Gitte Ørskou, direktør for museet Kunsten i
Aalborg, havde fredag den 23. marts fået æren officielt at åbne
Nordens eneste Center for Papirkunst, da mor og datter, Zeleste og Karen Bit
Vejle havde inviteret 150 særligt
indbudte gæster fra ikke alene Danmark, men også Norge, Frankrig
og Kina til at være de første til at opleve udstillingerne i den
nye attraktion i Hune ved badebyen Blokhus i Nordjylland.
Kulturminister Mette
Bock (til højre på billedet) kunne ikke være med ved
åbningen . Men hun besøgte centret 5. februar 2018 da Center for
Papirkunst var under opførelse i Hune.
Kulturministeren fremhævede dengang det friske initiativ og
ildsjælene i Blokhus.
"- Det er fantastisk at se, hvorledes mulighederne kan
udnyttes i en bygning, der ellers ikke kunne bruges til noget!
Dette initiativ er så stort, at mange vil rejse hertil for at se
Center for Papirkunst," sagde ministeren i februar.
Fredag formiddag blev snoren ved indgangen så endelig klippet.
Det skete naturligvis med en kæmpesaks og efter flere taler samt
en fanfare og en fortolkning af Kim Larsens ”Papirsklip”,
spillet af en til dagen sammensat duo med kunstnerne Benjamin
Koppel på saxofon og Morten
Zeuthen på cello.
Det 830 kvadratmeter store center indeholder en præsentation af
Karen Bit Vejle som internationalt anerkendt psaligraf med
udstillinger over hele verden, samt en præsentation af det
univers, publikum nu kan opleve i Hune. Hjertet
i centret er kerneudstillingen med Karen Bit Vejles imponerende
papirklip, som opleves med kontrolleret lys – sat af Steven
Laffoley-Edwards – der leder publikum gennem oplevelserne.
Desuden er der cafe, butik og papir-værksted.
Til
åbningen var Ballerina Bulldog hidkaldt i
levende live sammen med en live udgave af H.
C. Andersen. Ballerina Bulldog er Karen Bit Vejles
Powerpige. Ballerina Bulldog-konceptet består af 22 papirklip
med figuren ballerinaen som hovedperson. Fortællingen er baseret
på Søren Kierkegaards filosofi.
Både ballarinaen og digteren vandrede stille rundt mellem
publikum, mens Benjamin Koppel og Morten Zeuthen spillede.
Med sig på sin livsrejse har Ballerina Bulldog en række
forskellige powertools (indre kræfter), som hun tager frem og
anvender, når hun har brug for ekstra styrke. Livskraften henter
hun fra sit hjerte. Ballerinaens allervigtigste powertool er
bulldogen. Bulldogen er tydeligvis ikke smuk, men den har
personlighed og er trofast! Derfor er bulldogen et symbol på, at
man skal være sig selv og stå ved den, man er.
På billedet herover danser den "ægte" Ballerina Buldog foran
Karen Bit Vejles største papirklip, der er 5 m. langt og 1,5
højt og udstillet centralt i centrets museumsdel. Det er klippet
som en association over Shostakovichs piano-trio no. 1 opus 8, som
kan høres her.
I sin åbningstale holdt Gitte Ørskou fra Kunsten i Aalborg fast
i fascinationen og fordybelsen i håndens arbejde.
"- Værkerne er ikke bare papirklip, men en gennemtænkt
komposition, som forholder sig til liv og død, og som kunstneren
skal have i hovedet, så snart saksen sættes i papiret. Papirklip
indeholder værdier som ro, koncentration og sirligt overblik.
Værkerne udstråler en filosofisk og meditativ koncentration og
bliver aldrig overfladiske," sagde hun efter, at
bestyrelsesformand Odd-Einar Christophersen havde
budt velkommen, og Jammerbugt Kommunes vækstchef Anders
Stryhn havde haft ordet.
Tekst og fotos: Peter Wendelboe
|