Af Niels Lyksted
I Danmark er Gauguin måske bedst kendt som ”vildmanden”, der i
1891 forlader Paris, sin danske kone og sine fem børn til fordel
for en spirituel og kunstnerisk rejse til det Sydlige Stillehav.
Alene her bør vi sætte spørgsmålstegn ved myten om Gauguin. Han
blev nemlig smidt ud af hustruen Mette Sophie Gauguin iflg. en
førende britisk kunstekspert.
Men der er langt mere, der bør tages op til kritisk revision.
Gauguin var nemlig en mester i tvivlsom selviscenesættelse og
netop derfor bliver Glyptotekets nye særudstillingen Paul
Gauguin – Hvorfor er du vred? uhyre interessant.
Det er sjette gang, at museet viser en monografisk udstilling om
Gauguin. Men denne gang er konceptet nyt. Glyptotekets fornemme
samlingen sættes nemlig i samspil med historisk materiale fra
både Gauguins fortid og hans samtid samt ikke mindst med
international samtidskunst. Og det kaster for alvor nyt lys over
kunstneren og hans værkproduktion fra Tahiti.
Allerførst må vi se nærmere på, hvorfor Gauguin valgte Tahiti
som mål for sin søgen efter et nyt og bedre liv samt nye
kunstneriske udfordringer. Tahiti var gennem mere end hundrede
år blevet kendt af europæerne som et sexuelt fristed og et
jordisk paradis. Men den konkrete anledning var formentlig
verdensudstillingen i Paris i 1889. Her mødte han ikke blot
kunst fra Stillehavsområdet, men også repræsentanter fra
befolkningen. De blev ligefrem udstillet i menneskelige
zoologiske haver. Hertil kom oplysningspjecer – eller snarere
politisk propaganda – som opfordrede folk til at slå sig ned i
det franske imperiums kolonier.
Myten om den integrerede kunstner
Paul Gauguin realiserede sin rejse til Tahiti som udsending af
den franske minister for offentlig uddannelse og kunst for at
skildre øens oprindelige kultur kunstnerisk. Problemet var bare,
at den vestlige kolonisation allerede havde fundet sted. Og så
må man jo bruge sin fantasi til at skabe en fortælling, der
levede op til opdraggivers forventninger.
Gauguin valgte at “integrere” sig med den lokale befolkning –
specielt med purunge piger. Ikke unge kvinder, som
museumsverdenen indtil nu har påduttet os. Han havde
tilsyneladende samme interesser som vore dages Harvey Weinstein.
Men det var så som så med integrationen. Selv efter adskillige
år på Tahiti kneb det gevaldigt med at tale og skrive det lokale
sprog. Det fremgår med al tydelighed af de tekster, han påførte
sine malerier. På andre områder var han primært en iagttager,
der mente at kunne verificere de mange utroværdige myter om
Tahitianerne. Var de unge piger ikke smukke nok, var han mand
for at rette op på dette, ligesom han valgte motiver, der undgik
at afspejle indflydelsen af europæisk kultur. Kort sagt, Gauguin
handlede lige som de danske guldaldermalere, når de søgte
motiver i datidens Rom. Han skabte en smuk løgn, hvilket var
titlen på en udstilling om Guldalderen på Statens Museum for
Kunst for få år siden.
Nutidskunstnere
Men hvordan opleves Gauguins værker i dag? De påvirker os
forskelligt afhængigt af hvilken kultur, historie, etnicitet,
alder og køn, vi kommer med. I den sammenhæng har Glyptoteket
valgt at præsentere en række internationale samtidskunstnere,
hvis værker ikke tidligere har været vist i Danmark. De bidrager
i udstillingen med nye og anderledes forståelser af den arv,
Gauguins kunst har efterladt os i dag.
Så mangler vi lige en forklaring på udstillingens titel
Hvorfor er du vred? For det første bærer et af Gauguins
berømte billeder denne titel. Desuden har
kunstnerduoen Nashashibi/Skaer (UK) skabt en videoparafrase over
samme værk. Hertil kommer, at det i langt højere grad gælder den
vrede, som mange haitianere oplevede ved at få frataget deres
land og kultur i forbindelse med koloniseringen.
Alt i alt lægger udstillingen endnu et væsentligt kapitel til
fortællingen om Gauguin og hans mangesidige værkproduktion på
tværs af maleri, grafik, keramik, tegnekunst, tekster og
træskærerarbejde. Uhyre interessant og tankevækkende!
En udstilling som denne kræver en hel del forklaringer. Dem får
vi i udstillingens fremragende katalog. Men hvem læser dette,
inden de ser udstillingen? Der er dog lidt hjælp at hente i form
af en lommevenlig publikation, der fortæller kort og præcist om
udvalgte værke. Den er gratis og ligger fremme i
udstillingssalene.
Glyptotekets særudstilling “Paul Gauguin – Hvorfor er du vred?”
vises frem til den 16. maj 2021. Museet vil i løbet af
udstillingsperioden være vært for en række arrangementer, der
sætter fokus på udvalgte dele af udstillingen. Arrangementerne
vil løbende blive offentliggjort på museets hjemmeside.
Se Niels Lyksteds smukke video fra udstillingen.
|