Af Niels Lyksted
Blomstermaleren J.L. Jensen (1800-1856) var den førende
blomstermaler i guldalderen. Han malede i hundredevis af
overdådige buketter og sanselige frugter.
Umiddelbart efter sin død gik Jensen i glemmebogen blandt de
fleste kunsthistorikere. Han forblev dog en folkekær kunstner,
hvis værker pryder mange danske og udenlandske privatsamlinger.
I dag er Jensen naturligvis repræsenteret på museerne, men
mindre fremhævet end en række af hans samtidige
kunstnerkolleger. En af årsagerne er formentlig, at
blomstermaleriet gennem tiderne har været mindre prestigefuldt.
Nivaagaards Malerisamling har sat sig for at kaste nyt lys over
blomstermaleren med en udstilling, der er den første i nyere tid
og den største nogensinde.
Tidligt i karrieren satsede Jensen på velafbalancerede og
harmoniske kompositioner, hvor blomsterne blev sammensat alene
efter farver og former uanset blomstringsperiode. Senere valgte
han at præsentere blomster, frugter og bær fra samme årstid. Og
med tiden flyttede han sine blomstermotiver fra stuen ud i
skoven.
Der var stor efterspørgsel i samtiden efter hans billeder. De
mange bestillinger førte til, at han ofte kopierede sine egne
billeder forbløffende nøjagtigt, men ofte med en mindre detalje
til forskel.
I de sene år besøgte Jensen - ligesom H.C. Andersen - en række
herregårde, hvor han boede i perioder sammen med sin kone. Her
inddrog Jensen jagtmotiver i form af skudt vildt i sine
kompostioner.
Udstillingen på Nivaagaard viser ef fornemt udbud af denne type
malerier. Hertil kommer et fint udvalgt af porcelænsmalerier -
en mere ukendt side af J.L. Jensen.
Jo, Jensen blev i 1825 udnævnt til Den Kgl. Porcelainsfabriks
“overmaler” - en stilling han beholdt resten af livet. Fabrikken
havde indtal da i høj grad satset på Flora Danica porcelænet,
der har en nærmest videnskabelig tilgang til blomstermaleriet.
Nu skulle der satses på det mere følelsesmæssige udtryk i
overensstemmelse med tidens romantiske strømninger.
Kendskabet til J.L. Jensens indsats inden for porcelænsmaleriet
har hidtil været stort set ukendt, dels fordi han ikke malede
meget, dels fordi porcelænet befinder sig i privat eje og ikke
har været udstillet eller afbildet. På udstillingen er det
imidlertid fornemt præsenteret.
Nivaagaard
Malerisamling byder på en lang række spændende arrangementer i
tilknytning til udstillingens tema herunder vandringer i museets
smukke rododendronpark. Vil man også se ægte blomster, bør man
vente med at besøge museet til maj/juni, når rododendronerne er
i fuldt flor.
Udstillingen ledsages af en fornem bogudgivelse “Blomstermaleren
J.L. Jensen “Mellem kunst og natur i guldalderen” af
Marie-Louise Berner og Mette Thelle. Den er velskrevet, smukt
illustreret og lige til at gå til.
|