Nadia Plesners debutudstilling
i Odd Fellow Palæet et kolossalt tilløbsstykke

Man skulle virkelig bruge albuer og hele tiden sige undskyld tillader De for at mase sig frem i forreste række, da Esplanaden Gallery & Art Manipulator fredag eftermiddag præsenterede den 29-årige Nadia Plesner på hendes debutudstilling i Odd Fellow Palæet i Bredgade i København, skråt over for auktionshusene Bruun Rasmussen og Secher Scott. Det lange, smalle galleri i Bredgade, ved siden af indgangen til selve palæet, prydedes af Nadia Plesners kæmpelærred, Darfurnica, som på det nærmeste faldt ned i hovedet på forbipasserende. Ifølge kunstneren er det en moderne udgave af Picassos Guernica, holdt i samme størrelse som dette, 349x776 cm. Men der er betydeligt mere optimisme og livsglæde i hendes motiv end i Picassos, som udelukkende handler om død og ødelæggelse. »Darfurnica er et værk baseret på vigende grænser mellem underholdning og »rigtige« nyheder i medierne«, fortæller kunstneren. Darfurnica er afledt af Darfur, provinsen i Sudan, hvor der for en del år siden fandt folkemord sted, og efter sigende 400.000 indbyggere mistede livet, mens et par millioner måtte flygte.

I udstillingsprogrammet hedder det, at udstillingen Intervention »er en massiv kritik af den såkaldt seriøse presse, som hun mener er overfladisk og personfikseret«. Uhadada! Er den danske presse virkelig sådan? Nå, det var lidt svært at se det i hendes billeder.

Darfurnia kan købes for 500.000 kr. De mindre billeder, her til højre, Forbes/Darfur, er lidt billigere, 9.800 kr. pr. stk.


Tag en tur til Galleri Draupner



Der manglede ikke små lækre »madder«. Og som altid var
der rift om frikadellerne. Som oven i købet var varme. Et
andet sted blev der skænket champagne.


Tre af dagens hovedpersoner. I midten Nadia Plesner, tv. Erik Guldager fra Galleri Draupner, arrangør af udstillingen, og til højre
kulturminister Per Stig Møller, som i sin tale roste kunstneren og fik fyret nogle sjove replikker af. Han er ikke helt uden humor.


Erik Guldager holdt også en tale for Nadia Plesner, stille og sympatisk fremført, til tider med et glimt i øjet. 


Herren til højre, som vi af sikkerhedsmæssige grunde ikke kan oplyse navnet på, var den mest fotograferede
på udstillingen. Vi kan dog røbe, at vedkommende er kendt over hele verden, mere for noget andet end sin
sorte hat, sølvbeslåede spadserestok og røde bukser. Alle ville tæt på berømtheden, og han stillede gerne
op for professionelle fotografer, små kameraer og mobiltelefoner.

Kunstnyt.dk
7. januar 2011