Kunsten stiger

– men ikke altid
Værdi 14. november 1996:
Kr. 1.540.240
Værdi 4. juli 2016
Kr. 0,00

Der er tale om helt den samme Rodin-skulptur. Solgt 14. november 1996 hos verdens største auktionshus, Christie's i New York for et hammerslag på $240.000, med daværende kurs kr. 1.540.240 kr. inklusive salær.
Hvorfor den 20 år senere, 4. juli 2016, nu er blevet værdiløs, skyldes, at Københavns Byret erklærede den falsk og forlangte, at ejeren for at få den udleveret af politiet tydeliggør på skulpturen, at det er en reproduktion.
Men skulpturen er ikke en reproduktion, den er lige så ægte, som andre Rodin-skulpturer, så på det punkt er dommen forkert.
Hvornår er en bronzeskulptur ægte?
Vil man drille en billedhugger, så skal man bare sige til vedkommende, at skulpturen ikke er ægte.
Skal det nemlig være helt korrekt, så er en bronzestøbt skulptur kun 100 procent ægte, hvis kunstneren selv laver hele forløbet, former den og støber den.
Men det sker sjældent, hvorfor det hele normalt foregår på et støberi som et teamwork.
Det er dog almindeligt anerkendt, at bronzestøbte skulpturer fremstillet på støberier betragtes som ægte, så længe de er støbt, mens kunstneren lever. Efter kunstnerens død er der kun tale om kopier, da de af indlysende grunde ikke er godkendt af kunstneren selv.

Det vil sige, at alle Rodin-skulpturer støbt efter Rodins død i 1917 faktisk er uægte, selv om de er støbt i originale forme før Rodins død.
Da den aktuelle skulptur ifølge alle oplysninger er støbt i en original form fra Rodins tid, så er den med andre ord lige så "ægte" som alle andre støbninger efter 1917, som af eksperter betragtes som ægte. Men den er ifølge den påståede Rodin-ekspert Jérome le Blay falsk pga en defekt hånd. Men det bliver skulpturen ikke falsk af, den kan udelukkende blive betragtet som beskadiget.

Da Musée Rodin fortsat på bestilling støber denne 37 cm høje skulptur, har undertegnede spurgt museet, om det er samme "beskadigede" form, man efter restaurering anvender. Det har museet ikke ønsket at svare på.
Støbes de nye i en nyfremstillet form, er der tale om rene kopier, som på intet tidspunkt kan betragtes som ægte.

Den lille Havfrue af Edvard Eriksen kan også mod bestilling købes af arvingerne. De støbes fra originale forme, men er også at betragte som kopier, da Eriksen døde i 1959. Den på Langelinie er ikke den originale, den har arvingerne, som værner om ophavsretten, hvilket har kostet aviser og andre store summer i erstatning pga ikke tilladte gengivelser.



 



Fernando Botero, f. 1932, verdensberømt maler og billedhugger, er kendt for sine "svulmende" kvinder. Billederne herover er taget på et bronzestøberi i den berømte marmorby Pietrasante i Italien, hvor billedhuggeren Jens-Flemming Sørensen, der bor i byen, fik listet mig ind i det allerhelligste, da jeg for en del år siden var sendt derned af Kunstavisen og sammen med min kone, Lotte Seeger, boede hos Jens-Flemming og samtidig besøgte nu afdøde Jørgen Boberg, som boede på toppen af et bjerg lige uden for byen.
Det fortælles, at Botero blot sender en tegning til støberiet, så "forvandles" den til en færdig bronzeskulptur. Øverst den færdige skulptur, nederst før støbningen.
Boteros skulpturer betragtes som originale, da de er støbt, mens han lever. Men hvor meget af dem er hans eget?

Sandra Brovall, journalist ved Politiken


Politiken og Rodin-sagen
Camilla Stockmann og Sandra Brovall er to af Politikens fremragende journalister, velformulerende og velskrivende, men med en forudfattet mening om rigtigt og forkert.
Og her går det galt, fordi de betragter anklagemyndighedens anklager som den endelige dom, og tilsyneladende elsker at svine de anklagede til. Det så vi for Stockmanns vedkommende i Derain-sagen, og nu ser vi stilen gentaget af Sandra Brovall.

Store fede overskrifter har hun og Politiken fyret af under hele retssagen, som startede 24. maj og sluttede 4. juli præcis 15:30, da de tre dommere trådte ind i salen, mens rådhusklokkerne lød.

"Sagen om den falske danske Grubler er i gang" var den fede overskrift den 25. maj. "Håndfladerne hos Levemanden var svedige, inden han trådte ind i Retssal i Byretten i København. Hændernes tilstand var det, der tydeligt afslørede, at den ellers smart casualklædte mand i den opsmøgede lyseblå skjorte, de moderigtige læder-sneakers og det store guldur om håndleddet var nervøs".
Og så kørte journalisten videre og fortalte, at "...mens Levemanden gik ind i retten hånd i hånd med sin kæreste, ankom sagens to andre tiltalte hovedpersoner, Rigmanden og Den Pensionerede Direktør, med deres advokater".
"Efter dagens retsmøde var Levemandes håndtryk stadig svedigt",
sluttede journalisten.
Levemanden, Rigmanden og Den Pensionerede Direktør er en nedladende måde at beskrive de tre anklagede på.
Gennem alle hendes artikler har det skinnet klart igennem, at hun var helt på anklagerens side og fra starten betragtede de tre som grove forbrydere.

Selv om Brovall nævnte det flere gange, at sagens kerne var, og det forhold helt isoleret, om de anklagede havde forsøgt at sælge den af le Blay falsknerierklærede skulptur, så blev hun ved med at vade i anklagerens påstand. Det skulle vise sig, at hun holdt på de forkerte heste, hvilket generede hende voldsomt, kunne man læse i hendes afsluttende artikel 5. juli, hvor de fede forsideoverskrifter var afløst af en lille henvisning øverst til venstre.
Fed overskift kom dog inde i avisen: "Spektakulær kunstsag: Tre mænd frikendes for groft bedrageri i Grubler-sagen".
Det var helt tydeligt, at den dom ikke passede journalisten: "Et smil, et dybt buk og et intenst blik ud mod tilskuerpladserne. Det var sådan de tre mænd hver især reagerede ..."

"Katastrofe for auktionshus"
Da ingen af de tre frifundne gad tale med journalisten efter dommen, kun Høiland sagde noget, og med løftet pegefinger gav hende et møgfald, så hun virkede stærkt chokeret, citerede hun et par professorer, der mente, at sagen var en katastrofe for Bruun Rasmussen. De havde heller ikke sat sig ind i sagen, da den på ingen måde kan rokke ved tilliden til Bruun Rasmussen. Husets eneste "medvirken" i sagen var at afvise at sælge skulpturen, da den var vurderet i Paris. Fra det øjeblik var Bruun Rasmussen ude af sagen.

Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
10. juli 2016