Så kom den endelig: En omfattende biografi om L.A. Ring
(1854-1933), der går tæt på maleren og sætter hans værk ind i en
større litterær, eksistentiel og kunsthistorisk sammenhæng.
Forfatteren er Henrik Wivel, der tidligere har skrevet om L.A.
Ring og om dansk kunst- og litteraturhistorie i perioden fra
1870-1920.
Titlen er “Det glasklare hjerte. En biografi om L.A. Ring.”
Henrik Wivel har som den første danske forsker haft adgang til
hustruen, Sigrid Rings, mange breve til sønnen Anders og har
gjort brug af hendes breve til familien Kähler. Brevene kaster
et nyt lys over Ring og Sigrids ægteskab og skabende virke,
ligesom de bidrager afgørende til forståelsen af familiens
hverdag og interessesfærer. Titlen på biografien signalerer
klart, hvilken betydning hustruen havde for Ring både
menneskeligt og i kunstnerisk henseende.
L.A. Ring blev født under fattige kår i landsbyen Ring på
strækningen mellem Næstved og Vordingborg i Sydsjælland. Et af
hans tidligste billeder er “Banevogteren. Landsbyen Ring, 1884”.
Det viser klart samfundsudviklingen på den tid. Banevogteren
symboliserer den statiske verden kontrasteret af den dynamiske
verden repræsenteret af toget, skinnerne og telegrafmasterne.
Ring befandt sig lige som vogteren midt i skæringspunktet mellem
de to verdener. Han følte dog ikke sin provinsielle baggrund som
en stigmatisering, når han kom til København, men som et
identitetsmæssigt vandmærke, et tegn på en ægte oprindelse.
Hammershøi
I København stiftede Ring med tiden bekendskab og undertiden
nært venskab med mange af tidens kunstnere inden for litteratur
og malerkunst. En af dem var Vilhelm Hammershøi, og det blev til
et livslangt venskab. Ring var endda en af dem, der bar
Hammershøis kiste til graven på Vestre Kirkegård.
Kunstnerisk ville jeg ikke umiddelbart kæde de to malere sammen.
Hammershøi er mest kendt for sine spartansk udstyrede
interiørmalerier, mens Rings interiører er fyldt til
bristepunktet. For slet ikke at tale om farvevalget. Hammershøi
foretrak gråviolette toner, mens Ring foretrak stærke
lokalfarver. Ikke mindst Anna Anchers lyse palet og stærke blå
farver. Men nu er jeg blevet klogere. Bogen viser således nogle
af Rings Hammershøi-inspirerede billeder: “Portræt af Sofie
Holten, Sorø, 1888” (privateje), “Tåget landskab med Mogenstrup
mølle, 1889” (privateje) og ikke mindst “Landskab, Mogenstrup,
1888” (Horsens Kunstmuseum). I sidstnævnte tilfælde går
inspirationen endda også den anden vej. Her foregriber Ring
Hammershøis senere planparallelle kompositioner og bruger hans
gråviolette palet – ikke i et interiør, men ude i landskabet.
“Photographisme”
Fra 1880erne begyndte mange kunstnere at benytte fotografiske
forlæg for deres malerier. Det gjaldt også Ring og Hammershøi.
De opbyggede betydelige samlinger af fotografier og benyttede
dem som en slags kunstnerisk erfaringsbase og visuel hukommelse.
En ny teknik gjorde det endda muligt at projektere motivet ned
på lærredet, så kunstneren kunne fastholde hovedlinjer på
konturer og optegne vanskelige detaljer. Den benyttede Ring sig
af fx i forbindelse med udarbejdelsen af “Forår, Søstrene Ebba
og Sigrid Kähler, Næstved, 1895 (Den Hirschprungske Samling).
Teknikken får en særlig effekt på maleriet, idet personerne
ligesom flyder på lærredet. Baggrunden var nemlig allerede
malet, inden personerne blev tilføjet.
Det er ikke blot Henrik Wivel, der fokuserer på den såkaldte
“Photographisme”. Bogen “Vilhelm Hammershøi – på sporet af det
åbne billede” (2018) af Annette Rosenvold Hvidt og Gertrud
Oelsner har hovedfokus på forholdet mellem fotografi og maleri.
Det bliver tillige hovedtemaet ved en udstilling på Den
Hirschprungske Samling til efteråret.
Arbejdet med “Forår” får stor betydning for Ring. Han forelsker
sig i Sigrid, den ældste af søstrene, og ender med at blive gift
med hende i 1896. Han var da 41 år gammel, hun 22. Sigrids
glasklare hjerte bliver udslagsgivende for Rings kunst.
Gråvejrsbillederne bliver til solskinsbilleder præget af lys,
åbne rum og luft i det fri og en intimitet og et nærvær i
interiørerne, der vidner om lykke. Sigrid bliver endda Rings
kunstneriske sparringspartner, hans rådgiver og motivator.
International anerkendelse
Efter brylluppet slår de nygifte sig ned i Karrebæksminde ved
kysten ud for Næstved. Her fandt Ring yndede motiver i årene
fremover. Det er i øvrigt her, at “I havedøren, Kunstnerens
hustru, 1897” (SMK) blev til. Billedet blev kunstnerens
gennembrudsværk og gav international anerkendelse. Det pryder
naturligvis bogens forside.
I 1898 flytter parret til Frederiksværk. Det gav nye
motivmuligheder inden for en overskuelig radius: Lynæs,
Hundested, Melby, Liseleje, Vinderød, Tisvilde og ikke mindst
Roskilde Fjord. Her blev hovedværket “Sommerdag ved Roskilde
Fjord, 1900” til.
Familien slår sig ned i Baldersbrønde nær Høje-Taastrup i 1902.
Her får Ring sin mest produktive periode med 200 registrerede
værker. Bl.a. maler han “Skærsommer. Tre børn i en mark med
kornblomster, Baldersbrønde, 1905” i impressionistisk stil.
Børnene er naturligvis hans egne.
Roskilde
Baldersbrønde er imidlertid meget isoleret. Familien går
hinanden på nerverne. Sigrid: Laus kan sagtens, han kan gå fra
alt kævlet. Jeg må jo blive og stifte fred. Og det er ikke altid
lige let og morsomt”. Problemet løses ved at familien flytter
til Roskilde i 1921. Her er Ring atter tæt på interessante
motiver, og så er han tæt på København, hvor han jævnligt havde
forretningsmøder. I Roskilde var der desuden et vist kulturliv
med biograf og kirkekoncerter. Parret fulgte i øvrigt levende
med i samtidslitteraturen og fik opbygget en betydelig
bogsamling.
Som symbol på deres store kærlighed hang der et billede af
Rembrandt “Den jødiske brud” mellem Rings egne værker.
Naturligvis ikke Rembrandts original, men en kopi. Af Ring? Det
vides ikke. Sigrid dør i 1923, 49 år gammel. Ring holder en
pause fra maleriet, men er snart atter aktiv næsten lige til sin
død i 1933, 79 år gammel.
I bogens sidste afsnit skriver Wivel:
I forbindelse med forårsudstillingerne på Charlottenborg og Den
frie Udstilling skrev Johannes V. Jensen i 1912, at “L.A. Ring
kun mangler et halvt Århundrede i at blive en Klassiker”. Den
konstatering kom til at holde stik.
Min tilføjelse: Og det er absolut velfortjent. Ring er en af de
virkelig originale i dansk kunsts historie. Han skabte en lang
række ikoniske billeder, der vidner om stor sans for naturen og en
dyb forståelse for den menneskelige karakter. Det dokumenterer
bogen til fulde. Den er uhyre vidende og velskrevet. Og så
bidrager den med afgørende nyt om kunstneren. Til slut skal
blot tilføjes, at bogen er fornemt layoutet i stort format.
Henrik Wivel: Det glasklare hjerte. En biografi om L.A. Ring.
Strandberg Publishing, 2020.
|