Af
Niels Lyksted
Kunsthal Charlottenborgs nye udstilling “Miriam Cahn: ME AS
HAPPENING” er en retrospektiv udstilling, der viser over 100
værker af den internationalt anerkendte, feministiske kunstner.
Den viser værker fra de seneste 25 år, men peger desuden tilbage
på 1960’ernes ’happenings’. Dengang som nu bruger den nu
71-årige kunstner sin egen krop til at udfordre forestillinger
om seksualitet og identitet.
Den markante og tankevækkende udstilling vises i Kunsthal
Charlottenborgs nordfløj. Værkerne er udført i kridt, trækul,
pastel og akvarel på papir. Hertil kommer oliemalerier i
forskellig størrelser – lige fra helt små formater til det
monumentale. Endelig indgår fotografi og tekst i udstillingen.
Miriam Cahn har selv forestået ophængningen. Værkerne er ordnet
tematisk, mens teknikkerne blandes sammen. Store og små formater
kædes sammen i grupper.
“Alle mine værker har samme værdi. De tjener samme formål som
noder i klassisk musik eller ord for forfattere. De får først
betydning gennem den sammenstilling, der opstår i udstillingen,”
fortæller Miriam Cahn i kataloget.
Kompromisløs
Miriam Cahn er en kompromisløs kunstner, der gennem hele sin
karriere har udforsket en række temaer såsom kvinders
rettigheder, identitet, seksualitet, konflikt og rum. Centralt
på udstillingen er værker, der handler om kvinders
verdensomspændende kamp for grundlæggende rettigheder og lighed.
Her udfordres socialt konstruerede forestillinger og klichéer om
kønsroller. Andre værker beskæftiger sig med menneskekroppen, og
hvordan vi omgås hinanden intimt; her undersøges forholdet
mellem sex, vold og magt.
Med vrede og utilfredshed som kreativ drivkraft udfordrer Miriam
Cahn århundreders mandsdomineret kunsthistorie ved at tildele
den afbildede kvinde en ny, aktiv rolle. Ofte vises kvinderne i
naturlig størrelse og i øjenhøjde, hvilket bevirker, at
beskueren står ansigt til ansigt med de portrætterede. Kvinderne
sænker ikke blikket genert, som der har været tradition for
gennem århundreder, men stirrer tilbage på beskueren. Og
kvinderne har en fremtrædende seksualitet, der ikke gemmes af
vejen, de føder børn og de ældes.
Cahn trækker på erfaringer og observationer fra sin egen fortid
og nutid og vender ofte tilbage til tidligere værker for at
skabe en dialog mellem det personlige, det naturlige og det
historiske. Man finder mange afbildninger af menneskehoveder og
-kroppe blandt hendes værker; billeder, der dykker ned i både
private minder og familiens fælles hukommelse. Hun arbejder også
med billeder af planter, dyr og ukendte væsener.
Migranter
I
de senere år har Cahn tillige beskæftiget sig med vore dages
migrationsbevægelser, hvor kvinder og børn er særligt sårbare.
Hun fokuserer på forfulgte befolkningsgrupper op gennem Europas
historie, idet hun anlægger et medfølende blik på de
mellemøstlige, afrikanske og andre landflygtige migranter, der i
dag er på flugt fra deres urohærgede hjemlande; mennesker, der
risikerer at dø under deres rejse til Europa, eller som mødes
med modstand og fjendtlighed fra de steder, de håber at søge
tilflugt.
Cahns værker sigter efter at stille Europa til ansvar for at
fastholde sine demokratiske idealer og udfordrer samtidig den
hårde tone, der benyttes af de nationalistiske politiske
partier, som drømmer om ’et rent Europa’ – en umulig
vrangforestilling i vor tids globalt forbundne verden.
Kunsthal Charlottenborg: “Miriam Cahn: ME AS HAPPENING”.
Udstillingen er organiseret af The Power Plant Contemporary Art
Gallery, Toronto hvor den vil finde sted i 2021. Den vises i
København frem til den 21. februar 2021.
|