FANTASTISK!
Københavns Museum er
en imponerende gave til byen.
Og museets åbningsudstilling en gave til københavnerkunsten
– samt en næsestyver til branchens
smagsdommere
Københavns
Museum indviedes 7. februar 2020 i det tidligere
Overformynderiets renoverede bygning på hjørnet af Stormgade og
Vester Voldgade. Det er det gamle Københavns Bymuseum, som lå på
Vesterbrogade, der nu er flyttet ind. Før museet i 1956 fik
adresse på Vesterbrogade, havde det en fortid tilbage til 1901,
gemt lidt af vejen på rådhusets loft.
Det kunne ikke være mere passende at
åbne med københavnermaleren over alle københavnermalere, Paul
Fischer (1860-1934). Ingen har som han foreviet byen, i sol,
regn og sne, topografiske dokumentationer. Paul Fischer har
sammen med Peder Mønsted nærmest domineret auktionerne, var
begge meget produktive og dem med flest auktionssalg. Der er
tjent flere millioner på de to end på nogen anden maler,
inklusive Hammershøi.
BR, som Arne Bruun Rasmussen
omtaltes, kaldte Paul Fischer for postkortmaleren, og det er
ikke kunsthistorikerne og kritikerne, som har gjort ham populær.
Og populær er han. Tre bøger plus
lidt "småskrifter" er udgivet. Den første lagde Steffen Lindvad,
som var museets leder fra 1952-79, navn til. I 1991 kom Helge
Carlsens "Billedmageren Paul Fischer". Carlsen, som var stor fan
af Paul Fischer, havde været i kontakt med Paul Fischers yngste
datter, Inge, som var i besiddelse af 5.000 fotografiske plader,
fotografier taget af Paul Fischer selv, som støtte og
inspiration til malerierne. Et stort afsnit i bogen, omkring 100
sider, er en kunsthistorisk gennemgang af Paul Fischer og hans
samtid, skrevet af mag.art. Erik Mortensen. Senest, i 2005, har
Jane Sandberg udgivet en om maleren. Og for at prale lidt findes
henved 30 årgange af årbogen "Kunst under hammeren" med omtaler
og snesevis af gengivelser. For slet ikke at tale om
auktionshusenes kataloger gennem flere årtier.
Auktionen herunder var første gang,
man mødte noget særligt af Paul Fischer i auktionssammenhæng,
hidtil var kun set nogle enkelte tegninger til under 10 kr. og
malerier under 100 kr. Så auktionen virkede som lidt af en
øjenåbner. |
|
91 numre på Paul Fischers
auktion på Charlottenborg
indbragte ca. 8.000 kr.
Tilhører Carlsberg Bryggerierne.
Privateje.
I 1893 faldt auktionens højeste hammerslag på Time i det
kgl. Theaters Balletskole med 700 kr., her til venstre fra
kataloget.
Højbro Plads herover skiftede ejer ved 560 kr. 28. november
2007 fik Bruun Rasmussen 4 mio. kr. for det, hidtil højeste for
et maleri af Paul Fischer. Sal i Glyptoteket, øverst,
nåede dengang 400 kr. Et af flere motiver fra Dronning Louises
bro, til venstre, indbragte 460 kr. Næsthøjeste blev 580 kr. for
et vintermotiv fra Kgs. Nytorv, solgt 27. maj 2008 af Bukowskis
for 1.279.400 i danske penge.
Se
det her.
Time i det Kongelige Theaters balletskole,
1889, er set på auktion flere gange. Herunder i 2005 hos
Sotheby's, hvor det fik hammerslag på 2.112.000 kr., 52,6x102,9
cm måler det. Legendariske Lord Mark Poltimore, en af
Sotheby's markante auktionariusser, retter lidt på brillerne og
venter på det afgørende bud. Kunstnyt.dk's redaktør med frue sad
på forreste række, Jesper Bruun Rasmussen var også i London, kom
pænt hen og hilste på. Det fik Poltimore til også at give hånd,
regnede sikkert med, det var et par stenrige, der ville byde
vildt og voldsomt:
21. november 2012 havnede det hos Christie's i London, hvor det
fik hammerslag på £240.000, godt og vel. 2,2 mio. kr.
|
Indgangen til Paul Fischer-udstillingen.
Museumschef i dag er Louise Jacobsen.
Vodroffsvej.
Udsigt fra kunstnerens altan over det gamle
banegårdsterræn og Peblingesøen.
1887.
Tilhører museet.
Udstillingen er bygget op i tid og emner, her
tidslinjen for maleren.
Her forklarer en besøgende en anden besøgende
lidt om Paul Fischers
Tivoli fyrværkeri,
en gouache på papir fra 1885.
Tilhører museet.
Paul Fischer har malet flere motiver med
Vagtparaden i Købmagergade,
mest, 1 mio. kr. for et andet, har Ellekilde fået.
Aftenstemning ved Frihedsstøtten,
uden år, og
I skumringen ved Rundetårn,
begge uden år, studeres.
Motiver fra Gammel Strand og Blomstertorvet
er nok dem, de fleste forbinder med Paul Fischer.
Til højre fotografier taget af kunstneren.
Uden år.
En af de mange sale.
Kiosken på Kgs. Nytorv kender alle
københavnere. Den har gennem årerne været brugt til lidt af hvert.
Den står på lejet kommunejord, og i 1999
solgtes den i Museumsbygningen for 700.000 kr. Men forbliver på stedet.
En tilsvarende kiosk befinder sig på Nytorv.
Er museets café ikke tilstrækkeligt er det
bare at spadsere over fodgængerovergangen.
På den anden side ligger nemlig den berømte
café, Rio Bravo, med Danmarks nationalret ad libitum.
Tekst og fotos (undtagen fra kataloget i 1893)
Kunstnyt.dk
6. marts 2020
|