Nordens eneste museum og
center for papirkunst åbnet

Gitte Ørskou, direktør for museet Kunsten i Aalborg, havde fredag den 23. marts fået æren officielt at åbne Nordens eneste Center for Papirkunst, da mor og datter, Zeleste og Karen Bit Vejle havde inviteret 150 særligt indbudte gæster fra ikke alene Danmark, men også Norge, Frankrig og Kina til at være de første til at opleve udstillingerne i den nye attraktion i Hune ved badebyen Blokhus i Nordjylland.

Kulturminister Mette Bock (til højre på billedet) kunne ikke være med ved åbningen . Men hun besøgte centret 5. februar 2018 da Center for Papirkunst var under opførelse i Hune.

Kulturministeren fremhævede dengang det friske initiativ og ildsjælene i Blokhus. 

"- Det er fantastisk at se, hvorledes mulighederne kan udnyttes i en bygning, der ellers ikke kunne bruges til noget! Dette initiativ er så stort, at mange vil rejse hertil for at se Center for Papirkunst," sagde ministeren i februar. 

Fredag formiddag blev snoren ved indgangen så endelig klippet. Det skete naturligvis med en kæmpesaks og efter flere taler samt en fanfare og en fortolkning af Kim Larsens ”Papirsklip”, spillet af en til dagen sammensat duo med kunstnerne Benjamin Koppel på saxofon og Morten Zeuthen på cello.

Det 830 kvadratmeter store center indeholder en præsentation af Karen Bit Vejle som internationalt anerkendt psaligraf med udstillinger over hele verden, samt en præsentation af det univers, publikum nu kan opleve i Hune. Hjertet i centret er kerneudstillingen med Karen Bit Vejles imponerende papirklip, som opleves med kontrolleret lys – sat af Steven Laffoley-Edwards – der leder publikum gennem oplevelserne. Desuden er der cafe, butik og papir-værksted.

Til åbningen var Ballerina Bulldog hidkaldt i levende live sammen med en live udgave af H. C. Andersen. Ballerina Bulldog er Karen Bit Vejles Powerpige. Ballerina Bulldog-konceptet består af 22 papirklip med figuren ballerinaen som hovedperson. Fortællingen er baseret på Søren Kierkegaards filosofi.

Både ballarinaen og digteren vandrede stille rundt mellem publikum, mens Benjamin Koppel og Morten Zeuthen spillede.

Med sig på sin livsrejse har Ballerina Bulldog en række forskellige powertools (indre kræfter), som hun tager frem og anvender, når hun har brug for ekstra styrke. Livskraften henter hun fra sit hjerte. Ballerinaens allervigtigste powertool er bulldogen. Bulldogen er tydeligvis ikke smuk, men den har personlighed og er trofast! Derfor er bulldogen et symbol på, at man skal være sig selv og stå ved den, man er.

På billedet herover danser den "ægte" Ballerina Buldog foran Karen Bit Vejles største papirklip, der er 5 m. langt og 1,5 højt og udstillet centralt i centrets museumsdel. Det er klippet som en association over Shostakovichs piano-trio no. 1 opus 8, som kan høres her.

I sin åbningstale holdt Gitte Ørskou fra Kunsten i Aalborg fast i fascinationen og fordybelsen i håndens arbejde.

"- Værkerne er ikke bare papirklip, men en gennemtænkt komposition, som forholder sig til liv og død, og som kunstneren skal have i hovedet, så snart saksen sættes i papiret. Papirklip indeholder værdier som ro, koncentration og sirligt overblik. Værkerne udstråler en filosofisk og meditativ koncentration og bliver aldrig overfladiske," sagde hun efter, at bestyrelsesformand Odd-Einar Christophersen havde budt velkommen, og Jammerbugt Kommunes vækstchef Anders Stryhn havde haft ordet.


Tekst og fotos: Peter Wendelboe