Sotheby's og Christie's sælger |
Efter den store succes i slutningen af 2009 med salget af den yndefulde tegning af Raphael og den monumentale Rembrandt skal Christie's og Sotheby's forsøge at gentage succesen når de første salg af Old Masters i 2010 skydes i gang 27.-28. januar i New York. Raphael er ekstremt sjælden i auktionssammen- hæng, og der går sikkert en rum tid før vi igen får fornøjelsen af at se et af hans værker under hammeren. Rembrandt er også en sjælden herre, navnlig i disse år hvor antallet af værker med tilskrivning til mesteren, falder i takt med at RRP, The Rembrandt Research Project, udsætter billederne for kritiske tekniske undersøgelser. Sotheby's har dog fået muligheden for at inkludere en tidlig Rembrandt i deres katalog. Der har længe været kontroverser om tilskrivningen til Rembrandt og denne blev først accepteret endeligt i 1995 og værket optaget i Werner Sumowskis catalogue raisonné. Man mente længe at den portrætterede dame måtte være Rembrandts søster, Lysbeth, men senere forskning har konkluderet, at det nok snarere er et portræt af en type og ikke et individ. Maleriet har en spændende proveniens, idet det har tilhørt Hitlers stedfortræder, Hermann Göring, som under 2. verdenskrig tvang den jødiske kunsthandler Jacques Goudstikker til at sælge. Værket blev handlet for to år siden for ca. 40 mil. kr. og nu er det vurderet til mellem 40 og 60 mil. kr. Göring har også været ejer af det næste nummer hos Sotheby's, Jupiter and Antiope, der er et hovedværk af den hollandske maler Hendrick Goltzius (1558-1617). Ligesom det var tilfældet med Rembrandt-portrættet blev ejeren, Alfred Isay, tvunget til at sælge til Görings agenter for at overleve 2. verdenskrig. Maleriet blev efter krigen returneret til den hollandske stat og udstillet, indtil sidste år, hvor det blev returneret til de retmæssige arvinger. Goltzius, der primært lavede tryk, begyndte at male i 1600 og døde allerede 17 år senere hvilket gør hans produktion særdeles begrænset. Størrelsen (122 x 178 cm) og det kraftfulde motiv gør at Sotheby's vurdering af Jupiter og Antiope til mellem 40 og 60 mio. kr. ikke virker voldsom. Det næste lot jeg har valgt at fremhæve fra Sotheby's er et par malerier af venetianske Antonio Canale, også kaldet Canaletto (1697-1768). Canaletto var i starten ikke særlig respekteret i Venedig og han blev anset lidt for en slags maler af postkort. Hans koncept med at gøre byen til sit motiv frem for, som det havde været kutymen tidligere, blot en baggrund, var noget man skulle vende sig til i den venetianske lagune. Langsomt gik det dog op for folk i ind- og udland at Canaletto kunne fremhæve de bedste sider af det i forvejen smukke område omkring Grand Canale i Venedig. Nærværende lot består af to små billeder, som viser Dogens Palads set fra Markus Pladsen og Kajen ved Dogana. Det er blevet foreslået af billederne er friluftsstudier, idet de er meget skitseagtige og størrelsen også er atypisk for Canaletto. Der er dog ikke tidligere eksempler i Canalettos oeuvre på friluftsstudier. Det har gennem tiden forvoldt store problemer for kunsthistorikere at afgøre om et maleri var malet af Canaletto eller dennes nevø Bernardo Bellotto, det kan dog undre at disse to værker tidligere har været tilskrevet Guardi, hvis stil er temmelig forskellig fra både Bellotos og Canalettos. Markedet for venetianske vedustiti virker nærmest umætteligt, og set i det perspektiv virker Sotheby's vurdering af de to Canalettoer til mellem 8 og 10 mio. kr. en anelse konservativ. Christie's katalog er ikke helt så imponerende som Sotheby's, men der er dog blevet plads til ”Bacchus ved Vintønden”, et fremragende værk af Lucas Cranach d.æ (1472-1553). Det er et atypisk værk for Cranach, der havde et værksted, der producerede billeder i massevis og som var meget afhængigt af at have faste modeller og kompositioner, der kunne genbruges. Maleriet er unikt og findes ikke magen til hverken hos Cranach selv eller hos hans elever. Motivet er dobbelttydigt, idet man både ser de underholdende sideeffekter af alkohol, men samtidig med det moraliserende forbehold. Inspirationen til Bacchus ansigt er formentlig hentet hos bestilleren af værket. Christies vurderer maleriet af Cranach til mellem 13 og 18 mil. kr. Christies bringer også et maleri af venetianske Luca Carlevarijs (1663-1730) under hammeren. Carlevarijs var en stor inspiration for især Canaletto, og han regnes for at være opfinderen af de vedustiti, som blev gjort berømte af Canaletto. Carlevarijs arbejder var meget koncentreret omkring Markus Pladsen og han malede den fra utallige vinkler. I dette billede ser vi en befolket Markus Plads med klokketårnet Torre dell'Orologio i baggrunden. Luca Carlevarijs var grundlæggeren af de venetianske bypartier, men han var langt fra den største og dette afspejles også i vurderingen der lyder på beskedne 4-6 mil. kr.
© Søren Holmstrup og Kunstnyt.dk
Fotos © Sotheby's og Christie's
|
|