Af Niels Lyksted
Der findes lige så mange historier om mødre, som der er mødre
til, fastslår Nivaagaard Malerisamling, der har valgt at
illustrere moderrollen gennem 500 år med udstillingen “Historier
om mødre”. Titlen leder straks tanken hen på H.C. Andersens
berømte eventyr “Historien om en Moder” - en grum beretning om
en mor, der følger efter Døden for at få sit barn igen. Trods
hårrejsende ydmygelser er hendes forsøg forgæves.
Historien er naturligvis en del af udstillingen i form af Fritz
Sybergs berømte serie med 18 tegninger, der viser de forskellige
scener i eventyret. Den blev udstillet første gang i Den Frie
Udstillingsbygning i 1898 og er siden blevet reproduceret
gentagne gange.
Historierne om mødre gennem tiderne er fulde af symbiotisk
kærlighed, had, gensidige forventninger, opofrelse og
skyldsfølelse. Men til at begynde med var beretningen i
malerkunsten ganske enkel. I renæssancen var der kun én mor og
kun ét barn, nemlig Jomfru Maria og Jesusbarnet. På udstillingen
er der et fremragende eksempel på dette motiv af Lucas Cranach
d.Æ (1472-1553). Det har titlen “Madonna og Kristusbarnet med
den lille Johannes Døberen og engle”, efter 1537.
Inden da malede Cranach “Caritas” (Næstekærligheden), 1535, der
viser en nøgen kvinde, der ammer fire børn i forskellige aldre
efter tur. Nøgenheden understreger, at hun er en mytologisk
urkvinde, en arketype på linje med Jomfru Maria. Motivet
fremstiller moderskabet som et billede på den ideelle kærlighed
og fundamentale barmhjertighed. Det skabte idealer og
forventninger til alle kvinder og mødre i de kommende
generationer. Idealer, som det var nærmest umulige at leve op
til, hvilket det fremgår af Hanne Højgaard Viemoses ledsagende
tekst fra 2015.
Barnet i centrum
I 1762 satte Jean-Jacque Rousseau med bogen “Emilie eller Om
opdragelsen” fokus på, at børn skulle have en egentlig barndom,
der adskilte sig markant fra voksenlivet. Hermed indvarsledes
det moderne begreb om moderkærlighed, som vi kender det i dag.
Motivet med Maria og Jesusbarnet erstattes nu af borgerskabets
mødre og deres børn. Det gælder fx Jens Juels (1745-1802)
“Portræt af grevinde Sophie Magdalena Raben med søn” fra 1785.
Maleriet er et af de første ammebilleder i dansk kunsthistorie.
Den intime situation til trods er både mor og søn rolige og
selvsikre. De ved, hvem de er!
Med realismens indtog sidst i 1800-tallet erstattes
idealskildringerne af moderskabet med mere realistiske billeder.
Et eksempel er “Sovende mor”, 1883, af den norske maler
Christian Krohg (1852-1925). Hans hjerte bankede for de lavere
klasser i samfundet, som han ofte portrætterede med respekt,
værdighed og sans for de nære relationer.
Ikke alle børn voksede op hos mødre, der kunne leve op til det
ideelle moderskab. Mødre uden mænd var ringeagtede. De havde
ofte ingen andre udveje end at opgive barnet, prostituere sig,
blive vaskekoner eller ammer, hvilket i samtidens øjne gjorde
dem til dårlige mødre. Børnene endte ofte i et børneasyl, som
det Emilie Mundt malede i 1886.
Mens mor-barn motivet er et af de hyppigste i kunsthistorien, er
gravide maver sjældne og oftest kun antydet under en kjole. Den
danske maler Alexander Tovborg (f. 1983) har i en serie billeder
fremstillet sin gravide kæreste som en livgivende urkvinde.
Værkerne skal ses som en hyldest til kvinden som arketypisk og
mytisk figur.
De kontemporære værker er udstillingens svageste. Erik A.
Frandsens “Weekendbarn”, 1987, er en decideret bundskraber, og
meget bedre bliver det ikke med et tidligt Kvium-værk “En
køkkenscene”, 1986. Her ser vi en skummel kvindefigur, der er i
færd med at kvæle en lille pige med strittende rottehaler.
Maleriet har reference til renæssancens og barokkens engle og
djævle, der trækker et forhæng til side og afslører ugerningen:
Jo, mennesket har såvel gode som dårlige sider!
Mest indtryk gør den danske fotograf Krass Clement (f. 1946) med
billeder fra bogen “Ved døden”, 1990. Der tale om tre smukke og
indfølende billeder fra hans mors dødsleje. En mor er noget man
har, også når man er voksen!
En spændende og interessant udstilling om et evigt gyldigt tema
ledsaget af et velskrevet og informativt katalog. Kan absolut
anbefaler. Og så tager Louisiana temaet op igen til januar
udelukkende med kontemporær kunst. Titlen bliver MOR!
Nivaagaard Malerisamling viser udstillingen “Historier om
mødre” frem til 24. januar 2021. Temaet formidles også i
sæsonens arrangementsprogram, der omfatter særomvisninger,
foredrag, film, litteratur og workshops.
Se Lyksteds video fra udstillingen.
|