Olafur Eliassons "Riverbed"
er genskabt i Brisbane



Det australske flodleje består af 100 tons sand, grus, mindre sten samt større basaltklipper.
Mens den danske version snoede sig igennem flere mindre rum, befinder den australske
 udgave sig i et gigantisk 600 kvadratmeter stort rum.

I 2014 præsenterede Olafur Eliasson sin enorme, landskabelige installation “Riverbed” på Louisiana i en række af museets udstillingslokaler. Nu er flodlejet genskabt i en australsk version på Gallery of Modern Art i Brisbane. Udstillingens overordnede tema er "Vand". 

Anledningen er ikke tilfældig. Australien er pt ramt af konsekvenserne af global opvarmning: ekstrem tørke og altødelæggende brande efterfulgt af voldsomme skybrud med masser af vand. 

Eliassons flodlandskab skal netop give associationer til fremtidige scenarier som tørke, nyt liv, apokalyptisk ødelæggelse og begyndelsen på en ny verden.

På Louisiana var råmaterialet sten indsamlet i Island. I dette tilfælde er der tale om sten fra stillehavsområdet, hvilket giver udstillingen et lokalt tilsnit. I det kunstige miljø kan vi føle værdien af landskabet omkring os og dets skrøbelighed. Også for mindre børn er landskabet en oplevelse. Her kan de bygge op og rive ned alt efter forgodtbefindende og lege med vandet, der gennemstrømmer flodlejet. En forbilledlig introduktion til museumsverdenen, der normalt ikke tillader, at man går på og piller ved de udstillede genstande

Blandt de øvrige udstillere er kinesiske Cai Guo-Qiang. Han er repræsenteret med værket "Heritage" –  en installation, der blev skabt specielt til museet i 2013. Den viser et dybblåt vandhul, hvor 45 dyr fra hele verden samles for at drikke. Værket opfordrer således til fredelig sameksistens i en verden, hvor vi deles om ressourcerne. Inspiration til værket fandt Guo-Qiang ved en uberørt ferskvandssø på den australske ø Stradbroke Island.

Endelig kan nævnes, at Peter Fischli og David Weiss frosne snemand (endnu en truet art) har indfundet sig i Brisbanes sommerhede. Han opbevares i en fryser. Jo, det er sommer netop nu Down Under med temperaturer på over 30 grader. Udstillingen kan opleves til 26. april 2020.


Niels Lyksteds australske børnebørn Luca og Maya satte stor pris på at lege i Olafur Eliassons flodleje.

Heritage, 2013, af Cai Guo-Qiang. Den oprindelige udgave bestod af 99 dyr. Den aktuelle version består af 45 dyr.



Snemand, 1987/2017-19, af Peter Frischli og David Weiss. Snemanden skifter med jævne
mellemrum ansigtsudtryk fx fra smil til et mere diabolsk udtryk med hjælp fra en udstillingsmedarbejder.

Snemanden blev oprindeligt skabt til et kraftværk for at illustrere begreber som "at tage sig af nogen" og "at være afhængig af nogen". Kraftværket holder således snemanden i live året rundt. At snemanden i dag ofte betragtes som et symbol på klimaproblematikken er således fejlagtig. Snemanden holdes i live ved elektricitet – og det bidrager til den globale opvarmning!


Vandinstallation udført i stof af Mata Ahao Collective, New Zealand.

Tekst og fotos: Niels Lyksted
To aktuelle udstillinger i Brisbane, Queensland

Typisk balletmotiv af Edgar Degas.

Queensland Art Gallery har siden 1982 hørt hjemme i den centrale del af Brisbane i et omfattende museumsområde. Institutionen rummer en betydelig kunstsamling, som inddeles i kategorierne: oprindelig australsk kunst, asiatisk kunst, kunst fra stillehavsområdet og international kunst. Den europæiske kunstsamling omfatter over 2.000 værker, hvoraf halvdelen stammer fra Storbritannien. Blandt de europæiske kunstnere kan nævnes Renoir, Degas, Lautrec og de Vlaminck. Hertil kommer Picasso, der er repræsenteret med tre malerier. Det betydeligste er La Belle Hollandaise, 1905. Værket blev malet i Holland og kan rubriceres som et overgangsværk, der viser Picassos brud med traditionen på vej mod en mere personlig stil. Queensland Art Gallery indkøber løbende nye værker. Særligt fokus har museet på kunst frembragt af den australske urbefolkning. Se videoen

Work, work, work

Leaners af Gilbert & George

Museum of Modern Art i Queensland viser indtil den 18. juli 2020 udstillingen "Work, Work, Work". Her vises kunst fra store dele af verden, der alle relaterer til begrebet arbejde – ikke blot arbejde fra 8-16, men alle former for arbejde: uddannelse, frembringelse af kunst og socialt engagement.

Et af de første værker, man møder på udstillingen, er et kæmpe gruppebillede fra Nordkorea af Lim Hung II og Lang Yong Sam. Billedet viser en gruppe arbejdere, der har vundet en konkurrence på arbejdspladsen. Titlen er "Work team contest (2009)". 

Den engelske duo Gilbert & George har arbejdet sammen i mere end 50 år. De er repræsenteret med arbejdet "Leaners", 1989. Værket viser, hvordan individer inden for et kollektiv kan og må stole på hinanden.

Kota Ezawa fra Tyskland bidrager med en tegnet video om John Lennon. Titlen er Lennon Sontag Beuys fra 2004. Inspireret af Joseph Beuys?

Blandt de øvrige bidragsydere kan nævnes australske Brook Andrews, Wiradjuri people, med værket Time fra 2012 samt Robert Mac Pherson Scale from the tool colour group, 1977-78. Se videoen

Tekst, fotos og videoer: Niels Lyksted

Kunstnyt.dk januar 2020