Scherfigs myter og drømme på Nivaagaard

“Orfeus, der spiller for dyrene”, 1975. Triptykon, ca. 3x4 meter.
Foto: Niels Lyksted

af Niels Lyksted

Jo, de er der allesammen: de smukke fugle, de nuttede aber, de vilde tigre, giraffer, zebraer, næsehorn, tapirer og elefanter. Og så naturligvis den skønneste af dem alle: okapien. Børn i alle aldre har deres favoritter blandt Hans Scherfigs mylder af dyr på savannen og i urskoven. Dyrene kendte Scherfig fra Zoologisk have, men han lærte aldrig de eksotiske lokaliteter at kende ved selvsyn, de er produktet af hans fantasi. Men hvad gør det, når generation efter generation bare elsker de farvestrålende malerier? Og så kan man jo altid selv drømme videre!

 

I dag er Scherfigs enestående univers måske af større betydning end nogensinde. Vi kæmper i disse år mod global opvarmning og for naturens mangfoldighed, og hvem kan motivere os bedre end Scherfig til at tage helhjertet del i kampen for vores allesammens skrøbelige klode? 

 

Nivaagaards udstilling fokuserer på myter og drømme i Scherfigs kunst. Motiverne er inspireret af antik mytologi og det gamle testamente. Herfra anvender han ikke overraskende de historier, hvori dyrene og naturen spiller en rolle. En særlig oplevelse er det, at få kæmpeværket “Orfeus der spiller for dyrene”, 1975, at se. For stort, det er det. Der er tale om et triptykon på omkring tre gange fire meter, udført som var det en altertavle. Det fortæller den græske myte om Orfeus, der opfandt lyren. Hans vidunderlige sang og musik tæmmer alle de vilde dyr og får træer og klipper til at danse. Mon ikke også alle vi andre kan blive forført af Scherfigs forunderlige værk?

 

Scherfig var ikke det mindste religiøs, men han fandt – som nævnt – medrivende historier fra det gamle testamente, der måtte omsættes i billeder. I “Adam og Eva”, 1950, indgår der ud over hovedpersonerne heste, en kamel og et par geder i paradisets have. Hvem ville sige nej til et besøg i Scherfigs jungleparadis?

 

Det er således en meget sanselig og fabulerende udstilling med betydelig relevans for nutiden, som Nivaagaard har sat i scene. Heldigvis har det været muligt at få udstillingsperioden forlænget til den 6. september 2020. Efter en kort start blev udstillingen nemlig lukket pga. corona-krisen.

 

Nivaagaard: Hans Scherfig. Myter og drømme. Grundet corona-krisen er forudgående billetbestilling fra museets hjemmeside nødvendig: Billetterne giver adgang til museets udstillinger, butik og cafe i to timer. Første ankomsttid på hverdage er forbeholdt seniorer.

 

Se Niels Lyksteds video her!

  

Et anderledes udstillingskatalog

 
Junglebillede (Okapi), 1953. Privateje.
Foto: Niels Lyksted

 

af Ralph Sonne, forfatter, cand.scient.

Kataloget Hans Scherfig Myter og drømme er umiddelbart indbydende med en flot gengivelse af maleriet Okapi på forsiden. Billedet viser de skønne skovelefanter og aberne i Congos frodige jungle. Inde i bogen præsenteres vi for talrige facetter af Scherfigs virke bl.a. gennem de mange fine gengivelser af udstillingens værker. Hans junglebilleder med de mange indtagende dyr må gribe selv den mest inkarnerede bybo om hjertet og kalder på solidaritet og sympati for vores medskabninger. Billederne fortæller deres historier så levende, at de ikke behøver en fortolkning. Det klarer vi selv. I stedet får vi Scherfigs egne, kloge tekster. Og hvem ønsker ikke at høre fra kunstneren selv? Desuden fortæller museumsdirektør Andrea Rygg Karberg (Nivaagaard) indlevende om Scherfig set i samtidens perspektiv. Endelig får vi faktuelle, medrivende og personlige betragtninger af storvildtjægeren og naturelskeren Natasha Illum Berg om de store dyr i Tanzania i dag. Der er med andre ord ikke tale om et normalt udstillingskatalog, men om en anbefalelsesværdig bog, der uden tvivl også vil fungere fint, når udstillingen er forbi. 


Niels Lyksted
Ralph Sonne
Kunstnyt.dk
25. maj 2020