En af de mest berømte verdensudstillinger fandt
sted i Paris i 1889. Den
markerede hundredeåret for Den
Franske Revolution, og det var
ved den lejlighed, at
Eiffeltårnet blev bygget.
Nordisk kunst blev præsenteret i den smukke
Beaux-Arts-bygning i
udstillingslokaler, der lå
lige ved siden af hinanden.
H.A. Brendekilde (1857-1942) udstillede fire værker
- herunder hovedværket
Udslidt. Maleriet viser
en udslidt landarbejder, der
er faldet om på marken. Han er
formentlig død som følge af
det hårde arbejde. Ved siden
af ham sidder en kvinde, som
udstøder et hjerteskærende
skrig af sorg. Sådan lyder i
hvert fald den traditionelle
udlægning af billedet. Ralph
Sonne, forfatter til den nye
bog “H.A. Brendekilde. Værk og
betydning i dansk kunst- og
kulturhistorie”, byder
imidlertid på en interessant
nytolkning: Kvindens røde
trøje kunne tyde på, at hun
opfordrer til revolution.
Altså et maleri i nøje
overensstemmelse med
udstillingens tema: Den
Franske Revolution.
Menneskers skrig var ikke set i malerkunsten siden
renæssancen, og Brendekildes
maleri var derfor udtryk for
en markant nytænkning.
Ralph Sonne fremsætter i bogen den interessante
tanke, at Edward Munch, der
også deltog i
verdensudstillingen, kan være
blevet inspireret til sit
verdensberømte maleri
Skrik ved denne
lejlighed. Norges udstilling
stødte nemlig lige op til den
danske, og det første, man så,
når man rettede blikket mod
den danske afdeling, var
Udslidt. Da billedet er
to meter højt og næsten tre
meter bredt, var det næppe til
at overse.
Edward Munch malede fire år senere - i 1893 - sin
første version af Skrik.
Det er bemærkelsesværdigt, at
Brendekilde og Munchs malerier
har visse fællestræk: skriget
som centralt udtryk og brugen
af røde/orange/brune nuancer.
Førende norske Munch-forskere
har iflg. bogen aldrig tænkt
på denne sammenhæng, men
finder den absolut mulig.
Det er blot nogle få af mange nye opdagelser, Ralph
Sonne har gjort i forbindelse
med sit omfattende arbejde med
at præsentere Brendekilde i
nyt lys.
Brendekildes gribende maleri Afskeden fra
1890 er hidtil blevet tolket
som “to, der elsker hinanden”.
Men der kan lægges mere i
tolkningen. Sonne kæder
maleriet sammen med den store
udvandringsbølge, der fandt
sted i årtiet 1881-1890.
Dengang udvandrede knap 80.000
danskere til USA, heriblandt
mange fattige landarbejdere og
flere af Brendekildes
søskende. Det er derfor næppe
tilfældigt, at Brendekilde
havde Afskeden med på
verdensudstillingen i Chicago
i 1893.
Brendekildes hovedværk Forår. De første
anemoner er iflg. Sonne
langt mere end et realistisk,
henrivende, romantisk billede.
Det viser hans hemmelige og
problematiske forelskelse i
tjenestepigen Maren, som han
gifter sig med i 1918 efter
skilsmissen fra sin første
hustru Ida. Billedet er i
øvrigt malet i 1889 - samme år
som Udslidt. Det
viser en sjælden dybde og
spændvidde hos Brendekilde.
Disse eksempler er blot enkelte, dybdegående
analyser, som bogen er så rig
på. Bemærkelsesværdigt er det,
at Sonne benytter sin
betydelige viden som cand.
scient i biologi, geografi og
geologi i sine analyser.
Den nye bog om Brendekilde burde være obligatorisk
læsning i auktionshusene. Her
korrigeres fejlagtige
indholdsbeskrivelser, og
Brendekildes egne titler
angives på værker, der siden
har fået fejlagtige titler.
Brendekilde virkede også som rammemager, keramiker
og glasmaler. Disse
aktiviteter beskrives
ligeledes indgående af Sonne.
Endelig skal det nævnes, at Brendekildes betydning
for eftertiden også har fået
et kapitel. Blandt andet har
nutidige malere som Nicolai
Juhler ladet sig inspirere til
Udslidt van Gogh
(2007), og senest har Allan
Otte skabt Post Drama
(2013) - begge med
udgangspunkt i Udslidt.
Gertrud Hvidberg-Hansens to bøger “Brendekildes
billedverden og “Brendekildes
glas” udgivet af Odense Bys
Museer i hhv. 2001 og 2004 har
siden været hovedkilder til
Brendekildes verden. Ralph
Sonnes bog bringer
Brendekilde-forskningen et
afgørende skridt videre.
Ralph Sonne: H.A. Brendekilde. Værk og betydning i
dansk kunst- og
kulturhistorie. 238 sider,
Smukt layoutet og
gennemillustreret i farver.
Indbundet. Multivers
Tekst: Niels Lyksted
Niels Lyksted har lavet en video om H.A.
Brendekilde med et væld af
hans kendte malerier, en video
der fungerer som et supplement
til bogen.
Se den her.
|