Fuldt hus i
Møstings Hus




Frederiksbergs tidligere borgmester, John Winther, fotograferet sammen med Lotte Seeger, grandkusine til verdensberømte Pete Seeger ... og fastboende sammen med Kunstnyt.dk's verdensberømte redaktør.


Aksel Jørgensens maleri fra 1912-13, En aften i »Operetten« nærstuderes


Til højre interiør fra den gamle sangerindepavillon »Bondestuen«, kopieret af Aksel Jørgensen. Lånt fra Museum Jorn, som tidligere hed Silkeborg Kunstmuseum.
Troels Andersen er her til venstre fanget i en hvilestilling. Men det var kun benene, der hvilede. Som foredragsholder er han uovertruffen, taler uafbrudt, men uden overflødige ord. Man får noget at vide. Her er det i Møstings Hus fredag eftermiddag den 15. februar 2013, hvor professoren og maleren Aksel Jørgensen var på tapetet.
Og det blev 20 underholdende minutters introduktion til udstillingen om Drachmannkroens 100 års jubilæum.
Troels Andersen »undskyldte«, at malerierne måske ikke fik det lys, de fortjente. Aksel Jørgensen malede i petroleumslampens skær, fortalte Troels Andersen, og hans mørke farver krævede lys højere oppe fra for at få personerne til at træde frem på billederne. Men i Møstings Hus er lofthøjden ikke særlig høj, så spotlamperne kom for tæt på billederne. Aksel Jørgensens foretrukne motiver var fra »dunkle steder«, og han havde flere steder opnået de prostitueredes fortrolighed, hvorfor de inviterede ham »op i varmen«. Om han kun malede dem, fik vi ikke at vide.


Dejlige Jytte Abildstrøm var blandt dagens muntre gæster. Man bliver i godt humør bare ved at kigge på hende.


Knud Andersen kommer til alle udstillinger i Møstings Hus. Både fordi han er meget kunstinteresseret, men også fordi han bor lige rundt om hjørnet. Han havde ladet fruen, Anne, blive derhjemme. Hvis Knud Andersen virker bekendt, så kan det skyldes, at du har set ham på videoen fra Juleaften på Madeira.


Der var tæt pakket i kulturhuset. Her lyttes til Troels Andersens åbningstale. På grund af lavt til loftet kunne spotlamperne ikke komme højt nok op, hvilket ikke gav billederne det bedste lys, sagde Troels Andersen. Men man hørte ingen klager, ophængningen var perfekt og billederne fyldte væggene godt ud. Se mere om udstillingen på Møstings Hus' homepage.

Kunstnyt.dk
15. februar 2013
Se også forhåndsomtalen af udstillingen.