Dette billede har en lauritz.com-afdeling
i Tyskland vurderet til 20.150 kr.
Er det prisen, og hvad er det for et billede?

Lauritz.coms beskrivelse
JOAN MIRO 1893 - 1983. Originalt litografi, Kvinde foran spejlet, farvelitografi på papir, "Frau vor dem Spiegel"
(tysk titel) 56 x 38cm, udført 1956, sign. på pladen, udgavens nr. tildækket af passepartout. Værkfortegnelse: M 174.
Original stand i ramme fra 1992, kopi af købekvittering med ægthedscertifikat medfølger.
Auktionen afsluttes 09-06-2006 18:26:00. Showroom AT, Wels, Reitschulgasse.

Utroværdig beskrivelse
lauritz.com oplyser, at der følger ægthedserklæring med billedet. Den får man altså først, når man har købt det. Man har altså ikke mulighed for at kontrollere denne ægthedserklæring. Hvad der står i den.
Det virker lusket.
Der står også i beskrivelsen, at »udgavens nr. tildækket af passepartout«.
Det virker også lusket.
Hvorfor er det tildækket? Det er helt legalt at fjerne bagbeklædningen for at studere hele papiret.
Hvorfor har man ikke gjort det? Er der overhovedet noget nummer.
Det virker lusket.
Så oplyses noget om en værkfortegnelse M 174.
Hvad er det for en fortegnelse? Det fortæller lauritz.com ikke.

Der er ingen tvivl om, at hele lauritz.coms beskrivelse bygger på sælgerens oplysninger og kvitteringens tekst. Som i øvrigt ikke kan bruges til noget som helst. Enhver kan skrive sådan et stykke papir. lauritz.com har ikke tjekket noget som helst omkring dette litografi.

Men hvad er det, lauritz.com her vil sælge?
Hvis ikke det er et simpelt offsettryk, altså en kopi af en original-litografi (hvilket er umuligt at vurdere på nettet), så kan der kun være tale om det man kalder bogslagtning, en handling, der i seriøse kunstkredse er meget ilde set.

Værdien
Så er det ganske enkelt et originalt litografi med originaltitlen »Femme Au Miroir« revet ud fra det franske kunsttidskrift »Derriere Le Miroir« nr. 92/93 fra 1956, som udover et originalt litografi af Miró, signeret i trykket og unummereret, indeholder original-grafik af Alberto Giacometti, Bazaine og Chagall. Ingen af dem originalt signeret eller nummereret. Hele tidsskriftet, som er på 78 sider, kan, med alle fire original-litografier, købes for 5.000-10.000 kr. Et enkelt afrevet blad af Miró, som der her er tale om, koster næppe mere end nogle få tusinde kr. Usignerede Miró-litografier koster aldrig i nærheden af 20.000 kr.

Værkfortegnelsen M 174 står for Mourlot 174, henvisende til nummeret i en oeuvre-fortegnelse over Mirós grafik
. Fernand Mourlot (1895-1988) var en berømt parisisk litograf, der har trykt mange af de store berømtheders grafik, af Picasso, Matisse, Chagall, Braque, Léger m.fl., og man støder uafbrudt på hans navn i forbindelse med de store navne fra dengang.

»Derrière le Miroir« er et af de mest berømte kunsttidsskrifter nogen sinde. Måske det mest berømte. Det udkom i årene 1946 til 1982 med i alt 253 numre. Det blev udgivet af den franske forlægger og galleriejer Aimé Maeght (1906-81), som udgav tidsskriftet i forbindelse med sine galleri-udstillinger af alle datidens berømtheder. Udover kunstværkerne var der også i tidsskriftet tekster af forfattere og poeter som Samuel Beckett, Eluard, Prévert og Sartre.

Galerie Maight eksisterer stadig, i Paris og i Barcelona.I 1964 åbnede Maeght Foundation, et smukt beliggende museum nordvest for St.Paul i Provence.

Preben Juul Madsen
29. maj 2006

© kunstnyt.dk