Rodin-farcen
fortsatte fredag
Anklagemyndighedens
hovedvidne, franske le Blay, der har erklæret skulpturen falsk,
skulle afhøres i dag fredag, men har meldt afbud. Havde han fået
kolde fødder og var blevet nervøs for, han ikke kunne svare på
forsvarets nærgående spørgsmål?
Fredagens retsmøde bød på et nyt vidne, konservatoren Lars
Henningsen, som i 2012 var tilknyttet Glyptoteket og havde haft
skulpturen til gennemsyn. Han mente, den var støbt i den
originale form og kunne ikke udelukke, den endda var en af de 12
erklærede originale fra Rodins egen tid. Men han pointerede også
kraftigt, at det var meget svært at vurdere de enkelte
Rodin-skulpturer.
Efter fredagens afhøringer blev det igen slået fast med
syvtommersøm, at der for tredje gang ikke er noget at komme
efter for anklagemyndigheden. Man må betragte Rikke Juel Brandt,
Christie's konsulent i Danmark, som sagens vigtigste vidne.
Anklagen går udelukkende på bedrageri ved at de tre anklagede
skulle have forsøgt at sælge skulpturen som ægte desuagtet, at
den var erklæret falsk af Jerome le Blay, en fransk
kunsthandler, som i 2004 oprettede Comité Rodin, og derved
udnævnte sig selv til overdommer vedrørende Rodins skulpturer.
Som vidne indrømmede han, at der var andre med forstand på
Rodin, men han blev af kunstbranchen betragtet som den eneste,
man rettede sig efter. Ved retsmødet gentog Rikke Brandt, hvad
hun havde sagt i byretten, at ingen af de tre havde indleveret
skulpturen med henblik på salg, kun til vurdering. Herved falder
hele anklagen på gulvet med et brag.
Hvor er juraen henne i sagen? Der er ikke afsagt nogen dom, som
erklærer skulpturen falsk. Af hvilken årsag forlanges det, at
ejeren SKAL rette sig efter le Blays "dom"? En kunsthandler, der
sælger værker af Rodin! Hvad kommer det retsvæsenet ved?
Undertegnede er den person i hele verden, som har afsløret flest
forfalskninger, i hundredvis. Men hvornår har dansk
anklagemyndighed blandet sig i det? For mange år siden
indkaldtes jeg som vidne i en sag om en Wladyslaw
Chmielinski-forfalskning. Nu har jeg planer om at oprette en
Comité Chmielinski. Polske Chmielinski er en af de mest
forfalskede malere i verden, som jeg adskillige gange har
erklæret falske. Derfor må man formode, at erklærer jeg en af
dem falsk, så smides sælgeren i retten, hvis det efterfølgende
forsøges solgt som ægte. Har jeg misforstået noget?
Anne Kristine Rathnov Nellemann var i 2012 tilknyttet Bruun
Rasmussen og undrede sig over, at le Blay kunne dømme skulpturen
falsk uden at have set den, som han først gjorde skriftligt. Hun
undrede sig også over, at han ikke huskede, han i Paris havde
siddet overfor hende sammen med skulpturen. Det var tydeligt, at
Rathnov Nellemann ikke gav fem flade øre for le Blays
troværdighed. Fx sagde han i byretten, at Rodin-kommiteen havde
haft skulpturen stående to-tre uger, mens virkeligheden var, at
hun og Martin Borg fra Bruun Rasmussen var ankommet til Paris
med skulpturen den ene dag, og rejst tilbage med den næste dag.
Den havde altså kun været i Paris natten over. Martin Borg, som
var med Nellemann i Paris, fik af forsvaret forevist et foto af
le Blay. "Er det ham, I mødte i Paris?". Ja, svarede Martin
Borg. Som le Blay heller ikke kunne huske.
Retsmødet sluttede med Personlige forhold, retsplejerådets
udtalelser om de anklagede, om hvor mange børn og børnebørn, de
havde, om de havde en sund økonomi og var velfungerende i det
daglige.
Inden retsmødet startede bad forsvarsadvokaten Frantz
Sigersted-Rasmussen om at Politikens Sandra Brovall skiftede
plads. Hun havde placeret sig en meter bag ham og hans klient,
hvilket var generende. Det var hun ikke meget for, men blev af
dommeren, Sanne Kolmos bedt skifte. Det indebar, at der kun var
plads ved siden af undertegnede. Og det havde hun det ikke godt
med.
Man må beundre, hun klarer sig igennem retsmøderne, da ingen kan
lide hende.
Næste retsmøde er procedyre 24. maj, hvor der er afsat 5 timer.
Muligvis af afsiges dommen umiddelbart efter, sagde dommeren.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
21. maj 2017
|
Sagens anklager, Morten Ebbe Nielsen,
fotograferet uden for landsretten efter retsmødet. Skulpturen
stod inde under hans skrivebord "pakket ind" i en billig
plasticpose. Men den måtte ikke fotograferes, da den var
bevismateriale. Det var den også i byretten, hvor der blev givet
tiladelse til fotografering. Nu skulle man søge Københavns
politi om tilladelse, sagde han. |
Rodin-sagens mest upopulære
Der
er ikke meget liv i Politikens Sandra Brovalls øjne. Ingen af de
anklagede ville tale med hende under retsmøderne, og efter
dommen søgte hun forgæves efter udtalelser fra de frifundne.
Claus Poulsen affærdigede hende med en håndbevægelse, mens
Thomas Høiland med hævet pegefinger og sit ansigt lænet mod
hende gav hende den største skideballe, hun sikkert nogen sinde
har fået. Og fuldt fortjent, da hun stort set ikke har bestilt
andet end at svine Høiland og de andre nu frifundne til. En
primitiv måde at lave retsreportage på. Men det er symptomatisk
for i hvert fald Politikens Brovall, Camilla Stockmann og Lea
Wind-Friis, som for alles vedkommende går efter manden, ikke
efter bolden, og som synes altid at betragte anklagemyndighedens
anklager som selve dommen. |
Politikens tre gimper, Lea Wind-Friis, Camilla Stockmann og
Sandra Brovall, har haft store problemer med at fortælle læserne
sandheden. Lea Wind-Friis i sagen om det ulovligt udførte
Tuxen-maleri, hvor en 100 procent uskyldig blev gjort til
forbryder. Camilla Stockmann i måske Danmarkshistoriens største
retsskandale, Derain-sagen, som ikke mange forstår, fordi de
ikke gider sætte sig ind i sagen. Her slog fru Stockmann fast
med syvtommersøm, at nu var det endelig bevist, at en ældre dame
var blevet bedraget. Gu' var hun ej. Der var ikke skygge af
bedrageri i sagen.
Og nu sidst Sandra Brovall, som har dækket Rodin-sagen,
tydeligvis ved mere at gå efter manden end bolden. Vi får at
vide, hvad de anklagede har på af tøj, og hvordan de reagerer,
når der siges noget bestemt. To helt uvedkommende ting, som vi
kender det fra Ekstra Bladet. Og som i øvrigt også fru Stockmann
i Derain-sagen morede sig med.
Lad os her holde os til Rodin-sagen, som klart og tydeligt har
vist sig ikke at være nogen sag. Men som Sandra Brovall har
pumpet op stort set på anklagemyndighedens anklager. Og det har
virket meget dumt.
Rodin-skulpturen er i 1996 købt som ægte hos verdens største
auktionshus, Christie's i New York. Hammerslag plus salær over
1,5 mio. kr. Brovall taler om 1 mio., men det har jo længe været
kendt, at en del på Politiken er talblinde.
Og hvad er de tre mænd så anklaget for: De er anklaget for at
have købt en ægte Rodin-skulptur og forsøgt at sælge den som
ægte. Det lyder morsomt. Men en dag erklærer en selvlært
Rodin-ekspert, Jérome le Blay, skulpturen for falsk, selv om den
er støbt i en original Rodin-form. Af den grund kan den ikke
være falsk. Er den det, så er samtlige anerkendte
Rodin-skulpturer støbt efter Rodins død i 1917 at betragte som
falske. Så er det på plads!
For at gøre sagen mere komisk, går anklagen alene på,
at de tre har forsøgt at sælge den som ægte, selv om de vidste,
den var erklæret falsk. Og for at presse Christie's til at sælge
den. Det ubehagelige for anklagemyndigheden er, at det kan
anklagemyndigheden ikke bevise, idet det klart og tydeligt er
afvist af Christie's. Og så er der naturligvis ingen sag.
Anklager Per Justesen har under alle retsmøder fyret den ene
e-mail af efter den anden, skrevet af de anklagede. Det var
imidlertid meget svært at se, hvad de havde med sagen at gøre.
Anklagemyndigheden led for et par siden et stort nederlag i
samme sag, da dommeren løslod alle tre fra varetægtsfængslingen.
Der var nul beviser. Da der ikke er dukket nyt op i sagen, er
det svært at forstå, hvorfor der nu skal køre en ny retssag.
Lidt praktisk viden:
For at en skulptur skal være falsk, skal den være støbt i en
falsk støbeform. I dette tilfælde er støbeformen original og fra
Rodins tid. Den kan være beskadiget og repareret, eller støbt
uden tilladelse, og den kan være falsk signeret, men intet af
dette gør den falsk.
Men der har altid været slagsmål om, hvorvidt støbninger efter
kunstnerens død er at betragte som originale. For en del år
siden var der stort ståhej i pressen, da familien til afdøde
Sonja Ferlov Mancoba ville støbe nye skulpturer fra originale
forme. Billedhuggeren Peter Bonnén protesterede imod det. "Det
er kunstnerisk umoralsk", udtalte han, da kunstneren ikke selv
har godkendt dem. Men de blev støbt.
Undertegnede har spurgt Musée Rodin om deres forhold til at
støbe i originale forme efter hans død. Det har de ikke svaret
på.
Maleren Egill Jacobsen brændte de af sine malerier, han ikke var
tilfreds med. Måske handler denne sag om at destruere
Rodin-skulpturer med fejl på vegne af afdøde Rodin.
I 1996 solgtes kun fire af Rodins Grubleren i
størrelsen 37 cm. på auktionerne samt den omtalte, der fik
højest hammerslag af de fem. Hele tiden var Jérome le Blay ansat
på Musée Rodin som Rodin-ekspert. Det virker helt usandsynligt,
at han ikke hele tiden har haft kendskab til den aktuelle
skulptur, men først får det i 2012. Han samler sammen til en bog
om Rodins værker og må af den årsag have haft kendskab til den
omtalte. Men hvordan har han registereret den?
Verden er fuld af kunsteksperter, men ikke alle lige troværdige.
Tre gange nåede Michel Kellermann at erklære et Derain-maleri
for en forfalskning, først da hans papsøn ville købe det, gjorde
han det ægte.
|
|
Vi har lige set, hvilke problemer et
maleri tilskrevet den franske kunstner Géricault har voldt pga
forskellige vurderingseksperter.
I en fremragende artikel i Weekendavisen 24. juni fortæller Poul
Pilgaard Johnsen om hændelsesforløbet. Vi får at vide, at
billedet bliver undersøgt og erklæret ægte af
Géricault-eksperten Bruno Chenique, der betragtes som førende på
området. Det gør Sotheby's interesseret og mener, det kan sælges
for 20 mio. kr. Men pludselig siger Sotheby's fra, efter sigende
pga en anden ekspert, Philippe Grunchec, der stiller sig
skeptisk. Det var nok til, at Sotheby's trak sig, og at
Christie's heller ingen interesse havde. Trods Cheniques'
ekspertise, valgte Auktionshuset i Hørsholm at sælge det som
tilskrevet med en vurdering på 500.000 kr., og med efterfølgende
hammerslag på 970.000 kr.
Se det hos Auktionshuset |
Kunsten stiger
– men ikke altid
Værdi 14. november
1996:
Kr. 1.540.240
|
Værdi 4. juli 2016
Kr. 0,00
|
Der er tale om
helt den samme Rodin-skulptur. Solgt 14. november 1996
hos verdens største auktionshus, Christie's i New York
for et hammerslag på $240.000, med daværende kurs kr.
1.540.240 kr. inklusive salær.
Hvorfor den 20 år senere, 4. juli 2016, nu er blevet
værdiløs, skyldes, at Københavns Byret erklærede den
falsk og forlangte, at ejeren for at få den udleveret af
politiet tydeliggør på skulpturen, at det er en
reproduktion.
Men skulpturen er ikke en reproduktion, den er lige så
ægte, som andre Rodin-skulpturer, så på det punkt er
dommen forkert.
|
|
Hvornår er en bronzeskulptur
ægte?
Vil man drille en billedhugger, så skal man bare sige
til vedkommende, at skulpturen ikke er ægte.
Skal det nemlig være helt korrekt, så er en bronzestøbt skulptur
kun 100 procent ægte, hvis kunstneren selv laver hele forløbet,
former den og støber den.
Men det sker sjældent, hvorfor det hele normalt foregår på et
støberi som et teamwork.
Det er dog almindeligt anerkendt, at bronzestøbte skulpturer
fremstillet på støberier betragtes som ægte, så længe de er
støbt, mens kunstneren lever. Efter kunstnerens død er der kun
tale om kopier, da de af indlysende grunde ikke er godkendt af
kunstneren selv.
Det vil sige, at alle Rodin-skulpturer støbt efter Rodins død i
1917 faktisk er uægte, selv om de er støbt i originale forme før
Rodins død.
Da den aktuelle skulptur ifølge alle oplysninger er støbt i en
original form fra Rodins tid, så er den med andre ord lige så
"ægte" som alle andre støbninger efter 1917, som af eksperter
betragtes som ægte. Men den er ifølge den påståede Rodin-ekspert
Jérome le Blay falsk pga en defekt hånd. Men det bliver
skulpturen ikke falsk af, den kan udelukkende blive betragtet
som beskadiget.
Da Musée Rodin fortsat på bestilling støber denne 37 cm høje
skulptur, har undertegnede spurgt museet, om det er samme
"beskadigede" form, man efter restaurering anvender. Det har
museet ikke ønsket at svare på.
Støbes de nye i en nyfremstillet form, er der tale om rene
kopier, som på intet tidspunkt kan betragtes som ægte.
Den lille Havfrue af Edvard Eriksen kan også mod bestilling
købes af arvingerne. De støbes fra originale forme, men er også
at betragte som kopier, da Eriksen døde i 1959. Den på
Langelinie er ikke den originale, den har arvingerne, som værner
om ophavsretten, hvilket har kostet aviser og andre store summer
i erstatning pga ikke tilladte gengivelser.
|
Fernando Botero, f. 1932, verdensberømt maler og billedhugger,
er kendt for sine "svulmende" kvinder. Billederne herover er
taget på et bronzestøberi i den berømte marmorby Pietrasante i
Italien, hvor billedhuggeren Jens-Flemming Sørensen, der bor i
byen, fik listet mig ind i det allerhelligste, da jeg for en del
år siden var sendt derned af Kunstavisen og sammen med min kone,
Lotte Seeger, boede hos Jens-Flemming og samtidig besøgte nu
afdøde Jørgen Boberg, som boede på toppen af et bjerg lige uden
for byen.
Det fortælles, at Botero blot sender en tegning til støberiet,
så "forvandles" den til en færdig bronzeskulptur. Øverst den
færdige skulptur, nederst før støbningen.
Boteros skulpturer betragtes som originale, da de er støbt, mens
han lever. Men hvor meget af dem er hans eget?
|
Sandra Brovall, journalist ved Politiken
|
Politiken og Rodin-sagen
Camilla Stockmann og Sandra Brovall er
to af Politikens fremragende journalister, velformulerende og
velskrivende, men med en forudfattet mening om rigtigt og
forkert.
Og her går det galt, fordi de betragter anklagemyndighedens
anklager som den endelige dom, og tilsyneladende elsker at svine
de anklagede til. Det så vi for Stockmanns vedkommende i
Derain-sagen, og nu ser vi stilen gentaget af Sandra Brovall.
Store fede overskrifter har hun og Politiken
fyret af under hele retssagen, som startede 24. maj og sluttede
4. juli præcis 15:30, da de tre dommere trådte ind i salen, mens
rådhusklokkerne lød.
"Sagen om den falske danske Grubler er
i gang" var den fede overskrift den 25. maj.
"Håndfladerne hos Levemanden var svedige, inden han trådte ind i
Retssal i Byretten i København. Hændernes tilstand var det, der
tydeligt afslørede, at den ellers smart casualklædte mand i den
opsmøgede lyseblå skjorte, de moderigtige læder-sneakers og det
store guldur om håndleddet var nervøs".
Og så kørte journalisten videre og fortalte, at "...mens
Levemanden gik ind i retten hånd i hånd med sin kæreste, ankom
sagens to andre tiltalte hovedpersoner, Rigmanden og Den
Pensionerede Direktør, med deres advokater".
"Efter dagens retsmøde var Levemandes håndtryk stadig svedigt",
sluttede journalisten.
Levemanden, Rigmanden og Den Pensionerede Direktør er en
nedladende måde at beskrive de tre anklagede på.
Gennem alle hendes artikler har det skinnet klart igennem, at
hun var helt på anklagerens side og fra starten betragtede de
tre som grove forbrydere.
Selv om Brovall nævnte det flere gange, at sagens kerne var, og
det forhold helt isoleret, om de anklagede havde forsøgt at
sælge den af le Blay falsknerierklærede skulptur, så blev hun
ved med at vade i anklagerens påstand. Det skulle vise sig, at
hun holdt på de forkerte heste, hvilket generede hende voldsomt,
kunne man læse i hendes afsluttende artikel 5. juli, hvor de
fede forsideoverskrifter var afløst af en lille henvisning
øverst til venstre.
Fed overskift kom dog inde i avisen: "Spektakulær
kunstsag: Tre mænd frikendes for groft bedrageri i
Grubler-sagen".
Det var helt tydeligt, at den dom ikke passede
journalisten: "Et smil, et dybt buk og et intenst blik ud
mod tilskuerpladserne. Det var sådan de tre mænd hver især
reagerede ..."
"Katastrofe for auktionshus"
Da ingen af de tre frifundne gad tale med journalisten
efter dommen, kun Høiland sagde noget, og med løftet pegefinger
gav hende et møgfald, så hun virkede stærkt chokeret, citerede
hun et par professorer, der mente, at sagen var en katastrofe
for Bruun Rasmussen. De havde heller ikke sat sig ind i sagen,
da den på ingen måde kan rokke ved tilliden til Bruun Rasmussen.
Husets eneste "medvirken" i sagen var at afvise at sælge
skulpturen, da den var vurderet i Paris. Fra det øjeblik var
Bruun Rasmussen ude af sagen.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
10. juli 2016 |
Rodin-sagen
Sidste dag efter syv
retsmøder
De tre
forsvarsadvokater gjorde et fremragende arbejde for
deres klienter, de havde virkelig sat sig ind i
materialet. Fra venstre Frantz Sigersted-Rasmussen, der
var advokat for den ene, der stadig er navneforbud mod.
I midten Henrik Høpner, advokat for Claus Poulsen, som
skimtes bag ham, og th. Thomas Høilands advokat, Anders
Nemeth. Den fjerde person tv. var blandt tilhørerne alle
dage.
Tirsdag den 21. juni 2016 sluttede syvdages-løbet i
Københavns byret, en kamp mellem anklagemyndigheden
og tre anklagede for at have forsøgt at sælge en
Rodin-skulptur, der i 1996 var ægte og kostede 1,5
mio. kr. hos Christie's i New York. I 18 år var den
ægte, og kigger man på Christie's hjemmeside, så er
den stadig, her 20 år efter ægte. Men i 2012
erklærede den selvlærde Rodin-kender, Jérome le Blay
fra sit private firma, Comité Rodin, skulpturen for
falsk. Retssagen har udelukkende handlet om,
hvorvidt de tre anklagede har forsøgt at sælge den
som ægte, uden at oplyse, at den var erklæret falsk.
21. juni var det Frantz Sigersted-Rasmussens tur til
at procedere. Og det foregik højt og tydeligt, så
alle kunne høre. Sigersted-Rasmussen var advokat for
den anklagede, der stadig var navneforbud mod, et
forbud som blev ophævet dagen før retsmøderne
sluttede, et besynderligt tidspunkt.
Sigersted-Rasmussen startede med at fremføre sin
tidligere påstand om ikke bare frifindelse, men pure
frifindelse. Og han krævede også, at skulpturen, som
var hans klients, ikke blev konfiskeret.
Der blev glippet lidt med øjnene, da advokaten
stillede en Rodin-skulptur af Grubleren foran sig i
samme størrelse som den "falske". Den har jeg lige
købt på Glyptoteket for 1.599 kr., sagde han.
Glyptoteket skovler penge ind på små og store
Rodin-kopier. Det samme gør Musée Rodin i Paris.
Her turist-kopier af Rodin på Glyptoteket.
Sigersted-Rasmussen var meget kritisk mod
anklagemyndigheden, som havde den fulde bevisbyrde,
og han gentog flere gange, at frifindelse gælder
alle tre. Han kritiserede også anklagemyndighedens
manglende efterforskning, og en sag, der aldrig
burde have været ført.
Og så kom han ind på ordet consign og consignment,
som anklagemyndighedens oversættere havde oversat
forkert, men som i dette tilælde blot betyder, at
skulpturen var indleveret, ikke sat til salg.
Og igen kom Sigersted-Rasmussen ind på det, anklagen
handlede om, nemlig de tre anklagedes forsøg på at
sælge skulpturen som ægte. Der findes ikke skygge af
bevis for den påstand, gentog han. Og det kan slet
ikke lade sig gøre i dag, hvor et auktionshus kræver
en godkendelse fra Comité Rodin, for at sælge den
som ægte.
Sigersted-Rasmussen takkede også for god ro og
orden. Alt foregik pænt og roligt, ingen smed sko
efter dommer Stausbøll.
Kl. 10:32 var sagen afsluttet, og der ventes nu kun
på dommen den 4. juli.
Jeg har ikke set dig siden Nokken-dagene i Rungsted
for over 30 år siden, sagde jeg (pjm) til Axel
Juhl-Jørgensen, som mødte op ved de fleste
retsmøder. Hyggelig at sludre med.
|
Anklageren Per Justesen
gjorde, hvad han kunne. På stilfærdig vis fremførte
han anklagemyndighedens "beviser", men de blev skudt
sønder og sammen af alle tre advokater, der hver
især henviste til løsladelsen af de tre i
grundlovsforhøret, hvor der ikke siden var kommet
noget nyt frem. Især Sigersted-Rasmussen hånede ham.
Absurd, hed det om anklagerne. Og et sted
sammenlignede han sagen med "blomsterbinding med
ståltråd".
Som sædvanlig er pressen
doven. Kun Rune Øgendahl fra Ritzau og Sandra
Brovall fra Politiken mødte op, Brovall ved alle
møder, Øgendahl ved kun tre ud af de syv.
Man må rose Brovall for hendes flittighed og
velskrevne artikler. Men der er for meget Ekstra
Bladet over hendes måde at udtrykke sig på, hendes
nedladende detaljer og facon bryder ingen sig om, og
efter retsmødet i dag afviste da også Claus Poulsen
og Thomas Høiland at tale med hende.
Brovalls stort opsatte artikel i dagens Politiken
tyder på, hun ikke helt har forstået, hvad sagen
handler om. Og så udtaler en professor Bent Meir
Sørensen sig om Bruun Rasmussen på følgende vis:
"Substansen i sagen er hårrejsende, men det tyder
også på en korrumperet kultur i toppen af
auktionshuset". Denne professor må nok lære at
styre sin brandert for magen til vrøvl (injurier)
skal man lede længe efter.
Morten Eske Mortensen er møntspecialist, og har med
sin kolossale viden og arkivmateriale sat grå hår i
hovedet på adskillige auktionshuse, som han anklager
for total mangel på faglitteratur.
Morten har også haft en slags sammenstød med Sandra
Brovall, der ikke kunne forstå, at han ikke ville
arbejde gratis for hende. Morten var med til
samtlige retsmøder.
Sidste to retsmøder afholdtes i retssal 60, en ikke
ligefrem pompøs sideindgang. Når man ser alle de
kostbare kunstværker rundt om i bygningen, skulle
man tro, der var råd til en gang maling. |
|
Næste gang klapper den!
Udenfor retten før dagens retsmøde 21. juni. Forsvarsadvokat Frantz
Sigersted-Rasmussen giver Politikens
stjernejournalist, Sandra Brovall, en overhaling for en af hendes
usandheder i dagens avis. Nu har hun været med til
samtlige retsmøder, hvor hun gang på gang har hørt, at der ikke er
skygge af bevis for anklagemyndighedens påstand
om, at de tre anklagede har forsøgt at sælge Rodin-skulpturen som
ægte.
"Næste gang klapper den", truede advokaten hende med. Vi
kommer senere på dagen med lidt mere fra sagen
sidste retsmøde, hvor der mod forventning ikke blev afsagt dom. Det
sker først 4. juli.
Har Rodin-sagen udelukkende
været beskæftigelsesterapi
for anklagemyndighed og retsvæsen?
I
dag, 20. juni, var der procedure i sagen.
Anklagemyndighedens Per Justesen lagde for. Det var i store
træk identisk med det, Per Justesen flere gange havde nævnt,
med hovedvægt på mails og telefonsamtaler mellem de
anklagede. Anklageren krævede fængselsstraf for bedrageri
under særlig grove omstændigheder. Per Justesen skulle så
sammenligne andre sager om bedrageri, for at retfærdiggøre
strafudmålingen. En af dem han nævnte var
Toulouse-Lautrec-sagen fra år tilbage, hvor det handlede om
200.000 kr. Det var i 2014-kroner omkring 1,5 mio. kr.,
sagde Justesen. Selve sagen fra dengang er på ingen måde
sammenlignelig med Rodin-sagen, som kan
læses om her.
Så blev det forsvarsadvokat Anders Nemeths tur. "Er der
kommet noget nyt frem siden grundlovsforhøret", spurgte han
og svarede selv: NEJ! Der er intet at komme efter, intet der
berettiger til domfældelse. Nemeth sagde, denne sag om
skulpturen udelukkende var fremkommet pga en anden sag vedr.
hans klient. Og Nemeth krævede naturligvis frifindelse.
"Nu er det min tur, og det
har jeg glædet mig til", sagde forsvarsadvokat Henrik
Høpner, og krævede straks frifindelse af sin klient. Og så
blev det ellers til en sønderlemmende kritik af den påståede
Rodin-ekspert, Jérome le Blay fra hans egen selvopfundne
Comité Rodin, som havde erklæret skulpturen falsk og hvis
troværdighed Høpner gav udtryk for, han ikke gav fem flade
øre for. Han nævnte så en række dokumenterede usande
udtalelser le Blay havde fremsat som vidne. Man han
anklagede også Kasper Nielsen og Martin Hans Borg for
hærværk mod skulpturen ved at Borg havde ridset to X'er på
indersiden.
Sidste procedure af Frantz
Sigersted-Rasmussen nåede man ikke. Det bliver først i
morgen, hvor der muligvis også afsiges dom.
Normalt må der ikke fotograferes i retssale, så billedet
herover er faktisk ulovligt. Men der er ingen personer på,
så det er svært at se, hvad det kan skade. På et tidspunkt
måtte lokalet rømmes pga kraftig larm fra en boremaskine, og
alle flyttede til retssal 1.
Og så er navneforbuddet ophævet. Hvorfor det skete dagen før
dommen, er lidt uforståeligt. Men Politikens Sandra Brovall
gik før retsmødet var slut for at skynde sig hjem og skrive
om det.
Så nu er hun glad igen.
Men det varer nok ikke længe.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
20. juni 2006
Ritzau havde en journalist til stede i retten i dag. Det var
kun anden gang under retssagen.
Her skal blot citeres: "At
forsøge at sælge en billig kopi af den berømte billedhugger
Auguste Rodins skulptur "Grubleren" bør koste tre års
fængsel".
I retten sagde jeg til ham: Skriv nu noget rigtigt! Det gør
jeg altid, sagde han.
Men gjorde han nu det?
Der er ikke tale om en billig kopi. Der er tale om en
skulptur, der hos verdens største auktionshus, Christie's i
New York, er købt som ægte Rodin for over 1,5 mio. kr.
Og så bliver Politikens Sandra Brovall ved med at skrive, at
den har kostet omkring én million.
1,5 mio. kr. er ikke omkring én miliion.
Se herunder det originale katalog fra 14. november 1996, som
stadig findes som ægte på Christie's homepage.
|
En
urimelig retssag
I 16 år var Rodin-skulpturen
herover at betragte som ægte, og det er den nu 20 år senere
fortsat hos Christie's, som solgte den. Dokumenter ovenfor
er hentet i dag, 16. juni 2016, fra Christie's hjemmeside.
Fotoet er fjernet.
Proveniensen til M. Josephson fra 1939 og Mr. Donald J.
Christal har ifølge Rodin-eksperten Jérôme le Blay
vist sig at være falske. Jérôme le Blay har også, i
2012, erklæret selve skulpturen falsk til trods for, den er
fremstillet fra den originale støbeform. Jérôme le
Blay fralægger sig ansvaret for ægtheden i 1996, dengang var
han ikke ansat hos Christie's, påstår han, først fra året
efter, i 1997. Det strider imod hans egne oplysninger på
hans hjemmeside, hvor det efter en tid tilknyttet Musée
Rodin hedder:
"Jérôme Le Blay was later recruited by Christie's the
international auctioneer, for his knowledge and expertise in
Modern Sculpture. After 7 years, not only in Paris but also
in New York and London where he contributed to the sale of
numerous collections including the highly successful sale of
50 works by Paul Cézanne coming from the Chappuis collection
and the second Estate sale of Alberto and Annette Giacometti
in September 2002, Jerome Le Blay left the auctioneer to
develop his own business".
Lad os glemme, at han ikke var ansat hos Christie's i
1996, så var han det i hvert fald på Musée Rodin. Og som den
store Rodin-ekspert, han påstås også at have været dengang,
må man formode, han har fulgt nøje med i, hvad der solgtes
af Rodin-skulpturer, og derfor af indlydende grunde også må
have haft kendskab til salget af den aktuelle skulptur.
Verdens førende Rodin-ekspert har altså i de 16 år haft
kendskab til den skulptur, der solgtes 14. november 1996,
uden at reagere. Der sælges jo ikke 10 af Grubleren om
dagen, så det kræver ikke overvældende tid og besvær at
holde øje med markedet.
Sagens kerne påstås at være den, at de tre anklagede skulle
have forsøgt at sælge skulpturen som ægte, selv om de
vidste, den var blevet erklæret falsk af le Blay.
Nej, sagens kerne er den indlysende, at skulpturen i 1996
fuldt lovligt var erhvervet som ægte fra verdens største
auktionshus, Christie's. At en privatmand opretter et privat
firma, kalder det Rodin Comité, og i 2012 erklærer den
aktuelle Rodin-skulptur for falsk, en skulptur han har haft
kendskab til i henved 16 år uden så meget som at løfte et
øjenbryn, virker betænkeligt. Meget tyder da også på, ifølge vidneudsagn
fra Anne Kristine Rathnov fra Bruun Rasmussen, som viste
skulpturen frem for ham i Paris, at han vidste mere, end han
umiddelbart gav udtryk for, da han dagen forinden selv
vidnede.
Mandag den 20. juni er der procedure. Det burde der ikke
have været. Anklagerne virker fornuftstridige og
uanstændige, og sagen skulle aldrig have været sat i gang.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
16. juni 2016
|
Verdens eneste Rodin-ekspert
afhørt i Rodin-sagen
Efter vidneafhøringerne 7. juni kunne meget tyde på, at hans
troværdighed ikke er helt på samme niveau, som han praler
med.
Vidneafhøring 7. juni 2016
Første vidne, Anne Kristine Rathnov fra Bruun
Rasmussen, sendte i 2012, på det tidspunkt husets
repræsentant i Frankrig, 13 fotografier af
Rodin-skulpturen til Comité Rodin i
Paris. Jérome le Blay besvarede brev og billeder
med, at skulpturen var falsk. I retten 6. juni
fortalte le Bley, at han
aldrig vurderede udelukkende efter fotografier. Le
Blay fortalte også, at han aldrig havde set Anne
Kristine Rathnov.
Til dette sagde hun, at hun sammen med Martin Hans
Borg havde siddet lige overfor ham med skulpturen.
Le Blay fortalte også i retten, at han havde haft
skulpturen til gennemsyn i tre uger. Anne Kristine Rathnov
fortalte i retten, at han havde haft den natten
over. Hun og Martin kom den ene dag, og rejste hjem
dagen efter med skulpturen.
Til vidnet havde le Blay fortalt, at han ikke
personligt havde haft noget at gøre med vurderingen
af skulpturen, da den solgtes 14. november 1996 i
New York hos Christie's, men at det var to
handlende, der havde indleveret den, og at
proveniensen var falsk. Altså fup og svindel! Selv
om han ikke medvirkede ved salget i 1996, havde han
åbenbart stort kendskab til detaljerne, kunne man
forstå ud fra vidnets forklaring.
Næste vidne, en kvinde som lever sammen med sønnen
til faderen, der i 1996 købte skulpturen i New York,
fortalte om personlige forhold, som pga af
navneforbud vanskeligt kan gengives.
Næste vidne var hendes mand, der i store træk
fortalte det samme, hvorfor det heller ikke kan
gengives.
Dagens sidste vidne var bestyrelsesmedlem hos Bruun
Rasmussen, Jens Zilstorff. Også her er det meget
svært at referere, da det mestendels handlede om
personlige forhold, der efter min mening ikke havde
ret meget at gøre med det primære i sagen:
Rodin-skulpturen.
Næste møde bliver procedure 20. juni i den mere
ydmyge sal 60 ved sideindgangen.
Det er meget svært at se, der på noget tidspunkt
under de indledende retsmøder er belastende forhold
for de tre anklagede. Det meste materiale har vist
sig ikke at have noget som helst at gøre med selve
Rodin-skulpturen.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
7. juni 2016
|
Ved retsmødet 6. juni, var verdens eneste Rodin-ekspert,
Jérome le Blay, indkaldt som vidne. Han
slog fast, at han ikke havde vurderet skulpturen, da den i
1996 solgtes af Christie's som ægte. Nu
har han erklæret den falsk. Retten, eller rettere politiet,
gav lov til at fotografere skulpturen, hvilket adskillige
benyttede sig af. Her holder en af forsvarsadvokaterne
sagens genstand, mens der tages billeder af indersiden. Th.
anklageren, Per Justesen, som også ønskede et foto. 7.
juni afhørtes fem vidner
6. juni 2016. Så kom Rodin-skulpturen i retten. Den
37,5 cm høje og temmelig tunge skulptur var ledsaget
af en politimand. Herover bringer anklageren, Per
Justesen, den ud i forrummet til fotografering. Det
måtte ikke ske inde i selve retslokalet, hvor der
kun må fotograferes ved særlige lejligheder. Og det
var det ikke i dag.
Men det var dagen, hvor verdens eneste
Rodin-ekspert, Jérome le Blay, kom flyvende fra
Paris og kl. 9:30 satte sig i vidneskranken. Her fik
vi så hans ord for, at det ikke var ham, der i
november 1996 hos Christie's i New York havde
vurderet skulpturen til at være en ægte
Rodin-skulptur. Han var slet ikke ansat eller
tilknyttet Christie's på det tidspunkt, først fra
1997, sagde han. Hvorfor han så på sin hjemmeside
oplyser, at han var det fra 1995, er ikke godt at
vide.
Fra kl. 9:30 til 11:50 blev le Blay bombarderet med
spørgsmål, som en tolk oversatte til fransk, og hans
svar til dansk. Det kommer for vidt her at komme ind
på alle spørgsmål og svar, men en forsvarsadvokat
spurgte, hvilken forskel der var på Rodin-museet,
som le Blay tidligere havde været ansat på og Comité
Rodin. Det sidste var hans egen virksomhed, der kan
udstede "ægthedscertifikater", det kan museet ikke.
Le Blay havde stor tiltro til egen ekspertice, så
meget, at han fortalte, han aldrig tog fejl i
bedømmelser af Rodin-skulpturer. Dem havde han
undersøgt omkring 5.000 af gennem årene. Han
fortalte, at den aktuelle skulptur fandtes der 50-60
ægte af. Hvor mange falske, fik vi ikke at vide. Vi
fik også at vide, at der fandtes tre størrelser, en
meget stor, som kendes fra Glyptoteket, en i 72 cm
(udført i 25 nummererede eksemplarer) og så den på
37,5 cm.
Andre vidner var en af de anklagedes revisor, en som
havde vurderet boet efter afdøde
Peer Lorentzen og hans hustru,
som havde købt skulpturen i 1996. Den blev sat til
først 3 mio. kr, senere til 1 mio., sagde vidnet. Så
kom en datter, som havde arvet skulpturen. Hun havde
det tydeligvs ikke ret godt, var syg og burde nok
ikke have været afhørt. Til sidst vidnede en
politimand, som havde afhørt en af de anklagede.
Men det var meget svært at se, at nogen af
vidneudsagnene belastede de anklagede.
Tirsdag den 7. juni er kommer flere i vidnestolen,
og først 20. juni er afsat til procedure.
|
Et kig ind i den hule bronzeskulptur med Rodins signatur og
den hvide mærkat fra salget i 1996.
Endvidere de to X, på hver side af signaturen, sat på af
Martin Hans Borg fra Bruun Rasmussen for
på den måde at kunne kende den senere hen, skulle den dukke
op igen.
Der var stor trængsel foran skulpturen. Alle ville
fotografere. Her snupper venlige og
imødekommende protokolfører, Anne Lorentsen, et billede
eller to, mens Per Justesen
holder den oppe. Med ryggen til en advokat.
Det var småt med tilhørere til retsmøderne. Kun en enkelt
eller to samt enkelte andre med tilknytning til sagen.
Herover er det den kendte møntspecialist, Morten Eske
Mortensen, som i årevis har udgivet værdifulde møntbøger på Grelbers
Forlag. I baggrunden Politikens Sandra Brovall og et par
advokater. Til venstre den politimand, som bragte skulpturen
frem og tilbage. Per Justesen sagde, at alle måtte
fotograferes og billederne offentliggøres, da alle
frivilligt havde taget ophold på stedet.
|
Kunstnyt.dk 5. juni 2016
Styrer Politiken Rodin-sagen?
Og ender den som ren farce?
Figuren er et udsnit af den "falske" Rodin, gengivet fra
auktionskataloget 14. november 1996.
Teksten herover er en gengivelse
af salget omtalt på Artprice.com i 1996 og kopieret 5. juni
2016. Skulpturen er altså snart 20 år senere stadig opført
som ægte på verdens største prisdatabase.
|
Sandra Brovall fra Politiken skrev til
dommeren og bad om at få ophævet
navneforbudet på to af de tre anklagede. Det
rettede dommeren sig efter, men i skrivende
stund er der stadig navneforbud, fordi
forsvarsadvokaterne kærede afgørelsen.
Undertegnede skriver dette dagen før vidnet
fra Comité Rodin afhøres i sagen. Det sker
mandag den 6. juni.
Undertegnede har søgt aktindsigt i sagen,
men det er nægtet af anklager Per Justesen.
Det indebærer, at jeg bliver nødt til at
forholde mig til det allerede oplyste. Ved
sidste retsmøde kom en af
forsvarsadvokaterne ind på Derain-sagen, men
dommeren slog ud med begge arme og nævnte,
at det ikke havde noget med Rodin-sagen at
gøre.
Det er to forskellige sager, korrekt, men
sagerne har væsentlige lighedspunkter, som
handler om de to sagers vurderingseksperter.
I Derain-sagen var maleriet, indtil syv
måneder efter de to senere dømte havde solgt
det, erklæret falsk. Da Derain-maleriet på
købstidspunktet af den såkaldte
Derain-ekspert, Michel Kellermann, var
erklæret falsk, kan der naturligvis ikke
være tale om bedrageri, som to blev dømt
for. Man behøver ikke være jurist for at se
det, bare i besiddelse af almindelig sund
fornuft. Kellermann er senere afsløret i at
have erklæret falske malerier ægte.
I Rodin-sagen tyder meget på, at den person,
som i 1996 erklærede Rodin-skulpturen for
ægte, er en og samme person, Jérome le Blay,
som 16 år senere erklærede den for at være
falsk. I 1996 var le Blay ansat hos
Christie's som eneste Rodin-ekspert, så alt
tyder på, det var ham, der sagde god for den
skulptur, han 16 år senere erklærede for
falsk.
Når Comité Rodin taler om ægte Rodin, så
skal de være fra før 1952, siger de, som var
det år Alexis Rudiers søn, Eugene Rudier,
som havde overtaget støberiet, døde. Efter
sønnens død fortsatte støberiet med at støbe
skulpturerne. Man betragter altså
Rodin-skulpturer støbt fra Rodin døde i 1917
til Eugene Rudier dør i 1952 for ægte.
Men er de det? Strengt taget er kunstværker
kun at betragte som ægte, når er de
fremstillet mens kunstneren lever. Alt
efterfølgende er kopier, uanset hvem der
laver dem. Da Rodin- skulpturer støbt efter
1952, ifølge det oplyste, er støbt fra de
samme originale forme, er dem efter 1952
altså lige så ægte, som dem mellem 1917 og
1952. Er de støbt i de originale forme, kan
de ikke være falske. Der kan blive tale om
manglende tilladelse, om en ringere
kvalitet, men falske bliver de ikke.
Den person, som anklages for "falsknerierne"
er Gay Hain, som 17. januar 1996 stod
tiltalt i retten for bl.a.
Rodin-forfalskninger og 28. juli 1997
idømtes fire års fængsel. Det forløb fik
åbenbart ikke Christie's (Jérome le Blay?)
til at reagere og undersøge den omtalte
skulptur, der nødvendigvis dengang havde
samme "sammensmeltning" af fingrene, som 16
år senere.
I den aktuelle Rodin-sag er ingen af de tre
tiltalte politianmeldt, det er politiet
selv, der har taget sagen op. Og man kan
spørge: Hvorfor har de blandet sig i en
tvist, der udelukkende er en sag mellem
Christie's og ejeren/ejerne af skulpturen.
Den er købt som ægte og står stadig opført
som ægte på Artprice.com. Nu påstås det, at
retsagen handler om, at de tre tiltalte har
forsøgt at sælge den som ægte. Og hvad så!
Den er jo købt som ægte, og som meget tyder
på først erklæret
ægte af Jérome le Blay og 16 år senere falsk
af samme Jérome le Blay.
Hvorfor er sagen havnet i en dansk retssal?
Bedrageren, hvis det fastholdes, at
skulpturen er falsk, er jo indlysende for
enhver Christie's.
Sagen burde burde aldrig være sat i gang.
Er der i ovenstående faktuelle fejl, skyldes
det anklagemyndighedens afvisning af
ansøgningen om aktindsigt.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
5. juni 2016
|
|
|
|