Af Niels Lyksted
I 2018 satte Kunstforeningen GL STRAND fokus på tre danske
kunstneres karriere under overskriften Kvindernes surrealisme
– Franciska Clausen, Rita Kern-Larsen og Elsa Thoresen.
Udstillingen havde til formål at kaste nyt lys over deres virke
og indskrive dem i den del af kunsthistorien, som de længe havde
stået uden for. De var pionerer inden for den surrealistiske
bevægelse i begyndelsen af 1930’erne, omend de havde vidt
forskellige formelle udtryk. De tre kunstnere kan umiddelbart
sammenstilles med andre betydelige surrealistiske, kvindelige
kunstnere fra tiden. Det gælder fx Meret Oppenheim (1913-1985),
Kay Sage (1898-1963) og Frida Kahlo (1907-1954), med hvem de
også deler deres motivverden. Alle repræsenterer de en bevægelse
med sin egen agenda. For surrealismen var langt mere end en
kunstretning. Den var en livsholdning og en søgen efter en (ny)
kvindelig identitet.
Louisianas nye udstilling Fantastiske kvinder –
Surreelle verdener fra Meret Oppenheim til Frida Kahlo,
tager over, hvor GL STRAND slap, med en langt bredere anlagt
udstilling, der rummer flere end 260 værker af 34 kvindelige
surrealister inklusive førnævnte Rita Kern-Larsen og Elsa
Thoresen.
Meret Oppenheim
Udgangspunkt for udstillingen er kunstscenen i Paris i starten
af 1930’erne, hvor de første surreale værker blev skabt. Ofte
drejede det sig om tegninger og malerier med
tilfældighedsmetoden som skabende princip, men der var også
bemærkelsesværdige undtagelser. Det gælder fx Meret Oppenheims
(1913-1985) ikoniske ’pels-kop’. Værket opfattes af mange som
indbegrebet af surrealismen. Dermed sikrede hun sig som en af de
første kvindelige surrealister berømmelse og fik tidlig
tilknytning til surrealismens inderkreds. På udstillingen er
Oppenheim repræsenteret med værker fra 1930’erne til 1970’erne –
eksempelvis skulpturen Urtidsvenus (1933/62) og maleriet
Mona Lisas øje (1967).
De kvindelige surrealister gjorde snart oprør mod en
kønsspecifik rolleadfærd og nogle af dem fremstillede sig selv
med markant androgyne træk eller i usædvanlige roller eller
forklædninger. Det gælder fx Leonora Carrington (1917-2011), som
i Selvportræt (1937/38) viser sig selv klædt som en ung
mand fra det attende århundrede. Claude Cahun (1894-1954) skabte
en række iscenesatte fotografiske selvportrætter og
fotomontager, som kredser om androgyni og leg med kønsroller,
som i selvportrættet fra 1921 Du skal ikke kysse mig ... Jeg
træner. Og endelig beskæftigede Leonor Fini (1907-1996) sig
ofte med nøgne mandeskikkelser og stærke kvinder, der leder dem
på rette vej som i I tårnet (1952) eller beskytter dem,
som i Jordgudinde våger over en ung mands søvn (1946).
Frida Kahlo og Mexico
I forbindelse med 2. Verdenskrig emigrerede mange af
surrealisterne til bl.a USA og Mexico. I Mexico blev Frida Kahlo
(1907-1954) den centrale skikkelse i udviklingen af en ny og
levende kunstscene. Hun kombinerede billeder fra Mexicos
prækoloniale kultur med kristne symboler samt elementer fra sit
eget liv. I udstillingen er Kahlo blandt andet repræsenteret med
værkerne Selvportræt med tornehalsbånd og kolibri (1940)
og Selvportræt på grænsen mellem Mexico og USA (1932).
Hidtil troede jeg, at Bunuel og Salvador Dalís
legendariske film Den andalusiske hund fra 1929
var den første surrealistiske film. Men nu er jeg blevet
klogere. Germaine Dulac (1882-1942) kom først med den surreale
film Præsten og konkylien i 1927. Den vises på
udstillingen sammen med Maya Deren's (1917-1961)
Eftermiddagens net (1943), som udstiller Hollywoods
tilbøjelighed til at anskue femininitet fra et maskulint
synspunkt.
Udstillingen slutter med en lang række værker af Louise
Bourgeois (1911-2010), der udforskede temaer som seksualitet og
kvindelig identitet. Hun opfattes i dag som en samtidskunstner,
men det skyldes, at hun først blev anerkendt og værdsat sent i
karrieren. Rent faktisk tilhører hun samme generation af
kunstnere som Meret Oppenheim. Hun levede blot langt længere end
sine samtidige, surreelle kunstnerkolleger.
Se den fantastiske og farverige udstilling og bliv klogere på et
ofte overset kapitel i kunsthistorien. Kan absolut anbefales!
Louisiana Museum of Modern Art. Udstillingen “Fantastiske
kvinder – Surreelle verdener fra Meret Oppenheim til Frida
Kahlo” vises frem til den 8. november 2020.
|