FANTASTISK!
Københavns Museum er en imponerende gave til byen.
Og museets åbningsudstilling en gave til københavnerkunsten
– samt en næsestyver til branchens smagsdommere
 

Københavns Museum indviedes 7. februar 2020 i det tidligere Overformynderiets renoverede bygning på hjørnet af Stormgade og Vester Voldgade. Det er det gamle Københavns Bymuseum, som lå på Vesterbrogade, der nu er flyttet ind. Før museet i 1956 fik adresse på Vesterbrogade, havde det en fortid tilbage til 1901, gemt lidt af vejen på rådhusets loft.

Det kunne ikke være mere passende at åbne med københavnermaleren over alle københavnermalere, Paul Fischer (1860-1934). Ingen har som han foreviet byen, i sol, regn og sne, topografiske dokumentationer. Paul Fischer har sammen med Peder Mønsted nærmest domineret auktionerne, var begge meget produktive og dem med flest auktionssalg. Der er tjent flere millioner på de to end på nogen anden maler, inklusive Hammershøi.

BR, som Arne Bruun Rasmussen omtaltes, kaldte Paul Fischer for postkortmaleren, og det er ikke kunsthistorikerne og kritikerne, som har gjort ham populær.
Og populær er han. Tre bøger plus lidt "småskrifter" er udgivet. Den første lagde Steffen Lindvad, som var museets leder fra 1952-79, navn til. I 1991 kom Helge Carlsens "Billedmageren Paul Fischer". Carlsen, som var stor fan af Paul Fischer, havde været i kontakt med Paul Fischers yngste datter, Inge, som var i besiddelse af 5.000 fotografiske plader, fotografier taget af Paul Fischer selv, som støtte og inspiration til malerierne. Et stort afsnit i bogen, omkring 100 sider, er en kunsthistorisk gennemgang af Paul Fischer og hans samtid, skrevet af mag.art. Erik Mortensen. Senest, i 2005, har Jane Sandberg udgivet en om maleren. Og for at prale lidt findes henved 30 årgange af årbogen "Kunst under hammeren" med omtaler og snesevis af gengivelser. For slet ikke at tale om auktionshusenes kataloger gennem flere årtier.

Auktionen herunder var første gang, man mødte noget særligt af Paul Fischer i auktionssammenhæng, hidtil var kun set nogle enkelte tegninger til under 10 kr. og malerier under 100 kr. Så auktionen virkede som lidt af en øjenåbner.





91 numre på Paul Fischers auktion på Charlottenborg indbragte ca. 8.000 kr.

Tilhører Carlsberg Bryggerierne.

Privateje.
I 1893 faldt auktionens højeste hammerslag på Time i det kgl. Theaters Balletskole med 700 kr., her til venstre fra kataloget. Højbro Plads herover skiftede ejer ved 560 kr. 28. november 2007 fik Bruun Rasmussen 4 mio. kr. for det, hidtil højeste for et maleri af Paul Fischer. Sal i Glyptoteket, øverst, nåede dengang 400 kr. Et af flere motiver fra Dronning Louises bro, til venstre, indbragte 460 kr. Næsthøjeste blev 580 kr. for et vintermotiv fra Kgs. Nytorv, solgt 27. maj 2008 af Bukowskis for 1.279.400 i danske penge. Se det her.

Time i det Kongelige Theaters balletskole, 1889, er set på auktion flere gange. Herunder i 2005 hos Sotheby's, hvor det fik hammerslag på 2.112.000 kr., 52,6x102,9 cm måler det. Legendariske Lord Mark Poltimore, en af Sotheby's markante auktionariusser, retter lidt på brillerne og venter på det afgørende bud. Kunstnyt.dk's redaktør med frue sad på forreste række, Jesper Bruun Rasmussen var også i London, kom pænt hen og hilste på. Det fik Poltimore til også at give hånd, regnede sikkert med, det var et par stenrige, der ville byde vildt og voldsomt:
21. november 2012 havnede det hos Christie's i London, hvor det fik hammerslag på £240.000, godt og vel. 2,2 mio. kr.






Indgangen til Paul Fischer-udstillingen.
Museumschef i dag er Louise Jacobsen.



Vodroffsvej. Udsigt fra kunstnerens altan over det gamle banegårdsterræn og Peblingesøen. 1887.
Tilhører museet.


Udstillingen er bygget op i tid og emner, her tidslinjen for maleren.


Her forklarer en besøgende en anden besøgende lidt om Paul Fischers Tivoli fyrværkeri, en gouache på papir fra 1885.
Tilhører museet.



Paul Fischer har malet flere motiver med Vagtparaden i Købmagergade, mest, 1 mio. kr. for et andet, har Ellekilde fået.


Aftenstemning ved Frihedsstøtten, uden år, og I skumringen ved Rundetårn, begge uden år, studeres.


Motiver fra Gammel Strand og Blomstertorvet er nok dem, de fleste forbinder med Paul Fischer.
Til højre fotografier taget af kunstneren. Uden år.


En af de mange sale.


Kiosken på Kgs. Nytorv kender alle københavnere. Den har gennem årerne været brugt til lidt af hvert.
Den står på lejet kommunejord, og i 1999 solgtes den i Museumsbygningen for 700.000 kr. Men forbliver på stedet.
En tilsvarende kiosk befinder sig på Nytorv.


Er museets café ikke tilstrækkeligt er det bare at spadsere over fodgængerovergangen.
På den anden side ligger nemlig den berømte café, Rio Bravo, med Danmarks nationalret ad libitum.

Tekst og fotos (undtagen fra kataloget i 1893)
Kunstnyt.dk
6. marts 2020