Fra frugtbarhedsgudinde til Beyoncé
På Louisianas udstilling “MOR! Livets begyndelse” sidestilles Dieric
Bouts “Madonna med barnet” (1454) med den amerikanske popstjerne
Beyoncés portræt, hvor hun poserer med sine nyfødte tvillinger i favnen,
klædt som den hellige moder i blåt og purpur under en gigantisk
blomsterportal. Beyoncé bruger moderskabet til at styrke sin magtbase
som kvindeligt ikon. Beyoncé er fotograferet af Mason Poole.
Installation view.
Af Niels Lyksted
Sidste år satte Nivaagaard Malerisamling fokus på moderrollen
gennem 500 år med udstillingen Historier om mødre. De
første 400 år lykkedes fremragende, da denne periode falder
inden for museets speciale. Til gengæld kneb det gevaldigt med
at føre temaet op til samtidskunsten. Men det er netop her
Louisiana har sin styrke. Betragter man derfor udstillingerne
samlet, hvilket jeg forstår var hensigten, realiseres det
ambitiøse mål på bedste vis.
Hvor Nivaagaards udstilling var kronologisk opbygget, er MOR!
Livets begyndelse tematisk og tværgående. Den nye udstilling
samler sig om temaer som “den hellige moder”, “erindring –
kunstnerens mor”, “moderens stemme”, “omsorg”, “frugtbarhed” og
“moderskabets historie”. Desuden sætter Louisianas udstilling
kunstværker i samspil med kulturhistorie, religion, litteratur,
musik, film, medicinhistorie og design.
De flere end 140 udstillede værker spænder lige fra oldtidens
modergudinder og renæssancens madonnabilleder til gyserfilmens
uhyggelige mor og samtidskunstens nye fortolkninger af
moderskabet. Kold eller varm, nærværende eller fraværende: Alle
har en mor!
Fra Jomfru Maria til Beyoncé
“MOR! – Livets begyndelse” spænder over et gigantisk og
uudtømmeligt tema.
Som udstillingens kurator Marie Laurberg skriver i sit essay i
Louisiana Revy:
”Kunstens mor er den hellige Maria i kristne ikoner. Hun
er tragediens Medea, der forladt af Jason myrder sine egne børn.
Hun er gyserfilmens ødipale fikspunkt, frugtbarheden og
omsorgsgiveren, den omklamrende eller sårende forvalter af
barnets psykiske liv. Hun er den tætte familierelation, der
bærer sine egne hemmeligheder. Mor er benene, barnet kan klamre
sig til eller kvinden, der giver sit barn bort. Hun er den onde
stedmor fra brødrene Grimms eventyr. Hun er skuffet, død,
forførerisk eller kærlig. Hun er moderlandet og kroppen, vi kom
fra. Hun er ballroom-scenens transkønnede mor. Hun er et dyr med
bryster og en popstjerne, der optræder på trods af sin store
mave.”
Globaliseringens madonna
Udstillingens temaer er opstået i dialog med to kunstnere, der i
særlig grad har bidraget til udstillingen med nye værker: Laure
Prouvost (f. 1978) og Frida Orupabo (f. 1986). Og de har meget
forskellige bud på en ny moderfigur. Frida Orupabo – “Kærlighed
på stedet”, 2020 - er en collage stykket sammen af en række vidt
forskellige billeder, som er klippet op og sat sammen til en ny,
porøs moderfigur. En globaliseringens madonna med barn, der
slænger sig nøgen som en eksotisk odalisque på et leje af hvide
kniplinger, imens både mor og barn ser ud mod betragteren –
kvinden med forknyt undren, barnet med skeptisk nysgerrighed.
Blæksprutte med bryster af glas
Laure Prouvosts “MOOORRR”, 2020, er en totalinstallation. I
centrum af et spejlrum ses en blæksprutte med bryster af glas,
der ånder og lækker blæk i en pøl af havtang og
elektronikaffald. Imens fylder lyde fra kunstnerens samtale med
sin lille søn momentvis rummet. Naturfantasier, økologisk krise
og selvbiografi vinkles sammen i et værk, der kan ses som et
nutidigt bud på forhistoriens frugtbarhedsgudinder. Mor er
moder natur. Hun har mange bryster og otte arme, én af dem
holder en cigaret, og naturen er møgbeskidt.
Hvem skal rydde op? Mor?
Moderskabets historie
Moderskabet er eviggyldigt, men moderens kulturelle rolle
skifter over tid. En sektion i udstillingen viser, hvordan
moderskabet i det 20. og 21. århundrede er blevet påvirket og
forandret af lovgivning, samfundsudviklinger og debat. Fra
kvinder fik stemmeret i 1915 over p-pillen og den fri abort frem
til nutidens debatter om regnbuefamiliers rettigheder og
queer-forældreskab. Her præsenteres samtidig en række markante
designobjekter knyttet til moderskabet, blandt andet designeren
Isamu Noguchi’s (1904-1988) babyalarm og modellen og popstjernen
Grace Jones’ (f. 1948) spektakulære ventekjole (1979) skabt af
hendes partner, designeren Jean-Paul Goude (f. 1940).
Louisiana: “MOR! Livets begyndelse” vises frem til den – 30.
august 2021.
Udstillingens katalog er Louisiana Revy, 61. årgang, nr. 2,
2021.
|
Jean-Paul Goude i samarbejde med Antonio Lopez: “Konstruktivistisk
ventekjole” fra The Grace Jones Show, 1979.
Blandede materialer, 300 x 182 cm.
Følsom hverdagsrealisme: Alice Neels (1900-1984) “Ginny and Elizabeth”,
1975. Olie på lærred, 106,5 x 76 cm.
Courtesy The Estate of Alice Neel og David Zwirner.
Elina Brotherus’s selvportræt, taget efter en mislykket
fertilitetsbehandling. Titel: “Min hund er mere nuttet end end din
grimme baby”, 2013.
Pigmenteret print på papir, 80 x 53 cm. Louisiana.
Amerikanske Kaari Upson (f. 1972) har skabt en totalinstallation, hvor
vi er omgivet af hængende ben på størrelse
med træstammer, og vi placeres i samme højde som et barn, der er parat til
at gribe om moderens knæ.
Hvis det ikke var for de violette, dødelignende nuancer og de stedvise,
blodrøde malingrester, der forsyner
de ophængte ben med en lille snert af slagtehus. “Mother’s Legs”, 2018-19.
Installation: Mixed media, 26 dele, 153,5 x 21,5 cm og 231 x 18 cm. I
kunstnerens eje.
Mary Cassatt: “Jenny and Her Sleepy Child”, 1891-92. Olie på lærred,
73,5 x 60,3 cm.
Terra Foundation for American Art, Daniel J Terra Collection.
Suzanne Valadon: “Den efterladte dukke”, 1921. Olie på lærred, 129,5 x
81,5 cm. National Museum of Women in the Arts.
Gave fra Wallace og Wilhelmina Holladay. På gulvet ligger en dukke, hvis
hårsløjfe matcher datterens – et levn
fra den barndom, hendes krop vidner om, at hun er ved at forlade.
Udstillingen giver et kulturhistorisk rids fx fra kvindernes stemmeret
til de aktuelle debatter om regnbuefamiliers
rettigheder og queer forældreskab. Her ses Grundloven fra 1915, der gav
kvinder stemmeret i Danmark.
Laure Prouvosts “MOOORRR”, 2020, er en totalinstallation.
I centrum af et spejlrum ses en blæksprutte med bryster af glas, der ånder
og lækker blæk i en pøl af havtang og elektronikaffald.
Installation View.
Foto og tekst: Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
25. april 2021
|