Mysteriet omkring Peter Hansens
Legende børn på Enghave Plads
Deltag selv i opklaringen 

Maleriet hænger på Statens Museum for Kunst. Men er det det originale?
Vi bringer sagen frem igen, da landets kunsthistorikere nu i 25 år ikke har interesseret sig for at finde ud af, hvilket af de to næsten ens motiver fra Enghave Plads, der er det originale. Nu hænger de begge i hovedstadsområdet, det ene herover på en midlertidig plads på Statens Museum for Kunst, som pga en kommende udstilling har inddraget tre lokaler. Det andet er for tiden (til 1. maj) udstillet på Sophienholm. Her har man igen forspildt chancen for at vise dem sammen. Men det gør vi. Det er ikke nogen helt ligegyldig indsigt i kunstens verden, Kunstnyt.dk her byder på, hvor du blandt andre møder en mopset kunsthistoriker.

Seneste nyt:  

Gerd Schottländer, yngste barnebarn af Louis Schottländer, tidligere ejer af Faaborg Museums Legende børn på Enghave Plads, fortæller til Kunstnyt.dk, at hendes morfar købte maleriet direkte af Peter Hansen. Det kommenterer vi nederst i artiklen.


Fotograferet på Sophienholm april 2019. Fra udstillingen Det Maleriske Nu med Peter Hansen og Martin Bigum.


Der er mange detaljeforskelle på de to malerier. Den hurtigste måde at se forskel er udsnittet herover, hvor en af pigerne læner sig op ad et træ. Det er det fra Statens Museum for Kunst. Til højre Faaborgs, hvor gruppen af piger er meget anderledes.


Herover fra Den Frie Udstillings katalog 1909, hvor nr. 85 (90 g 91 ikke gengivet), er Legende børn på Enghave Plads 1906-08. Stjernen* betyder, at malerierne var til salg, og som det ses under Mindre Meddelelser til højre, fra Kunstbladet 1909 side 62, betalte Statens Museum for Kunst 2.500 kr. for det. Billedets mål er i tommer, 41 x 56, omsat i centimeter 107,23 x 146,47, et stykke fra 109 x 149 cm, som Faaborg Museum opgiver deres til.
Det på Statens Museum for Kunst opgiver museet til at måle 109,5 x 151,5 cm., altså ca. 5 cm bredere. Nu er det ikke ualmindeligt, at mål på malerier kan variere fra gang til gang på grund af unøjagtig opmåling. (Vi har haft problemer med de rigtige centimetermål omregnet fra tommer, som er 2,61545 for 1, men nu skulle de være korrekte).
Desværre findes ingen fotografier fra Den Frie i 1909. Kunstbladet i 1909 har en større omtale af udstillingen, men kun katalognr. 90, Sjæselongen kommer, Kælkere i Søndermarken, 1909, omtales direkte og er illustreret.

Da Peter Hansen dør i 1928 har tidsskriftet Samleren 8 store helsider om maleren. Legende børn på Enghaveplads omtaler den kendte forfatter Poul Uttenreiter som Kunstmuseets, men det gengivne på en halv side er det i dag ejet af Faaborg Museum.

I afsnittet om Peter Hansen i Weilbach er kun omtalt det, som ejes af Statens Museum for Kunst. Faaborgs er ikke nævnt.
Omtaler af Legende børn på Enghave Plads i litteraturen er en rodet forestilling, hvor de to malerier "skiftevis" afbildes, så det virker som om, man kun taler om et og det samme. Men der er to. Og er det ene købt på Den Frie i 1909, hvor kommer det andet så fra?






I Kunstindex Danmark er de to malerier placeret side om side.
Søg her.


På Statens Museum for Kunst har de ovenstående oplysninger om købet i 1909, Den Frie Udstilling kat. nr. 85. 1909 for 2.500 kr.
Der står tydeligt 1907-08, men det, der blev solgt på Den Frie, er dateret 1906-08 med andre mål. Se ovenfor.

I 25 år er det ikke lykkedes kunsthistorikerne at finde ud af, hvilket et af de to
 meget ens malerier af Peter Hansens Legende børn på Enghave Plads, som
Statens Museum for Kunst købte i 1909 på Den Frie Udstilling.

Peter Hansen Legende børn på Enghave Plads 1907-08
Tilhører Statens Museum for Kunst.
Ifølge museet købt på Den Frie Udstilling 1909. Se ovenfor.

Det er tydligt dateret 1907-08


Peter Hansen. Legende børn på Enghave Plads 1906-08
Tilhører Faaborg Museum. Testamentarisk gave 1992 fra Kirsten Schottländer. Museet har ingen oplysninger om, hvor og hvornår Kirstens far købte det. Det er tydeligt dateret 1906-08
Mindeudstillingen 1930 på Den Frie Udstilling.
284 numre, malerier, akvareller, tegninger og grafik.

Nr. 73 er det aktuelle Enghavebillede, Faaborg Museums, her ejet af
grosserer Louis F. Schottländer. Det var hans datter, Kirsten Schottländer, som i 1992
testamenterede det til Faaborg Museum. Man kan undre sig over, at det var dét på
Faaborg Museum i dag, der var med på mindeudstillingen, og ikke Kunstmuseets.


Herover kataloget til udstillingen i Kunstforeningen i 1994, det samme som benyttet fra udstillingen i 1993 på Faaborg Museum.
Herunder et lille særkatalog med værkfortegnelsen over de 63 udstillede billeder vedlagt. Her er Enghavebilledet nr. 26 med den
korte tekst: Legende Børn på Enghave Plads. 1906-08. 109 x 149 cm. Faaborg Museum.





Information var eneste pressemedie, der skrev om sagen.
Ukendt forfatter og ukendt dato, men skrevet umiddelbart
efter omtalen i Kunstavisen herunder.


Herunder Kunstavisen nr. 1 1994. Foto: Lotte Seeger.


Lidt af en skandale på Gl. Strand
– og i Faaborg

Af Preben Juul Madsen

Den store Peter Hansens-udstilling i Kunstforeningen på Gammel Strand i København indeholder på et enkelt punkt lidt af en skandale. Malerens mest kendte billede er ”Legende børn på Enghave Plads”, malet 1907-08, og købt af Statens Museum for Kunst på Den Fries Forårsudstilling i 1909. For 2.500 kr., hvis nogen interesserer sig for den side af sagen.
Billedet med de legende børn er et af de mest berømte malerier i dansk kunsthistorie og til overflod gengivet i kunstlitteraturen, senest i Grete Zahles bog om maleren. Nu hænger det så i Kunstforeningen. Eller gør det?
   Maleriet i Kunstforeningen er ikke det, vi kender fra litteraturen, men et billede som først for nyligt er dukket op. Uden at nogen har gjort opmærksom på det. De to malerier er i store træk ens, også størrelsen. Kunstmuseets er en anelse lysere i farven end det nu udstillede, og det har færre børn i baggrunden. Men umiddelbart vil ingen besøgende i Kunstforeningen bemærke, at det ikke er det ”originale”. Hvorfor forties, at der findes en replik? Selv om billederne er næsten ens, så er det da ikke ligegyldigt, hvad det er for et billede, man har foran sig.

Hvilket er det første?
For en måneds tid siden oplyste museumsinspektør Susanne Thestrup Truelsen, Faaborg, til undertegnede, at begge billeder ville blive udstillet i København. Men det er ikke sket. Kunsthistorikeren Grete Zahle siger til KUNSTAVISEN, at hun har haft kendskab til begge billeder, men anser Kunstmuseets som det rigtige. Grete Zahle synes i øvrigt det er forkert ikke at udstille dem sammen. I hendes egen bog, som er genudsendt for et par år siden, er kun Kunstmuseets billede omtalt.
   Jeg mener, der er tale om en kunsthistorisk skandale. Det mindste man kunne have gjort, når en så berømt replik dukker op, er at gøre opmærksom på det. Og ikke bare lade alle tro, at det er det kendte billede, som udstilles. Kunne man fx forestille sig, at en replik af Mona Lisa pludselig dukkede op i Paris på et andet museum end Louvre, og man lod, som om det var det originale. Selvfølgelig ikke. Thestrup Truelsen påstår, at deres maleri er det oprindelige, og at Kunstmuseets er en replik. Og det kan hun måske have god grund til at tro, da Faaborg-billedet på forsiden er dateret 1906-08. Her forekommer imidlertid det mystiske, at Kunstmuseets i kataloget fra Den Frie i 1909 har årstallet 1906-08 vedføjet. Fra Kunstmuseets side er det bekræftet, at deres er det, som var udstillet på Den Frie i 1909, hvilket også fremgår af bl.a. Kunstbladet fra 1909-10 (side 62).
   Bortset fra, at man lader som ingenting, og derved faktisk bondefanger folk, så havde det været et clou at vise de to billeder side om side, og på den måde give besøgende og fagfolk lejlighed til en nærmere sammenligning.

Seværdig udstilling
Når denne bredside er affyret mod kunsthistorikerne (de får ingen undskyldning), så kan udstillingen i øvrigt varmt anbefales. Peter Hansens produktion er ujævn, det ene øjeblik med impressionistisk knald i farverne, det næste repræsenterende ”tung muld”. I den såkaldte ”bondemalerstrid”, som udspilledes i pressen i 1907, kaldte Gudmund Hentze flere af Fynboerne for bl.a. ”bredrumpede bondeknolde”, en karakteristik man egentlig godt forstår, når man ser nogle af Peter Hansens tunge ”lortebrune” billeder. Men han mestrede også lys og skygge, som i ”Legende børn på Enghave Plads” og ”Forår, ung pige med barnevogn”, ca. 1910, med den melankolske pige dominerende i forgrunden, en figurfremstilling henad L.A. Rings. Et af topnumrene er ”Sporvognsholdeplads ved Enghavevej”, et impressionistisk mesterværk fra omkring 1910. Også Ordrupgaardsamlingens ”Tærskende Okser, Civita d’Antino”, 1904, er en perle, fremragende i komposition og bevægelse, okserne nærmest ”liggende ned i svinget” og med kornet mesterligt malet. Venskabet med Th. Philipsen og deres skelen til fransk kunst fornægter sig ikke i Peter Hansens arbejder.
  
Fynboen Peter Hansen (1868-1928) gik som dreng i skole i København, hvor han tog præliminæreksamen, og som voksen boede han i perioden 1906-12 ved Enghave Plads. På udstillingen i Kunstforeningen er der lagt vægt på at vise hans københavner-billeder, og det er blevet et spændende gensyn med kendte og mindre kendte billeder.
   Men det må forlanges, at kunsthistorikerne får placeret de to billeder fra Enghave Plads. Hvilket er det første? Og hvorfor vi ikke tidligere har hørt om det andet! Det har vi krav på at få sat på plads

Peter Hansen. Kunstforeningen, Gammel Strand 48, Kbh. 8.1.-6.3. 63 arbejder. Katalog kr. 20 (fra udstillingen på Faaborg Museum). Tekster af Grete Zahle, Ruby Langaa-Jensen og Susanne Thestrup Truelsen.



Fra Kunstavisen nr. 2, februar/marts 1994


Forhenværende museumsleder Susanne Thestrup Truelsen foran Peter Hansens indvielsesbillede fra 1910-12, malet
i anledning af indvielsen af Faaborg Kunstmuseum 24. juni 1910. Det er lettere beskåret i begge sider.
Foto: Kunstnyt.dk, Faaborg Museum maj 2011.


Gunnar Mikkelsen (1925-2011) er en af de mest farverige kunstsamlere branchen har kendt. Hans speciale var køb af usignerede malerier, som han efterfølgende brugte tid på at finde frem til hvem kunstnerne var, hvilket han ofte havde stort helt held med. Gunnar Mikkelsen havde en sød tand, og engang inviterede han og hans kone, Irma, på en treretters meny, udelukkende bestående af desserter. Det var for meget, fandt de vist ud af.
Fra Kunstavisen nr. 2, februar/marts 1994

Martin Bigum i Politikens kronik
14. april 2019 om
Legende børn på Enghave Plads

Nej, det er ikke et fotografi. Det er en skulptur
som Bigum har gjort af sig selv.

Men jeg var faktisk dreng, da jeg først spottede det.
Første gang
 jeg så et maleri af Peter Hansen, var nemlig i 7. -8. klasse på Brøndby Strandskole, hvor vi i en prøve skulle analysere hans maleri Legende børn. Enghave Plads’, 1907-08. Jeg blev helt opslugt af selve maleriet og fik en dårlig karakter, for jeg havde ikke noget sprog for det, jeg så.

Igen blandes de to udgaver sammen. Det Bigum så som dreng var det på Statens Museum for Kunst, dateret 1907-08. Men det vist på Peter Hansen og Martin Bigums udstilling på Sophienholm er Faaborgs, som også er det gengivet i Politiken, lagt på af avisen, ikke af Bigum.

Martin Bigum har en fantastisk viden om kunst, en af de mest vidende inden for branchen. Det er altid en stor oplevelse at følge ham (og hans kolleger), når han i DRs kunstquiz folder sig ud. Det er svært at forestille sig, at han ikke har kendskab til begge udgaver af Peter Hansens maleri?

Da samme udstilling i 2018 vistes i Faaborg, fortalte Bigum i en video om hele ideen med at vise ham sammen med Peter Hansen. Den er spændende at se og lytte til, men deværre kommer Bigum ikke ind på Legende børn på Enghave Plads. Se den her.

Schottländers Fond
Kirsten Schottländer oprettede en fond, som stadig er aktiv.
Kunstnyt.dk har spurgt fonden om man ved, hvor og hvornår Kirsten Schottländers far
har erhvervet Peter Hansens maleri, men ikke fået noget svar.
Læs her om fonden, hvor der findes et foto fra Kirsten Schottländers hjem med maleriet på væggen.


Maleriet studeres på Sophienholm april 2019.
Se Niels Lyksteds video fra selve udstillingen.


Sophienholm er smukt beliggende.


Peter Hansens maleri på en midlertidig plads på Statens Museum for Kunst, i selskab med Th. Philipsen.
Hvorfor hænger det ikke på Sophienholms udstilling side om side med det andet?
Det havde været en fantastisk chance til at sammenligne.



Der er også vand foran Statens Museum for Kunst. Men på en anden måde end Sophienholms.

Kunstnyt.dk
27. april 2019

Tilføjelse

Gerd Schottländer telefonisk 30. april 2019:
"Min morfar købte Legende børn på Enghave Plads direkte af Peter Hansen.
Det har man altid vidst i familien, men der findes ingen kvittering for købet".

Er det rigtigt, forklarer det, hvorfor der kun kan findes ét køb af de to malerier, nemlig dét solgt på Den Frie i 1909.
Men vi er ikke kommet videre med, hvilket af de to, der var med på Den Frie.
Og det skyldes, at i kataloget står, det er signeret og dateret PH 1906-08, hvilket er det ejet af Faaborg Museum. Det kan naturligvis ikke helt udelukkes, at årstallet 1906 er en fejl i kataloget, at det skulle have været 1907. Statens Museum for Kunst påstår og dokumenterer skriftligt, se overfor, at det er deres dateret 1907-08, trods en anden dato, som museet købte i 1909.

En anden mulighed kunne være, at det dateret 1907-08, er det Louis Schottländer har købt af Peter Hansen, og der efterfølgende mellem Kunstmuseet og Schottländer foretages en bytteforretning. Man kender sådan en "ombytning" bl.a. fra Glyptoteket, da en bedre udgave af et Jens Juel-maleri dukkede op og museet solgte det man havde og købte det nye.

Apropos Louis F. Scottländer (1877-1937), som døde kun 59 år gmmel, var han meget kunstinteresseret og i kontakt med mange kunstnere. På hans dødsboauktion marts 1938 hos Winkel & Magnussen var der 143 numre til salg, mest indbragte L.A. Rings Høstscene fra 1901, 6.900 kr., senere solgt for 870.000 kr. hos Bruun Rasmussen november 1987 (afbildet i farver i Kunst under hammeren 88 side 9) og fortsat dyreste L.A. Ring.

På dødsboautionen var andre kendte malerier under hammeren af blandt andre Poul S. Christiansen, Albert Gottschalk, Hammershøi, Johannes Larsen, Lundstrøm, Th. Philipsen, P.A. Schou og Weie. Endvidere et berømt maleri af Olaf Rude, Interiør med figur, kendt fra Derain-sagen.
1.100 kr. var hammerslaget i 1938. Tilhører i dag Bornholms Kunstmuseum.
Herunder kopieret fra dødbokataloget. I baggrunden øverst til højre det famøse Derain-maleri, som blev købt som en forfalskning for 200.000 kr., men endte med at blive erklæret ægte af samme "vurderingsekspert", som flere gange forinden havde erklæret det falsk, og senest i 2006 solgt for 36 mio. kr.




Tilføjelse 30. april 2019.