Bent Rugaard bærer Eckersberg
hen til podiet. Kort efter var
det solgt for 5,6 mio. i
hammerslag, købt af Københavns
museum, som Politiken skrev.
Men det var det ikke, det var
købt af et københavnsk
museum, nemlig Davids Samling.
Dette foto er ulovligt taget
af nærværende redaktør ved en
kunstudstilling i Politikens
hus. Fotoforbuddet skyldes
bombetrusler mod avisen pga.
Muhammed-tegningerne, var
beskeden, som indbragte en
anklage for at være en
livsfarlig person for avisen.
Dum, dummere, Politiken! |
"Hurtig, troværdig. Ritzau.
Først på dagsordenen og altid
opdateret. Med Ritzau ved
hånden bliver du bedst på
dagen". Det skriver Ritzau
på deres homepage. Men er det
nu helt rigtigt? Kan man stole
på det?
27. februar
2020 citerede Politiken Ritzau
for salget af Eckersbergs
rekordmaleri, hvilket fik mig
til at skrive til Bjarne
Schilling, avisens
rettelsesredaktør:
I dagens avis er på side 2 i
Kultur et flot farvefoto af et
Eckersberg-maleri. Men teksten
er forkert ud over alle
grænser. Det er ikke korrekt,
at dyreste maleri i november
2019 var et hammerslag på 31,5
mio. kr. for et
Hammershøi-maleri solgt hos
Bruun Rasmussen.
Det dyreste var et andet
Hammershøi-maleri, solgt i New
York for over 33.5 kr. Og det
er helt forkert, at forud for
de 31,5 mio. hos Bruun
Rasmussen var dyreste et
Krøyer-maleri solgt hos
Ellekilde for 7,7 mio. kr. På
det tidspunkt var
11
andre
solgt langt dyrere.
Dagen efter rettede Schilling,
men det blev blot endnu en
Fake News, hvor det
dyreste nu blev sat til 39,5
mio. kr. Men det beløb er
inklusive salær, mens det
til 31,5 mio. er uden
salær. Altså får læserne
fortalt, at der er en forskel
på 8 mio. kr., selv om
forskellen kun er 2 mio. kr.
Hele den samlede
presse, med de andre store
aviser, hoppede på Ritzaus
Fake News.
Hurtig, troværdig. Ritzau. Ak
ja! Hurtig, troværdig.
Politiken. Ak ja! Hurtig,
troværdig. Dansk presse. Ak
ja!
Kunstnyt.dk – pjm 9.
marts 2020 |