Denne
glade mand hedder Poul Madsen og er chefredaktør på Ekstra
Bladet.
Han har lige undskyldt for en række løgnehistorier, hans
sandhedssøgende
tryksag har bragt. Men den værste løgn, som ikke bare er løgn,
men en ondskabsfuld løgn, da den har gjort uskyldige til
forbrydere, har han ikke undskyldt. Og det gør – læs tør – han
med garanti ikke. Og hvorfor ikke? Fordi det bringer ikke alene
ham selv og hans avis på glatis, men hele den pukkelryggede
skodpresse. Og det skrækkelige retsvæsen. Men hvad er det, der
er galt med denne sympatiske (skrev vi virkelig sympatiske?)
skriverkarl? Han vil ikke selv forstå det, og det er et andet af
mandens store problemer. Nu er det vist ikke ham selv, der
skriver løgnehistorierne, men han er ansvarlig for dem.
Den 12. februar 2010 stod i Ekstra Bladet:
Hård straf efter svindel med
enkes maleri
Sagens egentlige
hovedperson er den franske kunstner André Derain og hans
landskabsmaleri "Paysage à L'Estaque". Det billede ville den
92-årige enkefrue Grethe Meyer i 2004 sælge gennem auktionshuset
Ellekilde. I den tro, at det var uægte, solgte hun det til
Ellekilde-direktøren for 200.000 kroner. Han solgte det så til
sin samlever, der igen solgte det videre til et galleri i
Frankrig. Denne gang som et ægte Derain-maleri, som hun fik fem
millioner kroner for. Hun delte beløbet med
Ellekilde-direktøren.
Og hvad er det så der er løgn? Det er løgn, at enkefru
Meyer solgte maleriet i den tro, at det var falsk. Det er ganske
vist korrekt, at hun troede, det var falsk. Men det troede hun
af den indlysende grund, at maleriet var erklæret falsk. Endda
flere gange. Hvilket hun vidste. Og det var ikke af en af
Lauritz.com's dygtige vurderingseksperter, men af selveste
Derain-eksperten over alle Derain-eksperter, Michel Kellermann,
den ekspert i hele verden, alle betragtede som den eneste, der
havde forstand på Derain.
Faktisk betalte Ellekilde-direktøren alt for meget for maleriet.
200.000 kr. for et falsk maleri er ikke normalt. Da det kom
frem, at maleriet nogle år senere solgtes for 36 mio. kr.,
resulterede det i nævnte retssag. Dommen viste med al
tydelighed, at dommerne og pressen mente, at
Ellekilde-direktøren burde have betalt fru Meyer 36 mio. kr. for
et falsk maleri. Det blev først erklæret ægte syv måneder efter,
Ellekilde-parret solgte det i Paris. Og hvem erklærede det ægte?
Såmænd Michel Kellermann, som flere gange tidligere havde
erklæret det falsk. Og hvem var køberen? Såmænd Kellermanns
papsøn, der efter langvarig overtalelse havde fået papfaderen
til at erklære det ægte.
Nogle mener, blandt andre undertegnede, at dommen var bestilt.
Men hvorfor, ved vi ikke, da ingen tør udtale sig. På sjette år
er det nu lykkedes pressen at ignorere et groft justitsmord.
I bogen "Retssagen om et formodet maleri af André Derain" kan du
læse, hvem de virkelige skurke i sagen er. Læs den
gratis her.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
20. december 2015
Dette indlæg skyldes den megen debat i den senere tid om
pressens mange løgnehistorier, der er totalt ødelæggende for
journalisters troværdighed.
|