
LUNDSTRØM

Museerne herhjemme har flittigt købt og
på anden vis skaffet sig tæt på 400 værker af Vilhelm Lundstrøm.
Udstillingen på Brandts i Odense viser over 60 arbejder foruden møbler,
lamper, akvareller og tegninger af
Finn Juhl og PH, som begge havde et tæt forhold til Lundstrøm. En
fremragende udstilling, som kan ses til
27. august og derefter drager videre til Kunsten i Aalborg, fra 15.9.
til 25.2. 2018.

Selvportræt. 1927. Tilhører
Kunsten, Aalborg

Mit første møde med Vilhelm Lundstrøm går tilbage til
barndommen, som 13-14-årig i Frederiksberg Svømmehal, hvor vi
var nogle kammerater, der cyklede til fra Nørrebro. De store
udsmykninger gjorde et stærkt indtryk. Og jeg husker det, som
var det i går, første gang jeg gik op til 5-meterplatformen og
kiggede ned. Det gik stærkt med at komme ned igen, ikke med et
spring i vandet, men ned ad trappen. Blot de 5 meter oppe
virkede det som at kigge 100 meter ned. Jeg kom aldrig op igen
på 5-meteren, men dristede mig senere med hop fra 3-meteren. På
benene. Det indsatte foto viser en modig udspringer, der er på
vej op at stå på hænder. |

Herover en fotografisk gengivelse fra børnebassinet i Frederiksberg
Svømmehal.

Figurgruppe omkring et bord, 1927. Navne på kvinden og de tre
mænd ikke oplyst.
Heller ikke hos Preben Wilmann og Marianne Brøns i deres store værk fra
1987.
190,5 x 260,5 cm. Tilhører Kunsten i Aalborg. Enkle, runde hoveder, var
et særkende for
Lundstrøm, ingen overflødige detaljer, men rammende i udtryksformen.
Lundstrøm har malet snesevis af bare damer. På en pæn og ærbar måde.

Opstilling med kander. Malet efter 1930. Tilhører Brandts. 81,5
x 100,3 cm.

Mens farmand tjekker sin mobil keder
drengen sig. Eller er det en pige? På væggen Naure morte fra 1945. 71 x 110
cm. Tilhører Brandts. Kanden og skålen på bordet med appelsinen
kendes fra et stort antal af Lundstrøms malerier, og skal der
nævnes priser på Lundstrøm, så er det hans opstillinger, der
kommer højest på auktionerne. Rekorden er 1,5 mio. kr. for
Opstilling med hvide kander, malet i 1937 og solgt hos
Bruun Rasmussen i 2008. Samme maleri fik Kunsthallen det halve
for i 2001, 750.000 kr. Ikke med på udstillingen.
I maj 1986 var et Lundstrøm-maleri tæt på millionen hos Bruun
Rasmussen. Her citeres egen tekst fra Kunst under hammeren 86,
hvor maleriet solgtes som ekstranr.: Det var ellers lige
før, maleriet ikke var havnet på auktion, idet ejeren længe
forinden havde tilbudt det til Statens Museum for Kunst til
omkring 300.000 kr., men direktør Villads Villadsen havde
tilsyneladende problemer med at skaffe pengene. Trods flere
rykkere fra ejeren skete ingenting, hvorpå vedkommende dame
mistede tålmodigheden og henvendte sig til Bruun Rasmussen. Det
var lidt af en bet for Villadsen, der imidlertid ikke havde
mistet interessen og derfor placerede sig helt fremme på selve
auktionsdagen. Men det blev ikke Statens Museum for Kunst,
derimod en anonym privatmand, der mod 900.000 kr. i hammerslag
plus salær og moms, i alt 1.335.250 kr., kunne drage afsted med
denne fremragende Lundstrøm. Og hvem havde privatmanden så
kæmpet med om sidste bud? Ja, man tror det næppe, men næstsidste
bud på 890.000 kr. blev faktisk afgivet af – Villads Villadsen.
En noget særpræget disposition fra Statens Museum for Kunsts
side.
Maleriet er i øvrigt forside på Wilmann og Brøns'
Lundstrøm-bog.
Måske kan det nævnes som en kuriositet, at oplysningerne om
ejerens tilbud på omkring 300.000 kr. havde jeg fået ad
"uautoriseret" vej, hvor intet normalt måtte sive ud. Det
resulterede i en løftet pegefinger fra Jesper Bruun Rasmussen.
Håber, det er tilgivet. |

Maleriet hedder De fire og er
et løssluppent portræt af Axel Salto, Svend Johansen, Karl
Larsen og Lundstrøm selv, malet af ham i 1920. De fire havde
dannet en lille klike, som havde det herligt med hinanden. På et
tidspunkt lejede de et hus i Haut de Cagnes, byen kendt fra
Renoir. Der var 11 værelser, så der var rigelig med plads til
koner og venner. Der findes adskillige Lundstrøm-arbejder fra
Cagnes.
Den bemalede skulptur i montren er ikke gjort af Lundstrøm, men
af en ukendt kunstner og medtaget for stilartens skyld. |

Der er ikke noget som hverdagen, sagde Dan Turell. Og er der noget mere
hverdagsagtgt end et
franskbrød og en flaske på en hvid dug! Og er der noget herligere end
Storm P., her med
korslagte arme i 1922. Tilhører Esbjerg Kunstmuseum.

Et af Lundstrøms berømte pakkassebilleder fra 1918-20 studeres.
Tilhører Kunsten i Aalborg. Bemalet træ. Den franske titel er
Chanson sans paroles. Højde 56 cm.
Der er skrevet meget om disse pakkassebilleder, men det må søges
andet sted. Her skal blot citeres få linjer af kritikeren
Andreas Vinding fra Politiken: Når man ser Hr. Vilhelm
Lundstrøms Malerier paa Den Frie, der aabnede sin Efteraarssalon
i Gaar, skulle man ikke tro, vi havde Brændselsnød. Malerierne
bestaar af flere lag Bræddestumper, som er sømmet sammen og
besmurt med forskellige Farver.
Maleriet til venstre, olie og papir på plade, er fra samme
periode, 1918, hedder blot Komposition og er i
privateje. 64 x 88,5 cm. |
Preben Juul Madsen. Kunstnyt.dk
Juni 2017
Alle billeder fotograferet på udstillingen af Kunstnyt.dk
Kig forbi
Brandts i Odense
|