LUNDSTRØM

Museerne herhjemme har flittigt købt og på anden vis skaffet sig tæt på 400 værker af Vilhelm Lundstrøm.
Udstillingen på Brandts i Odense viser over 60 arbejder foruden møbler, lamper, akvareller og tegninger af
Finn Juhl og PH, som begge havde et tæt forhold til Lundstrøm. En fremragende udstilling, som kan ses til
27. august og derefter drager videre til Kunsten i Aalborg, fra 15.9. til 25.2. 2018.


Selvportræt. 1927. Tilhører Kunsten, Aalborg


Mit første møde med Vilhelm Lundstrøm går tilbage til barndommen, som 13-14-årig i Frederiksberg Svømmehal, hvor vi var nogle kammerater, der cyklede til fra Nørrebro. De store udsmykninger gjorde et stærkt indtryk. Og jeg husker det, som var det i går, første gang jeg gik op til 5-meterplatformen og kiggede ned. Det gik stærkt med at komme ned igen, ikke med et spring i vandet, men ned ad trappen. Blot de 5 meter oppe virkede det som at kigge 100 meter ned. Jeg kom aldrig op igen på 5-meteren, men dristede mig senere med hop fra 3-meteren. På benene. Det indsatte foto viser en modig udspringer, der er på vej op at stå på hænder.


Herover en fotografisk gengivelse fra børnebassinet i Frederiksberg Svømmehal.


Figurgruppe omkring et bord, 1927. Navne på kvinden og de tre mænd ikke oplyst.
 Heller ikke hos Preben Wilmann og Marianne Brøns i deres store værk fra 1987.
 190,5 x 260,5 cm. Tilhører Kunsten i Aalborg. Enkle, runde hoveder, var et særkende for
Lundstrøm, ingen overflødige detaljer, men rammende i udtryksformen.

Lundstrøm har malet snesevis af bare damer. På en pæn og ærbar måde.


Opstilling med kander. Malet efter 1930. Tilhører Brandts. 81,5 x 100,3 cm.


Mens farmand tjekker sin mobil keder drengen sig. Eller er det en pige? På væggen Naure morte fra 1945. 71 x 110 cm. Tilhører Brandts. Kanden og skålen på bordet med appelsinen kendes fra et stort antal af Lundstrøms malerier, og skal der nævnes priser på Lundstrøm, så er det hans opstillinger, der kommer højest på auktionerne. Rekorden er 1,5 mio. kr. for Opstilling med hvide kander, malet i 1937 og solgt hos Bruun Rasmussen i 2008. Samme maleri fik Kunsthallen det halve for i 2001, 750.000 kr. Ikke med på udstillingen.

I maj 1986 var et Lundstrøm-maleri tæt på millionen hos Bruun Rasmussen. Her citeres egen tekst fra Kunst under hammeren 86, hvor maleriet solgtes som ekstranr.: Det var ellers lige før, maleriet ikke var havnet på auktion, idet ejeren længe forinden havde tilbudt det til Statens Museum for Kunst til omkring 300.000 kr., men direktør Villads Villadsen havde tilsyneladende problemer med at skaffe pengene. Trods flere rykkere fra ejeren skete ingenting, hvorpå vedkommende dame mistede tålmodigheden og henvendte sig til Bruun Rasmussen. Det var lidt af en bet for Villadsen, der imidlertid ikke havde mistet interessen og derfor placerede sig helt fremme på selve auktionsdagen. Men det blev ikke Statens Museum for Kunst, derimod en anonym privatmand, der mod 900.000 kr. i hammerslag plus salær og moms, i alt 1.335.250 kr., kunne drage afsted med denne fremragende Lundstrøm. Og hvem havde privatmanden så kæmpet med om sidste bud? Ja, man tror det næppe, men næstsidste bud på 890.000 kr. blev faktisk afgivet af – Villads Villadsen. En noget særpræget disposition fra Statens Museum for Kunsts side.

Maleriet er i øvrigt forside på Wilmann og Brøns' Lundstrøm-bog.
Måske kan det nævnes som en kuriositet, at oplysningerne om ejerens tilbud på omkring 300.000 kr. havde jeg fået ad "uautoriseret" vej, hvor intet normalt måtte sive ud. Det resulterede i en løftet pegefinger fra Jesper Bruun Rasmussen. Håber, det er tilgivet.

Maleriet hedder De fire og er et løssluppent portræt af Axel Salto, Svend Johansen, Karl Larsen og Lundstrøm selv, malet af ham i 1920. De fire havde dannet en lille klike, som havde det herligt med hinanden. På et tidspunkt lejede de et hus i Haut de Cagnes, byen kendt fra Renoir. Der var 11 værelser, så der var rigelig med plads til koner og venner. Der findes adskillige Lundstrøm-arbejder fra Cagnes.
Den bemalede skulptur i montren er ikke gjort af Lundstrøm, men af en ukendt kunstner og medtaget for stilartens skyld.

 
Der er ikke noget som hverdagen, sagde Dan Turell. Og er der noget mere hverdagsagtgt end et
franskbrød og en flaske på en hvid dug! Og er der noget herligere end Storm P., her med
korslagte arme i 1922. Tilhører Esbjerg Kunstmuseum.



Et af Lundstrøms berømte pakkassebilleder fra 1918-20 studeres. Tilhører Kunsten i Aalborg. Bemalet træ. Den franske titel er Chanson sans paroles. Højde 56 cm.
Der er skrevet meget om disse pakkassebilleder, men det må søges andet sted. Her skal blot citeres få linjer af kritikeren Andreas Vinding fra Politiken: Når man ser Hr. Vilhelm Lundstrøms Malerier paa Den Frie, der aabnede sin Efteraarssalon i Gaar, skulle man ikke tro, vi havde Brændselsnød. Malerierne bestaar af flere lag Bræddestumper, som er sømmet sammen og besmurt med forskellige Farver.

Maleriet til venstre, olie og papir på plade, er fra samme periode, 1918, hedder blot Komposition og er i privateje. 64 x 88,5 cm.

Preben Juul Madsen. Kunstnyt.dk
Juni 2017
Alle billeder fotograferet på udstillingen af Kunstnyt.dk

Kig forbi Brandts i Odense