På dannelsesrejse med Krøyer og co.

Udstillingen “Udlængsel” omfatter blot to rum: entreen og den store sal til venstre for indgangen. Her et vue over den store udstillingssal. i baggrunden P.S. Krøyers “Sommerdag ved Skagen. Sønderstrand”. 1884.
Olie på lærred, 154,5 x 212,5 cm.


Af Niels Lyksted

Under overskriften “Udlængsel” sætter Den Hirschsprungske Samling fokus på den rejseaktivitet, der var et vigtigt element i den kunstneriske dannelsesproces i 1800-tallets sidste årtier. En aktivitet, som Heinrich Hirschsprung i kraft af sin mæcenvirksomhed var med til at fremme. 

 
Vil man forstå, hvordan kunstnere arbejdede i slutningen af 1800-tallet, og hvilke kredsløb de indgik i både herhjemme og i udlandet, er dannelsesrejsen et centralt element. Det var her, de eksperimenterede, nærede fantasien, udviklede deres maleriske sprog og skubbede kunsten i nye retninger. På udstillingen kan vi følge i fodsporene på kunstnere som P.S. Krøyer, Laurits Tuxen, Michael og Anna Ancher, Bertha Wegmann, Thorvald Niss m. fl., når de tegnede og malede på deres vej gennem Italien, Spanien, Tyskland, Frankrig og ikke mindst Skagen. Særligt fokus er der på Krøyers kunstneriske dannelsesrejse i 1877-1881.

Krøyers læringsproces

På udstillingen kan man følge den læringsproces, som Krøyer gennemgik, i studier fra hans ophold hos den franske maler Léon Bonnat i Paris og i de kopier han løbende udførte efter ældre kunst. Det gælder fx de spanske barokmalere Diego Velázquez (1599-1660) og Jusept de Ribera (1591-1652). Velázquez lærte ham med egne ord at forstå og omsætte de ting, han havde lært af sine undervisere. Det velkendte billede af hattemagerne fra Sora er på mange måder kulminationen på Krøyers rejse. Her kan man spore inspirationen fra Velázquez og den spanske barok i den kraftige claire-obscur, påvirkningen fra fransk realisme og modeltimerne hos Bonnat.

 

På udstillingen kan man se både velkendte og sjældent udstillede malerier og tegninger fra museets samling. Flere af værkerne er nyindkøbte, og vil for første gang i mange år kunne ses af publikum. Det gælder fx værker af Emilie Mundt, Bertha Wegmann og Augusta Dolman. Netop disse billeder er gengivet under denne tekst!

 

Vurdering

Udstillingen er absolut interessant og lærerig. Det er dog en stor ulempe, at billedteksterne er placeret ekstremt lavt - de engelske endda i gulvhøjde. Man skal konstant bøje sig ned for at læse de informative og omfangsrige tekster. Og det er nødvendigt at læse dem, hvis man skal have fuldt udbytte af udstillingen. Jeg kan anbefale, at man affotograferer dem med sin mobiltelefon og læser dem, samtidig med at man har malerierne i øjenhøjde. Der er ingen publikation til udstillingen, men man kunne let have udarbejdet en pamflet med billederne i lille format kombineret med de tilhørende tekster. Det kan nås endnu. Udstillingen løber et helt år!

 

Den Hirschsprungske Samling viser udstillingen “Udlængsel” frem til
5. september 2021. Den 27. september kl. 14 kan publikum få en grundig introduktion til udstillingen.

Se videoen

 

Impressionistisk landskab af Bertha Wegmann (1846-1926).
Motivet er opbygget af korte, fede penselsstrøg i klare nuancer, der får det til at vibrere og fremstå næsten atmosfærisk.

 

Emilie Mundts (1842-1922) bjerglandskab er malet flere år efter
Krøyers fremstilling af de tyrolske bjerge.

 

Det udtryksfulde portræt af en italienerinde er malet med markante strøg
og i en diskret kolorit, der afslører Augusta Dohlmanns (1847-1914)
 forankring i den franske realisme.

 

Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
17. september 2020