Scherfigs myter og drømme på Nivaagaard
“Orfeus, der spiller for dyrene”, 1975. Triptykon, ca. 3x4
meter.
Foto: Niels Lyksted
af Niels Lyksted
Jo, de er der allesammen:
de smukke fugle, de nuttede aber, de vilde tigre, giraffer,
zebraer, næsehorn, tapirer og elefanter. Og så naturligvis den
skønneste af dem alle: okapien. Børn i alle aldre har deres
favoritter blandt Hans Scherfigs mylder af dyr på savannen og i
urskoven. Dyrene kendte Scherfig fra Zoologisk have, men han
lærte aldrig de eksotiske lokaliteter at kende ved selvsyn, de
er produktet af hans fantasi. Men hvad gør det, når generation
efter generation bare elsker de farvestrålende malerier? Og så
kan man jo altid selv drømme videre!
I dag er Scherfigs enestående univers måske af større betydning
end nogensinde. Vi kæmper i disse år mod global opvarmning og
for naturens mangfoldighed, og hvem kan motivere os bedre end
Scherfig til at tage helhjertet del i kampen for vores
allesammens skrøbelige klode?
Nivaagaards udstilling fokuserer på myter og drømme i Scherfigs
kunst. Motiverne er inspireret af antik mytologi og det gamle
testamente. Herfra anvender han ikke overraskende de historier,
hvori dyrene og naturen spiller en rolle. En særlig oplevelse er
det, at få kæmpeværket “Orfeus der spiller for dyrene”, 1975, at
se. For stort, det er det. Der er tale om et triptykon på
omkring tre gange fire meter, udført som var det en altertavle.
Det fortæller den græske myte om Orfeus, der opfandt lyren. Hans
vidunderlige sang og musik tæmmer alle de vilde dyr og får træer
og klipper til at danse. Mon ikke også alle vi andre kan blive
forført af Scherfigs forunderlige værk?
Scherfig var ikke det mindste religiøs, men han fandt – som
nævnt – medrivende historier fra det gamle testamente, der
måtte omsættes i billeder. I “Adam og Eva”, 1950, indgår der
ud over hovedpersonerne heste, en kamel og et par geder i
paradisets have. Hvem ville sige nej til et besøg i Scherfigs
jungleparadis?
Det er således en meget sanselig og fabulerende udstilling med
betydelig relevans for nutiden, som Nivaagaard har sat i scene.
Heldigvis har det været muligt at få udstillingsperioden
forlænget til den 6. september 2020. Efter en kort start blev
udstillingen nemlig lukket pga. corona-krisen.
Nivaagaard: Hans Scherfig. Myter og drømme. Grundet
corona-krisen er forudgående billetbestilling fra museets
hjemmeside nødvendig: Billetterne giver adgang til museets
udstillinger, butik og cafe i to timer. Første ankomsttid på
hverdage er forbeholdt seniorer.
Se Niels Lyksteds video her!
|
Et anderledes udstillingskatalog
Junglebillede (Okapi), 1953. Privateje.
Foto: Niels Lyksted
af
Ralph Sonne, forfatter, cand.scient.
Kataloget Hans Scherfig
Myter og drømme er umiddelbart indbydende med en flot
gengivelse af maleriet Okapi på forsiden. Billedet viser
de skønne skovelefanter og aberne i Congos frodige jungle. Inde
i bogen præsenteres vi for talrige facetter af Scherfigs virke
bl.a. gennem de mange fine gengivelser af udstillingens værker.
Hans junglebilleder med de mange indtagende dyr må gribe selv
den mest inkarnerede bybo om hjertet og kalder på solidaritet og
sympati for vores medskabninger. Billederne fortæller deres
historier så levende, at de ikke behøver en fortolkning. Det
klarer vi selv. I stedet får vi Scherfigs egne, kloge tekster.
Og hvem ønsker ikke at høre fra kunstneren selv? Desuden
fortæller museumsdirektør Andrea Rygg Karberg (Nivaagaard)
indlevende om Scherfig set i samtidens perspektiv. Endelig får
vi faktuelle, medrivende og personlige betragtninger af
storvildtjægeren og naturelskeren Natasha Illum Berg om de store
dyr i Tanzania i dag. Der er med andre ord ikke tale om et
normalt udstillingskatalog, men om en anbefalelsesværdig bog,
der uden tvivl også vil fungere fint, når udstillingen er
forbi.
|
Niels Lyksted
Ralph Sonne
Kunstnyt.dk
25. maj 2020
|