Miriam Cahn: ME AS HAPPENING

Miriam Cahn beskæftiger sig indgående med menneskekroppen, og hvordan vi
 omgås hinanden intimt; her undersøges forholdet mellem sex, vold og magt.

 Af Niels Lyksted

Kunsthal Charlottenborgs nye udstilling “Miriam Cahn: ME AS HAPPENING” er en retrospektiv udstilling, der viser over 100 værker af den internationalt anerkendte, feministiske kunstner. Den viser værker fra de seneste 25 år, men peger desuden tilbage på 1960’ernes ’happenings’. Dengang som nu bruger den nu 71-årige kunstner sin egen krop til at udfordre forestillinger om seksualitet og identitet.

 

Den markante og tankevækkende udstilling vises i Kunsthal Charlottenborgs nordfløj. Værkerne er udført i kridt, trækul, pastel og akvarel på papir. Hertil kommer oliemalerier i forskellig størrelser – lige fra helt små formater til det monumentale. Endelig indgår fotografi og tekst i udstillingen. Miriam Cahn har selv forestået ophængningen. Værkerne er ordnet tematisk, mens teknikkerne blandes sammen. Store og små formater kædes sammen i grupper.

 

“Alle mine værker har samme værdi. De tjener samme formål som noder i klassisk musik eller ord for forfattere. De får først betydning gennem den sammenstilling, der opstår i udstillingen,” fortæller Miriam Cahn i kataloget.

 

Kompromisløs

Miriam Cahn er en kompromisløs kunstner, der gennem hele sin karriere har udforsket en række temaer såsom kvinders rettigheder, identitet, seksualitet, konflikt og rum. Centralt på udstillingen er værker, der handler om kvinders verdensomspændende kamp for grundlæggende rettigheder og lighed. Her udfordres socialt konstruerede forestillinger og klichéer om kønsroller. Andre værker beskæftiger sig med menneskekroppen, og hvordan vi omgås hinanden intimt; her undersøges forholdet mellem sex, vold og magt.

Med vrede og utilfredshed som kreativ drivkraft udfordrer Miriam Cahn århundreders mandsdomineret kunsthistorie ved at tildele den afbildede kvinde en ny, aktiv rolle. Ofte vises kvinderne i naturlig størrelse og i øjenhøjde, hvilket bevirker, at beskueren står ansigt til ansigt med de portrætterede. Kvinderne sænker ikke blikket genert, som der har været tradition for gennem århundreder, men stirrer tilbage på beskueren. Og kvinderne har en fremtrædende seksualitet, der ikke gemmes af vejen, de føder børn og de ældes.

 

Cahn trækker på erfaringer og observationer fra sin egen fortid og nutid og vender ofte tilbage til tidligere værker for at skabe en dialog mellem det personlige, det naturlige og det historiske. Man finder mange afbildninger af menneskehoveder og -kroppe blandt hendes værker; billeder, der dykker ned i både private minder og familiens fælles hukommelse. Hun arbejder også med billeder af planter, dyr og ukendte væsener.


Migranter

I de senere år har Cahn tillige beskæftiget sig med vore dages migrationsbevægelser, hvor kvinder og børn er særligt sårbare. Hun fokuserer på forfulgte befolkningsgrupper op gennem Europas historie, idet hun anlægger et medfølende blik på de mellemøstlige, afrikanske og andre landflygtige migranter, der i dag er på flugt fra deres urohærgede hjemlande; mennesker, der risikerer at dø under deres rejse til Europa, eller som mødes med modstand og fjendtlighed fra de steder, de håber at søge tilflugt. 

Cahns værker sigter efter at stille Europa til ansvar for at fastholde sine demokratiske idealer og udfordrer samtidig den hårde tone, der benyttes af de nationalistiske politiske partier, som drømmer om ’et rent Europa’ – en umulig vrangforestilling i vor tids globalt forbundne verden.

Kunsthal Charlottenborg: “Miriam Cahn: ME AS HAPPENING”. Udstillingen er organiseret af The Power Plant Contemporary Art Gallery, Toronto hvor den vil finde sted i 2021. Den vises i København frem til den 21. februar 2021.

Miriam Cahn (født 1949 i Basel) bor og arbejder i Stampa i Schweiz. Hun har de seneste år haft soloudstillinger på Sifang Art Museum, Nanjing (2020); Haus der Kunst, München (2019); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid (2019); Kunsthaus Bregenz (2019); Museum of Modern Art, Warszawa (2019); og Kunstmuseum Bern (2019). Hun har deltaget i lang række prestigefyldte internationale gruppeudstillinger, heriblandt Sydney Biennalen (2018); Documenta 14, Kassel (2017); São Paulo Museum of Art (2017); og Centre Pompidou, Paris (2016).

“Schreck”, 2013. Pastel på papir, 36 x 33 cm.


“le milieu du monde”, 2019. Olie på træ, 115 x 75 cm. En hyldest til Gustave Courbets “Verdens oprindelse”, 1866 (Musée d’Orsay, Paris). Originalen viser kun kvindens skød. Miriam Cahns version viser derimod hele personen
– ansigtet dog kun som maske.


Fra serien “schlafen” (at sove). Olie på lærred, 1997. Serien omfatter 13 små

 oliemalerier, der fylder et helt rum. Rækkefølgen er kronologisk og følger
den rækkefølge, værkerne er skabt i.


“schreck”, 2013. Blyant på papir, 32 x 28 cm.


Miriam Cahn arbejder også med billeder af planter, dyr og ukendte væsener.
Her et får. “WAS MICH ANSCHAUT”, 2019. Olie på lærred, 200 x 190 cm.

Samtlige fotos og tekster:
Niels Lyksted

Kunstnyt.dk
7. oktober 2020