Weekend-guf fra lauritz-dot-com
– Danmarks største auktionshus


Studerer man billedet herover og billedet herunder nøjere synes der at være visse lighedspunkter. Bemærk især den store lighed med kirken i Svanninge (øverst) og kirken i Everdrup (nederst). Om det er det øverste, der minder om det nederste, eller det nederste, der minder om det øverste, er vanskeligt at afgøre. Det kræver en fagmands skarpe blik. »Begge« billeder er til salg samme sted, lauritz-dot-com's hovedafdeling i Herlev. Det menes at være selveste chefen, Bengt Sundstrøm, der har udvalgt de to. Det bliver spændende at se, hvilket et af dem, der bliver dyrest. Klik på dem.
Fra sognepræst Vibeke Hammerum, Svanninge Kirke, har kunstnyt.dk modtaget en mail, hvor Vibeke Hammerum fortæller, at det ikke er Svanninge Kirke. Thorkild Knudsen har ganske vist malet kirken, fortæller sognepræsten, men det ligner slet ikke billedet herover. Derimod kunne noget tyde på, at det er Everdrup Kirke. Men ét står fast: Det er ikke Thorkild Knudsen, der har malet de »to« billeder. Hverken det ene eller det anden.




lauritz.com: VILHELM SERBER. Olie på lærred. Exteriør med huse. Sign. V. Serber ?. 64 x 77
Varenummer: 843616
Ligner det et maleri af Serber? Næh, ikke rigtigt.

Står der Serber herover? Næh, ikke rigtigt. Klik på den.
(ER nu rettet til Secher)


lauritz.com: CARL CARLSEN Olie på lærred, grusvej gennem en landsby,
antageligt Hellebæk, sign. Carl Carlsen 1909. 63 x 95 cm.
Varenummer: 848618
Ligner det et maleri af Carl Carlsen? Næh, ikke rigtigt. Klik på det


Hvad er det nu, denne meget kendte maler hedder?
Klik på den »ukendte« signatur.
(ER rettet af lauritz til det rigtige navn. Men nu står der Ejner Johansen 1900-tallet. Kender lauritz ikke malerens data?)

lauritz.com: Ubekendt kunstner, Olie på lærred, solsikker, utydeligt sign. Uindrammet. 70 x 60 cm.
Varenummer: 850023
Hvem er det nu, det ligner? van Gogh? Næh, ikke rigtigt.
Malestil og signatur er kendt af alle, der har beskæftiget sig med kunst i 14 dage. Men ikke hos lauritz i Helsingør.

© kunstnyt.dk 4. november 2006