Af Niels Lyksted
Udgangspunktet for Kunstforeningen GL STRANDs seneste udstilling
“Under brolægningen, stranden!” er rent bogstaveligt oldtidens
strandkant, der ligger under kunstforeningens bygning. Siden er
den blevet indvundet og brolagt, hvorefter den er blevet
forvandlet til det velkendte fisketorv, som vi kender fra Paul
Fischers (1860-1934) klassiske malerier fra det gamle København.
I nyere tid er fisketorvet forsvundet til fordel for et
rekreativt og kulturelt urbant rum.
Den internationalt anerkendte danske billedkunstner Tue
Greenfort zoomer ikke blot ind på stranden som et naturlandskab,
men også som et kulturelt billede og som en politisk dagsorden.
I en række nye værker af skulpturel og installatorisk karakter
stiller Greenfort sig kritisk overfor den forvandling, stranden
som kulturelt sted har undergået, og til, hvordan samfundets
regulering af stranden som billede og landskab er knyttet til
politiske og økonomiske interesser.
Udstillingen er super æstetisk og sanselig. Den finder sted på
tredje sal i det aflange lokale, hvor der er højt til loftet, og
hvor dagslyset finder vej gennem glastaget. Det ideelle sted at
skabe et strandlignende rum. Det gamle plankegulv og de
sandfarvede vægge medvirker til dette. I rummet finder vi to
installationer, der skal henvise til hhv. en rørskov og
guirlande af tangsalat. Tagrørene er ægte, mens tangen er skabt
af glas, nylonsnor og og træperler. På væggene hænger
relieffer med reference til stranden - skabt på stedet eller i
et værksted.
Normalt forbinder man stranden med en romantisk tanke, men her
er tale om konstrueret natur. Ifølge Tue Greenfort skal naturen
ikke bare bevares, som den er. Vi har indflydelse på, hvordan
morgendagens natur bliver! Stranden er dynamisk - en evigt
foranderlig størrelse. Nogen gange er den i balance, andre gange
i ubalance. I disse corona-tider, hvor folks rejsemønstre brydes
og flytrafikken begrænses, vender den oprindelige natur tilbage
til en vis grad.
Gå på opdagelse
Greenfort opfordrer os til at gå på opdagelse i strandens mere
komplekse identiteter. Blandt andet gennem referencer til
historier om strande, hvis natur står forandret på grund af
forurening fra industrien. Eller ved at betone strandens mange
kulturelle repræsentationer, der efterlader vores opfattelse af
dette landskab et sted imellem fiktion og virkelighed.
Kampen for naturens plads i det moderne samfund, og ikke mindst
reetableringen af den vilde natur og biodiversiteten, er de
seneste mange år intensiveret. Og ifølge Tue Greenfort spiller
kunsten en vigtig rolle i denne kamp, ikke mindst i kraft af
dens interdisciplinære karakter, som placerer kunst i feltet
mellem politik og videnskab.
Tue Greenfort anfører, at naturvidenskabsfolk faktuelt kan sige,
at sådan er det. Men hvordan, man på den baggrund kan få folk
til at ændre vaner, har de ikke så gode bud på. Det er netop
det, som kunsten kan. Den kan være med til at danne idealer i
samfundet. Kunsten kan derfor bidrage til reetableringen af den
vilde natur og biodiversiteten.
Udstillingens værker ledsages af formidlende tekster og et
videointerview med kunstneren, hvori Greenfort fortæller om sit
projekt, arbejdsprocesser og tanker om udstillingens tema.
Kunstforeningen GL STRANDs udstilling “Under brolægningen,
stranden!” vises frem til den 3. januar 2021. Kunstneren
deltager i løbet af udstillingen i en talk om samtidskunstens
interesse for naturen som motiv og tema i dag. Talk’en, der
tilrettelægges i samarbejde med PARS Live, finder sted d. 18.
november kl. 17.00.
|