Af Niels
Lyksted
Theodor Philipsen (1840-1920) - ofte kaldet “lysets og farvens
mester” - levede sidste halvdel af sit liv i Kastrup. Her malede
han i impressionistisk stil egnen omkring Kastrup og Saltholm i
Øresund på utallige lærreder. Motiverne kunne være gader,
marker, enge og sundet - eller hans foretrukne motiv: dyr og
primært kvæg. Tårnby Kommune ejer en større samling af
Philipsens værker, som er deponeret på Kastrupgårdsamlingen, og
det er derfor naturligt, at museet har valgt at sætte fokus på
kunstneren i anledning af 100 året for for hans død.
Traditionelt hylder man et kunstnerjubilæum ved en nyopsætning
af kunstnerens allerbedste bedste værker hentet fra nær og fjern
og tilsætter evt. værker af kunstnere, som har inspireret
hovedpersonen selv. Kastrupgårdsamlingen har imidlertid valgt at
gribe jubilæet an på en mere utraditionel måde. Udgangspunktet
har været to bogudgivelser inden for de senere år, som har skabt
fornyet interesse omkring Philipsen og hans forhold til
Saltholm. Det gælder Finn Terman Frederiksens Theodor
Philipsen: en traditionsbevidst nyskaber samt Klaus Mønsted
Pedersens bog: Theodor Philipsens Saltholm – en tidsrejse.
Især sidstnævnte har inspireret til udstillingen.
Med Klaus Mønsted Pedersen som skipper sejlede kunstnergruppen
Stablede Kanter til Saltholm for at gå i Philipsens fodspor.
Målet var at lade sig inspirere af kunstnerens særlige blik for
lokaliteten og hans behandling af lyset.
Udstillingen
Når man træder ind i første udstillingsrum mødes man af kaos.
Endevæggen ligner en opslagstavle med gode og mindre gode ideer,
der trænger til at blive kraftigt sorteret. Til de bedre hører
et par billeder af Philipsen. Hans værker er præget ro og nøje
afstemte farver modsat mange af de øvrige udstillede genstande i
lokalet. De stritter i mange retninger. På gulvet ligger en
metalgenstand, der formentlig skal illustrere en ko - et af
Philipsens yndlingsmotiver. Og det viser straks udstillingens
problematik. Philipsens tid kontrasteret af den moderne. Hvis
kvaliteten fra begge tidsperioder er af samme karat, burde det
imidlertid ikke være så problematisk. Men det er netop tilfældet
her. Der er enkelte sympatiske forsøg på at tage Philipsen
alvorligt og finde inspiration i hans kunstneriske univers på
hans elskede Saltholm. Der gælder fx Gay Christens serie af
træsnit med titlen “Arkadien eller Saltholm” og Malene Hartmann
akrylmaleri “Terræn”, der har en klar reference til landskabet
på Saltholm. Helt hampen er imidlertid Svend Danielsens
Fluxus-inspirerede skulpturer. En markant undtagelse er
imidlertid de smukke fotografier fra Saltholm af Stablede
Kanters gæst, fotografen Steen Møller Rasmussen. Hans billeder
er katalogets højdepunkt. På udstillingen indgår de desværre kun
i en video om projektet. Og så vises de endda på en fladskærm af
tvivlsom kvalitet liggende på gulvet i et af
udstillingslokalerne. De fortjener langt bedre. Rasmussens fotos
i stort format i dialog med Philipsens bedste værker kunne blive
en spændende oplevelse!
Traditionsbevidst nyskabelse?
Kastrupgårdsamlingens begrundelse for den anderledes
mindeudstilling er, at Philipsen var en fornyer i sin egen
samtid. Titlen på Finn Terman Frederiksens bog understreger
imidlertid, at Philipsen var en traditionsbevidst
nyskaber. Og i den aktuelle udstilling savner jeg i høj grad en
forbindelse til traditionen. Hvilken tradition i givet fald?
Desuden anfører museet, at “flere af Philipsens værker tager
udgangspunkt i nuets omskiftelighed. I form af uhåndgribelige
lys- og farvevirkninger ændrer han vores fokus fra objekt til
proces”. Vi skal åbenbart fokusere mere på lys- og
farvevirkninger end på selve motivet! Det forklarer i hvert
fald, at mange af motiverne er så langt fra Philipsens
billedverden, som tænkes kan. Men er billederne så visuelt
spændende? Phillipsen lærte af Paul Gauguin, hvordan han med
korte, farvemættede parallelle penselstrøg af ublandet farve
kunne få billedet til at vibrere af lys, farve og atmosfære. Det
førte til en radikal fornyelse af traditionen. Byder Stablede
kanter på en tilsvarende radikal visuel fornyelse af
traditionen? Eller bare en fornyelse? Nej, desværre. Muligvis
oplever kunstnerne selv, at de har set lyset og skabt nye lys-
og farvevirkningerne? Men for en erfaren museumsgæst er der
intet nyt under solen!
Stablede Kanters nye værker vises sammen med nogle af museets
egne Theodor Philipsen værker samt enkelte indlån. De udvalgte
værker er udmærkede, men de repræsenterer med få undtagelser
langt fra Philipsen, når han er bedst. Men de giver det appetit
på mere. Statens Museum for Kunst ville uden tvivl have bidraget
velvilligt med udlån af velkendte hovedværker som fx “En allé,
Kastrup”, 1891, “Lange skygger. Kvæg på Saltholm”, 1890 eller
“En kostald. Saltholm”, 1890. Og hvad med et udlån fra
Ordrupgaard, som pt. ligger stille pga. ombygning. Det ville
have ydet Philipsen langt større retfærdighed!
Kastrupgårdsamlingens udstilling
“Philipsens Briller – Stablede Kanter” vises frem til den
1. november 2020.
Stablede kanter
Udstillings-fællesskabet Stablede kanter har flere
fællesprojekter og udstillinger bag sig. De er sammensat
af både ældre og yngre kunstnere af begge køn, og deres
kunstneriske praksis spænder vidt i forhold til
forskellige medier, udtryk og genrer. Fællesskabet
består af Marlene Hartmann, Nina Maria Kleivan, Gay
Christensen, Svend Danielsen, Torsten S. Høgh, Espen
Brandt-Møller og Peter Stuhr. Som gæst medvirker
Sten Møller Rasmussen. |
Peter
Stuhr. Ko på horisonten, 2020.
Installation på palle, blandede materialer, 180 x 80 x
130 cm.
|
Gay
Christensens serie af træsnit med titlen “Arkadien eller
Saltholm” 2020, træsnit, 58 x 50 cm. Theodor Philipsen:
to heste, ca. 1887. Glaseret, brændt ler, 45 x 50 x 35
cm. Nina Maria Kleivan: “Hest 1:1”, 2019. Serigrafi på
papir. Malene Hartmanns tre-delte foldevæg minder i
størrelsen om en ko.
Den er bemalet med horisontale linjer og flader, som
skal lede tanken
frem mod Saltholms strandenge.
|
Theodor
Philipsen: Kreaturer vandes på Saltholm. u. å. Olie på
lærred, 47 x 53 cm. (Museum Amager).
|
På
gulvet skulpturer af Svend Danielsen. Til højre
“Skitseskur”, 2020. Blandede materialer på europapalle.
|
Et
stille Phillipsen-hjørne. Høhøst på Saltholm, 1916, olie
på lærred.
Skulptur af to lam, u. å.. Glaseret brændt ler, 44 x 76
cm.
|
Malene
Hartmann: “Terræn”, akryl på lærred.
|
Philipsen deltog i krigen i 1864. En traumatisk
oplevelse, hvor han oplevede, at to af hans bedste
venner blev dræbt. Han talte aldrig om sine
krigsoplevelser. Dengang var der ikke noget, der hed
posttraumatisk stresssymptom (PTSD), men mon ikke han
fandt den nødvendige ro på Saltholm, som er en
karakteristisk nødvendighed for krigsveteraner?
Nian Maria Kleivan: “PTSD 1-25”, 2019-20. 25 bemalede krigsbøger i
varierende størrelse. Billedet viser to af disse.
|
Fotos og tekster: Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
6. september 2020
|