Noahs ark for moderne kunst
Svævende elefant. Daniel Firman: Nasutamanus, 2012.
Glasfiber, polymer 230 x 528 x 123 cm. Foto: Niels Lyksted.
|
af Niels Lyksted
Med udstillingen “Dyr i kunsten” er Arken frem til januar 2021
omdannet til en Noahs ark for moderne kunst. Fluerne hører til
de mindste skabninger, mens elefanterne hører til de største.
Dyrene er udstoppede, kunstige, filmede og fotograferede samt
malede og iscenesatte.
Hvorfor nu den store interesse for dyr?
Alene Danmarks Statistik giver en del af forklaringen. Her i
landet har 40% af de danske husholdninger kæledyr. Hovedparten
af dem er katte – over en million! Interessen for dyr er altså
betydelig. Men hvordan er den opstået, og hvordan er forholdet
mellem dyr og mennesker i dag? Er der behov for ændringer?
Arken ser tilbage på udviklingen gennem tiderne. Om vi skal
starte med Noahs ark eller hulemalerierne fra grotterne i
Lascaux (Frankrig) er op til den enkelte besøgende at afgøre.
Under alle omstændigheder er begge dele repræsenteret.
Med de første hulemalerier, der blev til for mere end 40.000 år
siden, ændredes forholdet mellem dyr og mennesker radikalt.
Nogle dyr blev hellige i visse civilisationer, mens andre blot
blev set som ressourcer til mad og tøj. I renæssancen opstod et
ønske om at observere verden for at forstå den, i stedet for
blot at anskue den ud fra religiøse forestillinger. Det gjaldt
også for dyrenes verden. Tænk blot på kunstnere som da Vinci og
Dürer, der gengav dyrene så naturtro som muligt. Sidstnævnte er
repræsenteret ved en gigantisk gengivelse af hans berømte
tegning af et næsehorn.
Udstillingens hovedfokus er naturligvis samtidskunsten. Den
udforsker, hvordan vi ser på dyr, taler om dyr, forbruger dyr og
forstår os selv gennem mødet med andre arter. Og der er nok at
se på: kameler og killinger, elefanter og rotter, fjerklædte
væsener og nuttede kæledyr. Jo. kunstens dyrerige er fyldt med
skønne, sælsomme og utrolige skabninger.
Paola Pivi har erstattet isbjørnenes tykke, hvide
pelse med lette fjer i pangfarver. Og så har hun
menneskeliggjort dem. Vi kender deres kropsholdninger
fra vores egne.
Foto: Niels Lyksted. |
Egentlig er der tale om to
forskellige udstillinger “Dyr i kunsten” og “Turisterne fra
Alaska”. Sidstnævnte møder vi allerede på vej til
hovedudstillingen. Den består af 15 isbjørne i pangfarvede
fjerdragter, der boltrer sig i Arkens 150 meter lange
udstillingsrum. Det surreelle scenarie er skabt af den
italienskfødte kunstner Paola Pivi, som med sine tvetydige
gengivelse af isbjørnen udfordrer vores vante syn på det truede,
arktiske rovdyr. Skal isbjørnene udskifte pelsen og iklæde sig
fjer for at kunne tilpasse sig klimaforandringerne? Kunstneren
tilbyder ikke beskueren en entydig forklaring. Vi skal benytte
vores egne forestillinger og erfaringer fra vores omgang med
levende dyr for at finde svar.
Arkens to udstillinger opfordrer os altså til at nytænke vores
opfattelse af naturen, så vi kan få chancen for en anden og mere
bæredygtig fremtid. Og det er der i høj grad brug for!
ARKEN Museum for Moderne kunst: “Dyr i kunsten” og “Turisterne
fra Alaska”. Kan ses frem til den 10. januar 2021. Grundet
Covid-19 har museet indført tidsintervaller for ankomst til
museet, dermed er det muligt konstant at kontrollere antallet af
besøgende.
Se Niels Lyksteds video her.
|
John Baldessari: Camel (Albino) Contemplating Needle (Large),
2013. Det absurde og humoristiske værk henviser til fortællingen
fra Biblen om, hvordan det er lettere for en kamel at komme
gennem et nåleøje, end det er for en rig mand at komme ind i
Guds rige. Foto: Niels Lyksted.
|
Alternativt udformet rådyr afslutter udstillingen. Kohei Nawa,
PixCell-Deer#44, 2016. Foto: Niels Lyksted.
|
Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
29. maj 2020 |