genstande. Tiltalte Thomas
Høiland har nedlagt påstand om stadfæstelse, subsidiært rettens mildeste
dom. Tiltalte Claus
Poulsen har nedlagt påstand om stadfæstelse, subsidiært rettens mildeste
dom. Tiltalte Per Rix har
nedlagt påstand om stadfæstelse, subsidiært rettens mildeste dom, samt
frifindelse for den skete, betingede konfiskation af den omhandlede
Rodin-skulptur, subsidiært stadfæstelse af den skete, betingede
konfiskation.
Forklaringer Der er i landsretten
afgivet supplerende forklaringer af de tiltalte og vidnerne Rikke Juel
Brandt, Martin Borg og Anne Kristine Hjorth Rathnov Nellemann. Der er endvidere
afgivet forklaring af Lars Henningsen. De i byretten af
vidnerne Jacob Dupont, Jesper Bruun Rasmussen, Jan Kasper Nielsen,
Frederik Bruun Rasmussen, Jan Fibiger Haue-Limkilde, Lasse Bjørn
Nørgård, Jane Ehlers Begtrup, Anders Hansen, Jérôme Le Blay, Michael
Klausen, Birgitte Enggaard Begtrup, Arne Begtrup og Jens Zilstorff
afgivne forklaringer er dokumenteret i medfør af retsplejelovens § 923. Tiltalte Thomas
Høiland har forklaret blandt andet, at han begyndte hos Bruun Rasmussen
den 1. januar 2011, hvor han også overdrog sit auktionshus til Bruun
Rasmussen. Foreholdt
telefonsamtale den 3. december 2014 med medtiltalte Per Rix, hvor
tiltalte siger ”Hvad fanden gør vi med det der England der. Jeg kan ikke
overskue det, det kan jeg ligeså godt sige ligeud” var det, han ikke
kunne overskue, størrelsen af advokatomkostninger forbundet med at
sagsøge Christie’s. Han kan huske, at han
generelt talte med den politimand, der afhørte ham inden grundlovs-
forhøret, om, at salg af noget som ægte, selv om man ved, at det er
falsk, er ulovligt. Det var hans indtryk, at det var politiets
opfattelse, at det var ulovligt at ”gå efter Christie’s”. Efter hans
opfattelse lå der i ”gå efter Christie’s” at søge erstatning hos
Christie’s. For så vidt angår
telefonsamtale den 3. december 2014 med medtiltalte Per Rix, hvor
tiltalte siger ”Ses vi der på fredag hos Claus,” er den omhandlede Claus
Claus Peitersen og ikke Claus Poulsen. Tiltalte sad ikke fysisk ved
siden af medtiltalte Claus Poulsen under deres ansættelse hos Bruun
Rasmussen. Claus Poulsen havde kontor i Sundkrogsgade, mens han selv
havde kontor på Baltikavej ca. 500 m fra Claus Poulsens kontor. Hvad
angår tiltaltes mail af 3. december 2012 til Claus Poulsen, hvori det er
anført ”vi ses kl. 11,00 Jeg har ikke opgivet hende.. endnu..” mødtes
han ofte med Claus Poulsen, og der kan derfor meget vel have været tale
om at mødes om andet end Jane Begtrup, men han kan ikke huske det
nærmere. Han havde betydelig mailkorrespondance og flere telefonsamtaler
med Claus Poulsen hver dag. Han vidste godt, at
Bruun Rasmussen sendte skulpturen til vurdering hos Rodin-komitéen. Det
var en ”second opinion” i forhold til denne vurdering, de ønskede i
forbindelse med indleveringen til Christie’s.
Tiltalte Claus Poulsen har forklaret blandt andet, at man hos Bruun
Rasmussen vidste, at det var nødvendigt at få en vurdering af skulpturen
fra Rodin-komitéen. Rodin-komitéen afgav først en negativ vurdering
alene baseret på fotos og efterfølgende en ligeledes negativ vurdering
på grundlag af en besigtigelse. Baggrunden for at få en ny vurdering fra
Rodin-komitéen i forbindelse med indleveringen til Christie’s var, at Le
Blay deltog både i vurderingen hos Christie’s i 1996 og i vurderingen i
Rodin-komitéen i 2012 med to modsatrettede resultater. Formålet med
indleveringen til Christie’s i 2013 var derfor at få en tredje, endelig
vurdering. Han var ikke ”inde
over” Anne Kristine Hjorth Rathnov Nellemanns brev af 15. august 2012
til Rodin-komitéen, der affødte Rodin-komitéens brev af 10. september
2012. Det var først i oktober 2012, at Rodin-komitéen fysisk så
skulpturen. Anne Kristine Hjorth Rathnov Nellemann har arbejdet for
Bruun Rasmussen i Paris gennem 10-12 år og har i den forbindelse flere
gange været hos Rodin-komitéen. Det er fra Anne Kristine Hjorth Rathnov
Nellemann, at han har fået at vide, at Le Blay var ansat hos Christie’s
i 1996 og følgelig var bekendt med salget af skulpturen i New York i
1996. Tiltalte gætter på, at det må være derfra, at Le Blay har hentet
oplysninger om proveniens. Han kan bekræfte medtiltalte Thomas Høilands
forklaring om deres kommunikation hos Bruun Rasmussen. Det møde med
advokat Anders Hansen, Per Rix og Thomas Høiland på Skovshoved Hotel,
som han deltog i, blev afholdt inden den 1. oktober 2013, hvor Thomas
Høiland stoppede hos Bruun Rasmussen, og formentlig i september 2013.
Efter januar 2014 var han ikke længere involveret i sagen. Han er helt
sikker på, at han ikke mødtes med Per Rix i forlængelse af
telefonsamtalen den 18. november 2014. Tiltalte Per Rix har
forklaret blandt andet, at købsaftalen mellem ham og Jane Begtrup blev
underskrevet på mødet den 27. marts 2013. Baggrunden for formuleringen
”som beset” i købsaftalen var netop vurderingen fra Rodin-komitéen.
Tiltaltes mail af 31. maj 2013 til sin partner, Tom Olsen, var alene
udtryk for drilleri, da Tom Olsen aldrig har forstået, at tiltalte
investerede i kunst. Tiltalte gik ud af 9. klasse og er uddannet
bygningsmaler. Han evner ikke at skrive længere, sammenhængende breve
eller tilsvarende på engelsk. Han ville godt kunne forstå en del af
advokatbreve på engelsk, men ikke det hele. Han havde ingen hensigt om,
at Rodin-skulpturen skulle sælges af Christie’s. Han havde ikke noget at
gøre med at skaffe tilladelsen til at udføre skulpturen af Danmark. Han fik kvitteringen
for indlevering af skulpturen til Christie’s af Jay Vincze, der samtidig
forklarede om forsikringsdækningen. Han drøftede ikke indholdet i
Schedule of Property, som han blot fik udleveret, men det kan godt være,
at Jay Vincze sagde, at hvis Rodin-komitéens vurdering var ok, så var
næste auktion planlagt til februar 2014. Seller’s agreement blev heller
ikke nærmere drøftet med Jay Vincze, men blev blot udleveret til
tiltalte sammen med de øvrige dokumenter. Anders Hansen var med ved
indleveringen hos Christie’s for at bistå ham med blandt andet at
fotografere skulpturen, herunder navnlig sedlen med lotnummeret fra
1996. Anders Hansen gennemlæste ikke de dokumenter, der blev udleveret i
forbindelse med indleveringen, og tiltalte skrev under uden at læse
papirerne. Han hæftede sig ikke ved, at der på indleveringskvitteringen
stod ”1953”. På mødet i september
2013 med advokat Anders Hansen blev aftalen, at Anders Hansen skulle
tage over med henblik på at få vurderet, om der var en case i forhold
til Christie’s og i givet fald varetage sagen over for Christie’s.
Anders Hansen arbejdede ”no cure no pay”, men skulle have 5-10 % af
beløb, der måtte komme ud af det. Dette var også vederlag for Anders
Hansens arbejde med juridisk rådgivning om lovligheden af indleveringen
til Christie’s. På dette tidspunkt var skulpturen endnu ikke indleveret
til Christie’s. Aftalen med Anders Hansen blev senere ændret efter
bruddet mellem Claus Poulsen og Thomas Høiland. Den nye aftale blev, at
kravet skulle rettes mod Christie’s i England og ikke i USA. Tiltalte og
medtiltalte Thomas Høiland skulle betale regningen fra USA-advokaten, og
derefter skulle Anders Hansen, Thomas Høiland og han betale, respektive
have 1/3 hver, således som det også fremgår af referatet af mødet den 9.
september 2014. Han mener stadig, at der er grundlag for en dag at få
skulpturen erklæret for ægte – bare han fortæller den fulde historie.
Det er sådan, kunst er. Det var Anders Hansens idé at tage kontakt til
advokaterne i USA. Han fik aldrig talt med Claus Poulsen efter deres
telefonsamtale den 18. november 2014, men det, han ville have talt om,
var en ændring af aftalen, så Claus Poulsen kun skulle være med på 1/4.
Det var hans opfattelse på grundlag af det, han havde fået forklaret, at
det var Le Blay, der havde vurderet samme skulptur forskelligt.
Foreholdt telefonsamtale den 3. december 2014 med Thomas Høiland, hvor
tiltalte siger ”Jeg har lukket den med Anders, så der er ikke noget ..”
dækker det over, at han ville fastholde det spor, der gik ud på at rette
krav mod Christie’s og opnå erstatning i form af forlig eller retssag.
Han ønskede ikke at skifte spor og søge salg på auktion.
Vidnet Rikke Juel Brandt har forklaret blandt andet, at hun kender Jay
Vincze, men ikke Conor Jordan. Jay Vincze er seniorspecialist hos
Christie’s i London. Hun ved ikke, hvorfor Jay Vincze ikke ønsker at
afgive vidneforklaring. På mødet hos Per Rix foretog Jay Vincze ikke en
vurdering af Rodin-skulpturen. Jay Vincze kiggede blot på skulpturen.
Mødet varede 1 times tid, hvor de drak kaffe og talte sammen. Hun har
ved tidligere lejligheder set Jay Vincze foretage vurderinger, dog mest
af malerier. Beløbet på GBP 400.000 – 600.000 anført i
udførselstilladelsen kommer fra Jay Vincze, der af hensyn til
forsikringen gav en foreløbig vurdering, hvis skulpturen viste sig at
være ægte. Alle oplysninger i udførselstilladelsen kommer fra Jay
Vincze, herunder ”Støbt før 1953”. Det kan godt passe, at hun har
forklaret som anført i afhøringsrapport af 2. marts 2015, side 4, 2. og
3. afsnit, hvorefter ”Afhørte kan huske at Per Rix ved mødet sagde at
skulpturen måtte være ægte, da den tidligere var blevet solgt hos
Christie’s. Forespurgt forklarede afhørte, at Per Rix på intet tidspunkt
sagde noget om at skulpturen var blevet undersøgt eller vurderet af
andre.” Brevet af 7. maj 2015 fra Christie’s, som hun ikke har set før,
har hun ikke grundlag for at udtale sig om, men det er ikke usædvanligt
at indlevere genstande alene med henblik på undersøgelse.
Vidnet Lars Henningsen har forklaret blandt andet, at han er
uddannet skulpturkonservator. Han har arbejdet som chefkonservator på
Glyptoteket fra 1976 og frem til 2012, hvor han blandt andet arbejdede
med bronzeskulpturer, herunder af Rodin. Han er i dag
privatpraktiserende konsulent for danske billedhuggere, som han bistår
med teknisk og praktisk rådgivning. Han arbejder meget med en
bronzestøber i Italien. Den store Rodin-skulptur i Glyptotekets have er,
så vidt han husker, 75 cm høj. Han blev i 2012 kontaktet af Claus
Poulsen fra Bruun Rasmussen, der ønskede hans vurdering af ægtheden af
en Rodin-skulptur med en højde på 37,5 cm. Han sammenlignede den lille
skulptur med den store skulptur i Glyptotekets samling. Han
konstaterede, at begge skulpturer var støbt i en sandform, som var den
metode, som Rodin anvendte frem til sin død i 1917. Endvidere var det
tydeligt at se, at den lille skulptur også var støbt ud fra Rodins
originale forme og ikke var en efterstøbning. Han kunne ikke på stående
fod vurdere, om den lille skulptur var en ægte Rodin-skulptur eller en
senere afstøbning. Skulpturen virkede måske en lille smule uklar i nogle
detaljer, men han havde hverken tilstrækkelig viden eller en original
skulptur at sammenligne med. Han anbefalede derfor Bruun Rasmussen at
tage kontakt til Musée Rodin, og han var herefter ude af sagen. Bruun
Rasmussen orienterede ham efterfølgende om, at de havde taget kontakt
til Rodin-komitéen. Alle bronzeskulpturer
starter med en model, typisk af ler som støbes i gips, der på et
tidspunkt er den eneste original, da modellen af ler forgår. I denne
originale gipsmodel kan der laves yderligere gipsmodeller. Den originale
gipsmodel anvendes til at lave den såkaldte negativform eventuelt i
flere dele. Man kan nogle gange se spor af gipskiler. Der kan støbes
mange bronzeskulpturer ud af en original gipsform. De første 12
afstøbninger betragtes efter fransk ret som originale
bronzeafstøbninger. Efterfølgende afstøbninger er af ringere kvalitet og
skal betegnes ”reproduction”. Problemet med at vurdere Rodinskulpturers
ægthed er, at der er blevet lavet nye forme, og at der ikke er nogen
oprindelig nummerering og ikke sat ”reproduction” på. Derfor er det
vanskeligt også for eksperter at se, om en skulptur er blandt de 12
første og dermed pr. definition ægte afstøbninger. Der er ikke tale om
eksakt videnskab, men om en skønsmæssig vurdering. Denne vurdering kan
godt ændre sig henover tid, hvis teknikken udvikler sig. Man kan ikke
bruge kulstof 14-metoden til ægthedsvurderingen, men derimod nok en
legeringsprøve. Det er dog heller ikke nogen entydig metode, da bronzen
fra denne periode nemt kan efterlignes. På grundlag af en
bronze-skulptur kan man lave en form, der kan anvendes til
efterstøbninger, men sådanne efterstøbninger er det nemmere at
konstatere er uægte. Han ved ikke, hvornår de 12 ægte afstøbninger af
den lille Rodin-skulptur er lavet. Der kan være forskelle på
bronzeskulpturer, selv om de er baseret på samme originale form. Han har tidligere
mange gange foretaget vurderinger for Bruun Rasmussen, og han har også
tidligere været i kontakt med Claus Poulsen. Han er ikke ekspert i
Rodin, men i skulpturer generelt. Han vil tro, at firmaet ved navn
Rodin-komitéen, som Musée Rodin henviser til, er egentlige
Rodineksperter, men han kender ikke Rodin-komitéen. Han ved ikke,
hvorfor der i afhøringsrapport af 4. maj 2016, side 2, sidste afsnit,
står Rodin-komitéen og ikke Musée Rodin, som han dengang troede, var det
samme. Foreholdt samme afhøringsrapport, side 3, 1. afsnit, hvorefter
han til politiet skulle have forklaret ”Forespurgt om betydningen af en
udtalelse fra Rodin-Comiteen, forklarede afhørte, at man må rette sig
efter en udtalelse fra Rodin Comiteen, der er ikke andre steder man kan
gå hen. Om man så tror på vurderingen er en anden sag, men Comiteens
vurdering er gældende”, kan det godt passe, at han har forklaret sådan
alene med den ændring, at han talte om Musée Rodin og ikke
Rodin-komitéen. Han blev som nævnt først senere bekendt med, at Musée
Rodin og Rodin-komitéen ikke var det samme. Han ved ikke, hvor mange
originale eksemplarer af Rodin-skulpturen på 37,5 cm der var på det
tidspunkt, hvor Musée Rodin fik rettighederne.
Vidnet Martin Borg har forklaret blandt andet, at det ikke var
ham selv, men en fotograf, der på hans anmodning fotograferede krydset i
skulpturens indre. Han kan ikke huske, hvornår i 2012 han var i Paris
hos Rodin-komitéen. Der deltog kun én person i mødet ud over ham selv og
Anne Kristine Hjorth Rathnov Nellemann. Mødet blev afholdt i
Rodin-komitéens bygning. I dag ved han, at det var Le Blay, som han og
Anne Kristine Hjorth Rathnov Nellemann mødtes med. Han kan også genkende
Le Blay, når han ser fotos af ham. Det var allerede under mødet, at Anne
Kristine Hjorth Rathnov Nellemann på dansk sagde til ham, at
Rodin-komitéen mente, at skulpturen var falsk. Han vidste, at skulpturen
tidligere havde været vurderet, men ikke at det skulle have været af Le
Blay. Vidnet Anne
Kristine Hjorth Rathnov Nellemann har forklaret blandt andet,
at hun er kunstuddannet fra Louvre i Paris. Hun er helt sikker på, at
hun sammen med Martin Borg den 11. oktober 2012 mødtes med Le Blay hos
Rodin-komitéen i Paris, og at de afleverede skulpturen dagen før. Hun
har ikke grund til at tro, at det ikke var den samme skulptur, hun fik
med tilbage næste dag. Det, der er anført med håndskrift i blanketten
til Rodin-komitéen, er det eneste, hun har skrevet om skulpturens
proveniens, men der var også fotos af de proveniensoplysninger, der var
i bunden på skulpturen. Det er ikke hende, der har skrevet eller givet
de oplysninger om proveniens, der fremgår af Rodin-komitéens erklæring
af 10. september 2012, men de fremgik af Christie’s auktionskatalog. Le
Blays udsagn ”prøvet at have en chef, der sagde, at De skulle gøre
noget, De ikke havde lyst til” kom i tilknytning til, at hun til Le Blay
sagde, at hun ved at google havde fået oplysning om, at Le Blay var
tilknyttet Christie’s omkring det tidspunkt, hvor skulpturen blev solgt
på auktion af Christie’s. Hun ved ikke, om Le Blay var tilknyttet
Christie’s i 1996, da skulpturen blev solgt på auktion. Rodin-komitéen
udsteder normalt ikke dokumentation på, at en skulptur er falsk, men på
at den er ægte. Hun kan bekræfte, at Le Blay i dag er ”kongen over
Rodin”. Det er Le Blay, der bestemmer, om en Rodin-skulptur er ægte
eller falsk. Er man uenig, kan man ikke andet end vente, til der kommer
en ny komité. Vurderingen af, om en Rodin-skulptur er ægte eller falsk,
er ikke en eksakt videnskab, heller ikke for eksperter. Hun blev på
tidspunkt, efter at hun var fratrådt sin stilling hos Bruun Rasmussen,
af Jakob Dupont spurgt om sin mail af 4. december 2012 til Thomas
Høiland.
Personlige oplysninger Alle personlige
oplysninger er udeladt af Kunstnyt.dk, da de ikke har noget med den
egentlige sag at gøre.
Landsrettens begrundelse og resultat Jerôme Le Blay og
Jesper Bruun Rasmussen har begge forklaret, at intet anerkendt
auktionshus vil sætte en Rodin-skulptur til salg på auktion uden en
vurdering fra Rodin-komitéen. Anne Kristine Hjorth Rathnov Nellemann og
Lars Henningsen har forklaret tilsvarende. Dette bekræftes af,
at Jay Vincze i sin mail af 11. september 2013 i forlængelse af mødet
hos Per Rix den 10. september 2013 meddelte, at det første skridt i
forløbet ville være at vise værket til Rodin-komitéen ”for
authentication” og yderligere oplysning om”casting date”. Rikke Brandt,
der deltog i mødet den 10. september 2013, har i overensstemmelse hermed
forklaret, at Per Rix skulle beslutte, om han ville indlevere skulpturen
med henblik på undersøgelse. For så vidt angår den
forudgående periode fra juli 2013 fremhæves efter bevisførelsen
følgende: Af Per Rix’ mail af
10. juli 2013 til Conor Jordan hos Christie’s fremgår det blandt andet,
at Per Rix stærkt overvejede at sælge værket, og at han gerne ville give
Christie’s ”the opportunity to consign the piece”. Landsretten lægger
til grund, at ”to consign” både kan betyde salg og indlevering til
vurdering, og at dette også gælder i denne konkrete sammenhæng. Det første udkast til
mailen til Christie’s, hvilket udkast landsretten lægger til grund er
udarbejdet af Claus Poulsen og fremsendt af dennes søn til Per Rix den
12. juni 2013, inde-holder tillige et afsnit, hvoraf det fremgår, at
Sotheby’s vil have ham [Per Rix] ”to consign” skulpturen på Sotheby’s
auktion i New York sidst på efteråret og har tilbudt et forskud på 3
mio. kr., ligesom et muligt forskud fra Christie’s nævnes. I en mail af
3. juli 2013 fremsendte Claus Poulsen til Per Rix et ændret udkast til
mail til Christie’s. I mailen anføres det, at Claus Poulsen er enig i
Per Rix’ synspunkter vedrørende Sotheby’s. I det ændrede udkast er
navnlig afsnittet om Sotheby’s og bemærkningen om forskud udgået, mens
der er tilføjet en bemærkning om de seneste auktionspriser. Efter Anne
Kristine Hjorth Rathnov Nellemanns forklaring sagde Jerôme Le Blay på et
møde med hende i Paris den 11. oktober 2012, at man eventuelt kunne
lægge sag an mod Christie’s, og at hans udsagn ”prøvet at have en chef,
der sagde, at De skulle gøre noget, De ikke havde lyst til” på samme
møde kom i tilknytning til, at hun på mødet til ham sagde, at hun ved at
google havde fået oplysning om, at han var tilknyttet Christie’s
om-kring det tidspunkt, hvor skulpturen blev solgt på auktion af
Christie’s. Efter Claus Poulsens
forklaring for landsretten var det fra Anne Kristine Hjorth Rathnov
Nellemann, at han havde fået at vide, at Jerôme Le Blay var ansat hos
Christie’s i 1996 og følgelig var bekendt med salget af skulpturen i
1996. Efter Claus Poulsens forklaring i grundlovsforhøret sagde han til
Per Rix på en tur til Bordeaux i april 2013, at Christie’s havde et
kæmpe problem i forhold til, at det var samme person, som på vegne af
Christie’s i 1996 havde vurderet, at skulpturen var ægte, og som nu, som
medlem af Rodin-komitéen, vurderede, at den ikke var ægte, og at de
talte om muligheden for at sende et brev til Christie’s. Claus Poulsen har i
grundlovsforhøret forklaret, at han er 100 % sikker på, at Christie’s,
hvis de fik indleveret skulpturen, ville sende den til vurdering hos
Rodin-komitéen, og at formålet med brevet til Christie’s var at få
Christie’s, der havde begået en fejl i 1996, ”ud af busken”. I byretten
har Claus Poulsen forklaret, at brevet var skrevet i den hensigt, at de
skulle have en objektiv vurdering, og at de ikke ville sælge skulpturen
uden erklæringen. Per Rix har i
grundlovsforhøret forklaret, at Thomas Høiland og Claus Poulsen mente,
at det var forkasteligt, at Christie’s i 1996 havde solgt skulpturen som
ægte, og at samme vurderingsmand – som dengang havde vurderet for
Christie’s – nu på vegne Rodin-komi-téen vurderede den som uægte. Per
Rix har endvidere forklaret, at casen over for Christie’s var, at
Christie’s enten på ny skulle erklære skulpturen for ægte i modstrid med
Rodin-komitéens vurdering, eller at Christie’s skulle vurdere den for
uægte i modstrid med Christie’s egen tidligere vurdering. Per Rix har
yderligere forklaret, at Claus Poulsen flere gange har sagt, at
skulpturen aldrig ville kunne blive solgt af et auktionshus uden
certifikat fra Rodin-komitéen. Landsretten finder på
denne baggrund ud fra en samlet vurdering, at det ikke er fuldt
til-strækkeligt bevist, at nogen af de tiltalte på det tidlige
forsøgsstadie fra juli 2013 og frem til september 2013, hvor det stod
klart, at Christie’s ikke ville sælge skulpturen på auktion uden først
at have fået en vurdering fra Rodin-komiteen, havde det fornødne forsæt
til at formå Christie’s til at sælge skulpturen på auktion som ægte uden
forelæggelse for Rodin-komitéen. Landsretten tiltræder
med denne begrundelse, at de tiltalte i det hele er frifundet for den
rejste tiltale. Landsretten finder
endvidere, at der ikke er grund til at befrygte, at Rodin-skulpturen,
hvis den udleveres til Per Rix, vil blive brugt ved en strafbar
handling, jf. straffelovens § 77 a. Landsretten frifinder derfor Per Rix
for den ved byretten skete, betingede konfiskation. Med denne ændring
stadfæster landsretten herefter byrettens dom.
T h i k
e n d e s f o r
r e t : Statskassen skal
betale sagens omkostninger for landsretten. (Sign.) ___ ___ ___ Udskriftens rigtighed
bekræftes. Østre Landsret, den 1. juni 2017 |