Le Fou |
Pablo Picasso: »Le Fou«, Narren. Patineret bronze. Udført i voks i 1905 og ifølge Claude Picasso mellem 1905-09 støbt i bronze i et antal af seks, hvoraf denne er en af disse. I 60erne støbt i yderligere seks-syv eksemplarer. Solgt for 50.000 kr. hos Bruun Rasmussen, Kbh., som kopi efter Picasso. Højde iflg. kataloget 41 cm, men korrekte mål er 40 cm. Bagpå sign. Picasso, indeni udstillingsetiket fra Galerie Louise Leiris, Paris, toldstempel fra Milano samt politiets indridsede sagsnr. 448/83. Deponeret på et dansk museum. I 1985 blev en
dansk kunsthandler idømt to et halvt års fængsel for bl.a. at have
kopieret en ægte Picasso-akvarel og leveret kopien tilbage til den
polskfødte, internationalt anerkendte koreograf og balletmester, Albert
Gaubier (1908-91), af hvem han havde lånt den originale med henblik på
salg. I sagen mod kunsthandleren indgik tillige en skulptur af Picasso, Le Fou, Narren, som kunsthandleren sammen med den originale akvarel havde fået i kommission, men også leveret tilbage. Gaubier, der var et kendt ansigt i den danske kunstverden, påstod nu, at også skulpturen var en forfalskning, da han fastholdt, den ikke havde samme højde, som den han havde lånt ud. Under efterforskningen rejste politiet imidlertid med skulpturen til Paris, hvor Picassos søn, Claude, ifølge politirapporten ikke alene sagde god for den, men tidsfæstede den til at være støbt mellem 1905, det år Picasso udførte den i voks, og 1909, og i alt fremstillet i bronze i seks eksemplarer. Forinden havde den været forevist på Glyptoteket og Nationalmuseet uden dog at blive undersøgt nøjere. På intet tidspunkt fandt politiet en skulptur nr. to, som det var tilfældet med en akvarel nr. to. 18 år senere
hos Bruun Rasmussen Skulpturen, af
meget høj kvalitet, erhverves af den kendte samler og kurator, John
Hunov, der får hammerslag på 50.000 kr. og straks går i gang med
grundige undersøgelser. Han henvender sig til det anerkendte
bronzestøberfirma Leif Jensen, der oplyser, at bronzens farve og
patinering er typisk for italienske afstøbninger op til 1950erne,
indikerende, det er en ældre skulptur. Endvidere, at færdiggørelsen
og ciseleringen er foretaget med mejsler og punsler, hvilket vil sige
håndværktøjer. Leif Jensen finder også en støbefejl ved næsen i
forhovedet, hvori der stadig er rester af formmateriale, som afslører,
der er tale om en afstøbning før 1960erne. Sluttelig kan Leif Jensen
oplyse, at intet tyder på, skulpturen er lavet som en kopi efter en
allerede eksisterende bronzeafstøbning, idet der kun ses én
samlingslinje efter de fire formdele, den er støbt efter. På en kopi
ville forekomme en ny samlingslinje, og en kopiafstøbning ville også
blive mindre, under 40 cm. Altså ingen tegn på en forfalskning,
da den aktuelle skulptur måler 40 cm, samme højde som Picassos eget
private eksemplar. Hvor meget er
skulpturen værd? Ingen detaljer peger på, at skulpturen er en forfalskning. Tværtimod. Den er ifølge Claude Picasso, i 1983 den mest kompetente i vurdering af Picasso-værker, en af de seks, som Vollard 1905-09 lod støbe. Senere, engang i 60erne, gav Picasso tilladelse til støbning af yderligere 6-7, så det samlede antal er 12-13, flere af dem på amerikanske og europæiske museer. Et dansk museum opbevarer indtil videre Hunovs skulptur med henblik på selv at undersøge sagen. Eksemplarer af Le Fou har, forud for salget hos Bruun Rasmussen, siden 1990 været under hammeren fem gange (nogle af gangene muligvis samme skulptur), senest juni 2000 i Galerie Kornfeld i Bern, hvor et eksemplar fik hammerslag på godt 4,1 mio. kr., med salær og afgift rundt regnet 5 mio. Den 6. november 2002 indkasserede Christie’s i New York imidlertid 45,5 mio. kr. (med salær 50 mio.) for Picassos bronzeskulptur fra 1951, La guenon et son petit, forestillende en abe holdende sin unge, 54 cm høj og ny verdensrekord for en Picasso-skulptur (side 36), et salg der uden tvivl trækker andre Picasso-skulpturer op i værdi. Så en pris på 15 mio. kr. for Le Fou, som Hunov vil have den forsikret for, er måske i underkanten af dagsprisen. Men hvad siger skulpturens tidligere ejer? Er vedkommende tilfreds med kun at have fået 42.000 kr. (50.000 minus salær) for at have solgt en ægte Picasso-skulptur til en værdi af måske 15 mio. kr.? Kilde: Kunst under hammeren
03
|