Med udstillingen “Samleren i
skyggen. Helge Jacobsens
pinakotek” sætter Glyptoteket
fokus på Helge Jacobsen, der
opbyggede en af de
væsentligste danske samlinger
af samtidens franske
mesterværker. Det skete gennem
strategiske manøvrer og i
skarp konkurrence med andre af
tidens samlere. Hertil bidrog
hændelser som 1. verdenskrig
og Landmandsbankens krak i
1922. Forklaring følger her: I
1914 var København rammen om
en stor udstilling af tidens
moderne fransk kunst dvs.
impressionismen og
post-impresionismen. Grundet
krigen kunne malerierne ikke
umiddelbart returneres til
deres ejere, hvilket gav
Glyptoteket mulighed for at
vise udstillingen i 1915. En
del af ejerne valgte da at
sælge værkerne for i de
mindste at få økonomisk
kompensation her og nu frem
for at få malerierne
returneret en gang i
fremtiden. Det havde
naturligvis indflydelse på
prisfastsættelsen, og Helge
Jacobsen var en af de
kunstsamlere, der drog fordel
af situationen.
Landmandsbankens krak i 1922
resulterede i endnu et større
udsalg af tidens moderne
franske kunst. Wilhelm Hansen,
Ordrupgaard, havde som
deltager i et konsortium købt
stort ind af franske
mesterværker. For at indfri en
del af sin bankgæld, valgte
han at sælge ud af samlingen.
Også her formåede Helge
Jacobsen at købe op. Endelig
lykkedes det ham at gennemføre
en byttehandel med Statens
Museum for Kunst, der skulle
sikre, at SMK blev styrket med
hensyn til ældre kunst, mens
Glyptoteket kunne udvide
samlingen af moderne fransk
kunst. Ordningen var
oprindeligt tænkt til kun at
skulle vare en kortere
periode, men den blev gentagne
gange forlænget. I dag anses
delingen for at være
permanent.
Når Helge Jacobsen kaldes
“samleren i skyggen” eller
ligefrem “den gådefulde
kunstsamler” har det flere
årsager. Naturligvis måtte han
komme til at stå i skyggen af
den altdominerende far, Carl
Jacobsen, der skabte
Glyptoteket. Men hertil kom
hans særprægede natur, som
faren utvivlsomt havde sin del
i. Han opdrog nemlig sønnen
efter mottoet: “Den man
elsker, tugter man”. Og der
var næppe nogen tvivl om, hvor
højt Carl Jacobsen elskede
sønnen. Det fik denne hyppigt
at føle – ikke blot korporligt
men tillige på skrift. Og det
påvirkede ham livet igennem.
Far og søn fandt dog også en
fælles interesse på en rejse
til Tyskland og Italien:
Kunsten. Besøg på kunstmuseer
blev deres et og alt. Så stor
blev Helges interesse, at han
på et tidspunkt modsatte sig
farens ønsker om at blive
brygger og i stedet valgte
udelukkende at hellige sig
driften af Glyptoteket og
formandsskabet af Ny
Carlsbergfondet. Som
privatmand samlede Helge
Jacobsen også på kunst.
Hovedparten af denne samling
blev doneret til Glyptoteket.
Læs mere om den gådefulde
kunstsamler i bogen “Samleren
i skyggen. Helge Jacobsens
pinakotek”, som ledsager
Glyptotekets udstilling. Bogen
er uhyre interessant,
velskrevet og rigt
illustreret. Den særdeles
anbefalelsesværdige udstilling
kan ses til og med den 9.
august 2020.
Tekst, foto og video: Niels
Lyksted.
Se videoen her.
Februar 2020
|