Olafur Eliassons "Riverbed"
er genskabt i Brisbane
Det australske flodleje består af 100 tons sand, grus, mindre sten samt
større basaltklipper.
Mens den danske version snoede sig igennem flere mindre rum, befinder
den australske
udgave sig i et gigantisk 600 kvadratmeter stort rum.
I 2014 præsenterede Olafur Eliasson sin enorme, landskabelige
installation “Riverbed” på Louisiana i en række af museets
udstillingslokaler. Nu er flodlejet genskabt i en australsk
version på Gallery of Modern Art i Brisbane. Udstillingens
overordnede tema er "Vand".
Anledningen er ikke tilfældig. Australien er pt ramt af
konsekvenserne af global opvarmning: ekstrem tørke og
altødelæggende brande efterfulgt af voldsomme skybrud med masser
af vand.
Eliassons flodlandskab skal netop give associationer til
fremtidige scenarier som tørke, nyt liv, apokalyptisk
ødelæggelse og begyndelsen på en ny verden.
På Louisiana var råmaterialet sten indsamlet i Island. I dette
tilfælde er der tale om sten fra stillehavsområdet, hvilket
giver udstillingen et lokalt tilsnit. I det kunstige miljø kan
vi føle værdien af landskabet omkring os og dets skrøbelighed.
Også for mindre børn er landskabet en oplevelse. Her kan de
bygge op og rive ned alt efter forgodtbefindende og lege med
vandet, der gennemstrømmer flodlejet. En forbilledlig
introduktion til museumsverdenen, der normalt ikke tillader, at
man går på og piller ved de udstillede genstande
Blandt de øvrige udstillere er kinesiske Cai Guo-Qiang. Han er
repræsenteret med værket "Heritage" – en installation, der
blev skabt specielt til museet i 2013. Den viser et dybblåt
vandhul, hvor 45 dyr fra hele verden samles for at drikke.
Værket opfordrer således til fredelig sameksistens i en verden,
hvor vi deles om ressourcerne. Inspiration til værket fandt
Guo-Qiang ved en uberørt ferskvandssø på den australske ø
Stradbroke Island.
Endelig kan nævnes, at Peter Fischli og David Weiss frosne
snemand (endnu en truet art) har indfundet sig i Brisbanes
sommerhede. Han opbevares i en fryser. Jo, det er sommer netop
nu Down Under med temperaturer på over 30 grader. Udstillingen
kan opleves til 26. april 2020.
|
Niels Lyksteds australske børnebørn Luca og Maya satte stor pris på at
lege i Olafur Eliassons flodleje.
Heritage, 2013, af Cai Guo-Qiang. Den oprindelige udgave bestod af 99
dyr. Den aktuelle version består af 45 dyr.
Snemand, 1987/2017-19, af Peter Frischli og David Weiss.
Snemanden skifter med jævne
mellemrum ansigtsudtryk fx fra smil til et mere diabolsk udtryk
med hjælp fra en udstillingsmedarbejder.
Snemanden blev oprindeligt skabt til et kraftværk for at
illustrere begreber som "at tage sig af nogen" og "at være
afhængig af nogen". Kraftværket holder således snemanden i live
året rundt. At snemanden i dag ofte betragtes som et symbol på
klimaproblematikken er således fejlagtig. Snemanden holdes i
live ved elektricitet – og det bidrager til den globale
opvarmning!
|
Vandinstallation udført i stof af Mata Ahao
Collective, New Zealand.
Tekst og fotos: Niels Lyksted
To aktuelle udstillinger i Brisbane,
Queensland
Typisk balletmotiv af Edgar Degas.
Queensland Art Gallery har siden 1982 hørt hjemme i den centrale
del af Brisbane i et omfattende museumsområde. Institutionen
rummer en betydelig kunstsamling, som inddeles i kategorierne:
oprindelig australsk kunst, asiatisk kunst, kunst fra
stillehavsområdet og international kunst. Den europæiske
kunstsamling omfatter over 2.000 værker, hvoraf halvdelen
stammer fra Storbritannien. Blandt de europæiske kunstnere kan
nævnes Renoir, Degas, Lautrec og de Vlaminck. Hertil kommer
Picasso, der er repræsenteret med tre malerier. Det betydeligste
er La Belle Hollandaise, 1905. Værket blev malet i
Holland og kan rubriceres som et overgangsværk, der viser
Picassos brud med traditionen på vej mod en mere personlig stil.
Queensland Art Gallery indkøber løbende nye værker. Særligt
fokus har museet på kunst frembragt af den australske
urbefolkning. Se
videoen
|
Work, work, work
Leaners
af Gilbert & George
Museum of Modern Art i Queensland viser indtil den
18. juli 2020 udstillingen "Work, Work, Work". Her vises kunst
fra store dele af verden, der alle relaterer til begrebet
arbejde – ikke blot arbejde fra 8-16, men alle former for
arbejde: uddannelse, frembringelse af kunst og socialt
engagement.
Et af de første værker, man møder på udstillingen,
er et kæmpe gruppebillede fra Nordkorea af Lim Hung II og Lang
Yong Sam. Billedet viser en gruppe arbejdere, der har vundet en
konkurrence på arbejdspladsen. Titlen er "Work team contest
(2009)".
Den engelske duo Gilbert & George har arbejdet
sammen i mere end 50 år. De er repræsenteret med arbejdet
"Leaners", 1989. Værket viser, hvordan individer inden for et
kollektiv kan og må stole på hinanden.
Kota Ezawa fra Tyskland bidrager med en tegnet
video om John Lennon. Titlen er Lennon Sontag Beuys fra
2004. Inspireret af Joseph Beuys?
Blandt de øvrige bidragsydere kan nævnes australske
Brook Andrews, Wiradjuri people, med værket Time fra
2012 samt Robert Mac Pherson Scale from the tool colour group,
1977-78.
Se videoen
Tekst, fotos og videoer: Niels
Lyksted
Kunstnyt.dk januar 2020
|
|