Af Niels Lyksted
De fleste museumsgæster, der besøger Glyptotekets enestående
Auguste Rodin-samling, forestiller sig formentlig, at det var
Rodin selv, der udhuggede de smukke skulpturer med hammer og
mejsel. Men de tager fejl. Det var heller ikke ham selv, der
stod for støbningen i bronze eller den efterfølgende patinering.
Alt det havde han ansatte til. Rodin var til gengæld en mester i
at forme skulpturer i ler, der siden blev støbt i gips. Og det
var gipsafstøbningerne, der siden blev omsat til andre
materialer som fx marmor og bronze. Interessant nok får vi
aldrig Rodins oprindelige skulpturer af ler at se, for de gik
til grunde ved gipsstøbningen.
Alt dette fremgår af kataloget til Ny Carlsberg Glyptotekets
aktuelle udstilling August Rodin – Forskydninger. For
folk med kendskab til Rodin er dette velkendt, men kataloget
byder derudover på ny forskning, der fortæller, hvordan Rodin
konstant fik inspiration til sine utallige skulpturer. Det
skyldes et forskningsprojekt på Ny Carlsberg Glyptotek og Aarhus
Universitet. Udgangspunktet var naturligvis museets unikke
samling af Rodin-værker,
der for første gang sættes i dialog med kunstnerens egen
samling af antikke genstande. Herved kommer den besøgende tæt på
kernen i Rodins skabende proces på en helt ny måde.
Den antikke samling
Da Rodin rundede 50 år, begyndte han at samle på kunstgenstande
og objekter. Han var på dette tidspunkt blevet formuende,
hvilket gav ham mulighed for at samle i den helt store stil.
Over de næste to årtier opkøbte han ikke mindre end 6.500
genstande, som han installerede i sit hjem i Meudon uden for
Paris. Heriblandt var bl.a. græsk-romerske statuer, keramik fra
Kina, ægyptiske vaser og japanske masker.
Kunstgenstande anskaffer samlere normalt for at nyde synet af
dem. Men det gjalt ikke Rodin. Hans samlingen blev til et
laboratorium for undersøgelser, iscenesættelser og
eksperimenter. Sideløbende hermed pillede han sine egne værker
fra hinanden, gav dem nye titler, satte egne figurer og
genstande sammen på nye måder, placerede dem på sokler, gjorde
dem mindre eller større, fotograferede dem og tegnede derefter
på fotografierne. Disse forskydninger er greb, der ændrer
genstandene og giver dem nye former, nye betydninger eller nye
funktioner. Sættes et krus på en piedestal, er det ikke længere
et krus, men en skulptur.
Fra statue til skulptur
Rodin betragtes af mange som den billedhugger, der indvarslede
den moderne skulptur og gjorde den fri af dens konventioner og
traditioner. Det skyldes bl.a. hans opgør med samtidens statuer,
der havde glasblanke og ensartede overflader. Rodin lod det
ujævne og glatte optræde side om side og efterlod områder, der
kunne virke ufærdige – stadig med mærker efter mejslen eller
tommelfingeren. Han lod skulpturerne fremstå, som om de er i
færd med at blive til, og som et vidnesbyrd om selve det fysiske
arbejde bag hans kunstneriske frembringelse. Ekspressivitet og
ikke finish, det var Rodins ideal.
Karakteristisk for en gipsafstøbning er, at den kan reproduceres
mange gange. Og det benyttede Rodin sig hyppigt af. Ofte slog
han kopier i stykker og genbrugte dem. Han kunne finde på at
tilføje elementer af sine gipsfigurer, kopiere dem, parre dem
med hinanden, lime dem sammen, kombinere dem igen og igen. De
fungerede som en slags byggeklodser for ham.
Kombinationer
Rodins hjem var som nævnt rammen om hans enorme samling af
kunstgenstande og objekter. Også her kombinerede han på livet
løs. Som på den aktuelle udstilling kunne han finde på at
sætte sin egen skulptur “Hertuginden af Choiseul” sammen med
“Stort kongehoved” fra ptolemæisk tid i Ægypten. Hertugindens
store, tilsyneladende ufærdige hår indgår pludselig i dialog med
den kolossale faraos nemes-hovedbeklædning. Der er således
opstået en forskydning, ikke blot geografisk, historisk og
kulturelt, men også tidsmæssigt.
Et eksempel på Rodins fragmentering, sammenføjning og
dekonstruktion finder vi i “Johannes Døberen prædiker”,
1878-1880. Skulpturen genanvendes i dekonstrueret udgave i
“Torso af Den gående mand”, 1878-1879, samt i ”Den gående mand
på søjle”, hvor figuren er anbragt på en tre meter høj søjle.
For Rodin var ingen skulptur nogensinde endegyldigt afsluttet.
Den forblev åben for løbende forandringer. Han forstørrede
mindre værker; han genbrugte figurer i nye kompositioner; han
fjernede lemmer, symboler og andre dele fra skulpturerne; han
draperede dem, anbragte dem på sokler og bragte dem sammen på
fotografier.
En spændende udstilling med masser af ny information om Rodins
utraditionelle arbejdsmåder. Smukt iscenesat i Rodins ånd i
samspil med Glyptotekets historiske sale. Hvad mere kan man
forlange?
Ny Carlsberg Glyptoteks særudstillingen “Auguste Rodin –
Forskydninger” vises frem til den 15. august 2021. Udstillingen
er tilrettelagt i samarbejde med Musée Rodin, Paris.
Udstillingens katalog med samme titel er en guldgrube af
spændende informationer.
|