Han van Meegeren |
Såkaldte kunsteksperter
har
beskæftiget sig meget med kunst. Det er det, der har gjort dem til
»eksperter«. Ingen bliver kunstekspert på en eftermiddag. Kun ved at
se og se og blive ved med at se, ved indgående boglige studier, ved at
rende museerne, gallerierne og auktionerne på dørene, ved konstant at
iagttage og sammenligne, kan nogen gøre sig håb om status som
»tilnærmelsesvis ekspert«. Et af de store navne inden for eksperternes kreds var hollænderen Abraham Bredius. Ekspert i hollandsk 1600-tals maleri, og som følge deraf med et indgående kendskab til Jan Vermeer van Delft, mester for et af verdens mest berømte billeder, Kokkepigen, fra ca. 1660, forestillende en pige, der hælder mælk op i en skål. Maleriet hænger på Rijksmuseum i Amsterdam, hvor Bredius havde været underdirektør. Bredius var bl.a. kendt for sin store Rembrandt-bog, en komplet fortegnelse over mesterens malerier. Det er siden tyndet noget ud i antallet af originale Rembrandt, som det fremgår andetsteds i denne bog. Bredius var i 1937 en mand i firserne, efterhånden dårligt seende, og havde nu trukket sig tilbage for at nyde sit otium i Monaco. Men da han en dag i begyndelsen at september modtog et brev fra en dr. G.A. Boon i Paris, blev hans interesse i den grad vakt, at han nogle dage senere pakkede sin kuffert og rejste afsted til byernes by. Resultatet af
besøget
stod at læse i det engelske kunsttidsskrift
The Burlington Magazine's september-nummer under overskriften »En ny
Vermeer«, og Bredius startede lige på og blødt: Maleriet havde dr. Boon
fået til »gennemsyn« af en bekendt, den
hollandske maler Han van Meegeren, der havde fortalt, at det kom fra en
gammel hollandsk familie boende i det fascistiske Italien. Familien, som
ifølge van Meegeren hed Mavroeke, havde bedt ham sælge nogle
arvestykker, og han havde nu, fortalte han, under stor risiko smuglet
maleriet ud at landet. Offentliggørelsen af Bredius' artikel havde naturligvis autoriseret billedet, var at betragte som en ægthedserklæring, og Boon forsøgte at sælge det i Paris, men forgæves. Han tog det så med til Holland, hvor han talte for, at det var en nationalskat og derfor burde blive i landet. Bønnen blev hørt, og en række notabiliteter, heriblandt Hollands mest respekterede kunsthandler, Hoogendijk, og direktøren for Boymans Museum, Hannema, købte i forening med Rembrandt-selskabet billedet for 520.000 gylden, i danske kroner dengang ca. 1,3 mio. For salget modtog Han van Meegeren tre fjerdedele af beløbet. Maleriet fik nu plads på det nye Boymans Museum i Rotterdam, hvor det de næste syv år dagligt blev beundret som et af verdens fornemste kunstværker, Og havde det ikke været for en ren tilfældighed, så var der måske ingen i dag, der ville have hørt om Han van Meegeren. En sensationel
tilståelse Han van Meegeren
tilstod
nemlig at have udført adskillige forfalskninger
af hollandske mestre: Ter Borch, Pieter de Hoogh, Theodor van Baburen,
Frans Hals – og Vermeer. Men ikke bare den Vermeer, som Göring havde
erhvervet, men endnu
værre, den Vermeer, som den højeste
sagkundskab, med »kunsteksperternes nestor« Abraham Bredius i spidsen,
havde udråbt som et af billedkunstens mesterværker og som gennem syv
år var blevet beundret af tusindvis af museumsbesøgende. Ingen troede
på mandens tilståelse, men det skulle de komme til. I cellen blev van
Meegeren udstyret med lærred og farver, og så gik han ellers i gang
med at 'bevise sin skyld'. Og det varede ikke længe, før Hollands
kunsteksperter hang godt med ørerne. En kommission af
eksperter, under ledelse af direktøren for de belgiske
museumslaboratorier, dr. PB. Coremans, blev et års tid senere sat til
at undersøge billederne. Under hele sagen havde van Meegeren udvist
stor samarbejdsvilje, og i marts 1947, næsten to år efter hans
tilståelse, forelå Coremans-kommissionens resultat, der til fulde
bekræftede van Meegerens oplysninger. Forinden havde van Meegeren
udførligt berettet, hvordan han havde frembragt sin »Vermeer«,
Kristus
og disciplene i Emmaus. Hvordan han havde anvendt lærredet fra et
1600-tals maleri og brugt materialer, der kunne fås på Vermeers tid.
Og - efter ugers omhyggeligt arbejde - signeret det med Vermeers navn,
hvorpå han i flere timer havde bagt det i en specielt fremstillet ovn
ved 105 grader for på den måde at forstærke billedets »alder«.
Derefter havde han givet det endnu en gang finish, rullet det på en
stok, og af igen, så det krakkelerede. Til sidst havde han bevidst
beskadiget det forskellige steder, udbedret det igen, sat det på en
»original« blændramme med »originale« stifter, indrammet det i en
»original« ramme, og – »Vermeers mesterværk« var en realitet. Retten blev sat
den 29. oktober 1947 i Amsterdam, hvor lokalets vægge var
»udsmykket« med van Meegerens forfalskninger. Efter 17 vidners
afhøring, som tog fire og en halv time, blev det van Meegerens tur, og
retspræsidenten, V.G.A Boll, spurgte: Den 12. november faldt dommen: et års fængsel, hvilket var minimumsstraffen. Alle forfalskningerne skulle returneres til ejermændene, de usolgte til van Meegeren. Ægteskabsbrydersken, som Göring i 1943 havde betalt 1.650.000 gylden for (ca. 4,2 mio. danske kroner) tilfaldt staten. De skriftskloge,som van Meegeren malede i fængslet som bevis for sin skyld, solgtes senere for 3.000 gylden. Uden Vermeer-signatur. I 1996 solgtes det i London for 194.000 kr. l slutningen af november ramtes van Meegeren af en delvis lammelse, og den 29. december, knap seks uger efter dommen, døde han af et hjerteslag, godt og vel 58 år gammel. 7.167.000 gylden (omkring 15-16 mio. kr.) havde de solgte falsknerier (ud af omkring 16-18 i alt, de fleste »Vermeer«), indbragt, hvoraf van Meegeren selv havde fået 5.460.000, ca. 12 mio. kr. I dag hænger de fleste af billederne på hollandske museer, hvor de er så glade for dem, at de nødig låner dem ud. For Aarhus Kunstmuseum lykkedes det at låne et par stykker til den aktuelle udstilling i 1989. Abraham Bredius,
kunsthistoriker, museumsmand, medudgiver af tidsskriftet Oud Holland –
hovedorganet for den nederlandske kunstforskning – forfatter til en
lang række betydelige værker, og manden der gav verdens mest berømte
forfalskning, van Meegerens »Vermeer«, prædikat som et af
verdenskunstens mesterværker, nåede lige at »opleve« van Meegerens
tilståelse. |