Det kniber gevaldigt med moralen
Lauritz.com's
 fantastiske kundeservice


Joan Miró: L'Homme au Balancier. 1969













Skader på billedets bagside

En kunde ønsker at byde på litografiet af Miró her til venstre, men beder om flere fotos og modtager følgende mail.

»I henhold til aftale vedlægges yderligere fotos.

Når du som forbruger handler hos Lauritz.com har du 14 dages fortrydelsesret.

Inden udløbet af fortrydelsesfristen skal du tilbagesende eller tilbagegive varen til det Lauritz.com auktionshus, hvor varen var på auktion.

Ved fortrydelse skal varen returneres i samme stand som ved modtagelsen (købeloven)«.

Med venlig hilsen/Mit freundlichen Grüßen/Best Regards
Flemming Have Poulsen
Filialchef / Branch Manager
LAURITZ.COM

Kunden beder også om at få en mail med en enslydende tekst fra et tidligere køb, hvor teksten lød:
»Kære kunde,
Ifølge aftale har du fuld returret af værket hvis du åbner det og finder at det er limet på bagpap. Værket skal i dette tilfælde returneres i samme stand som det blev udleveret, og med alle tilhørende dele«.

Med venlig hilsen/Best Regards/Mit freundlichen Grüssen
Julie Kirkebæk, G.G. (GIA)
Vurderingsekspert
LAURITZ.COM Herlev

Kravet efterkommes med følgende mail:

»Kære kunde,
Ifølge aftale har du fuld returret af værket hvis du åbner det og finder at det er limet på bagpap. Værket skal i dette tilfælde returneres i samme stand som det blev udleveret, og med alle tilhørende dele«.

Med venlig hilsen/Mit freundlichen Grüßen/Best Regards
Flemming Have Poulsen
Filialchef / Branch Manager
LAURITZ.COM  

Til venstre:
25. februar 2013: Kunden får hammerslag på 18.500 kr.

   

 



Kunden vælger imidlertid at annullere købet og begrunder det vedlagt en tilstandsrapport fra Fælleskonserveringen:

Ad.: varenr. 2889198
 
Hei Flemming Poulsen,
 
Grunden til varens retur skyldes, at kunstværkets bagside er fuld af skader efter tidligere indramninger, se vedlagte tilstandsrapport og fotos udarbejdet af Fælleskonserveringen, den 7 marts.
 
Jeg vil så spørge om vedlagte dokumentation er nok, så indramningen kan lukkes og afleveres i samme tilstand som modtaget eller om du vil ha værket i retur i åbnet tilstand for selv at se på skaderne.
Da værket har de pågældende skader, vil vi kræve, at dit firma refunderer købsbeløb inklusive transportomkostninger
tur-retur Kolding med JHL- Transport.
 
Jeg imødeser med tak dit snarlige svar.
 
Med venlig hilsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bagsiden på et litografi må ikke se sådan ud. Det er faktisk totalt ødelagt, hvilket også fremgår af Fælleskonserveringens tilstandsrapport. Som Lauritz.com i Kolding, der ejes af Leif Tingkær, altså højt og flot blæser på og bare sælger det ødelagte billede videre.

 


Annulleringen resulterede i korrespondancen herunder

Date: Fri, 8 Mar 2013 11:34:40 +0100
Kære kunde
med hensyn til din fortrydelse af denne vare, så er dette accepteret jfr mail.
Dette betyder at varen returneres i samme stand som ved købet.
Med henyn til dit transportkrav, så er dette ikke en del af fortrydelsen; men vi vi efterfølgende vurdere om dette er berettiget.

Vi har dog i hele forløbet meddelt dig, at varen ikke har været åbnet, og at indramning er foretaget af proffesionelt indramningsfirma.

Med venlig hilsen/Mit freundlichen Grüßen/Best Regards
Flemming Have Poulsen
Filialchef / Branch Manager
LAURITZ.COM

Date: Fri, 8 Mar 2013 11:54:20 +0100

Hei Flemming,

Tak for din mail.

Jeg har så forstået dig således, at du aksepterer, at den
 åbnede indramninig bliver lukket og  vi returnerer varen  i den samme kondition som vi modtog den.
Vore krav mht. transport vil du først tage stilling til ved modtagelsen.

mvh

 

Date: Fri, 8 Mar 2013 12:06:16 +0100

Kære kunde

det er korrekt.
Fortrydelsen vil selvfølgelig blive accepteret; men dette indbefatter normalt ikke en dækning af transportomkostninger.

Blot til info, så er værket ikke beskåret; men det er således at det er udført.

Med venlig hilsen/Mit freundlichen Grüßen/Best Regards
Flemming Have Poulsen
Filialchef / Branch Manager
LAURITZ.COM

Date: Fri, 8 Mar 2013 12:56:12 +0100

hej Flemming,
Retur : vare nr. 2889198
 
Er det OK, at varen bliver overleveret JHL Transport i Ishøj på mandag den 11 marts.
De regner så med at være i Kolding onsdag den 13.03.

Kan der ske noget , hvis JHL afleverer varen senere end onsdag den 13.03 til trods for at jeg
har afleveret varen  til JHL  den 11 marts? 
 
 
mvh

Date: Fri, 8 Mar 2013 13:17:34 +0100

Det er helt ok.

Med venlig hilsen/Mit freundlichen Grüssen/Best Regards
Flemming Have Poulsen

Filialchef / Branch Manager
LAURITZ.COM

 

 



 

Date: Fri, 22 Mar 2013 17:37:22 +0100

Hej Flemming,
 
Vedr. varenr 2889198
 
Jeg kan se, at du har accepteret varen i retur og taget den ind til auktion igen.
 
Jeg vil så venligst bede dig at yde erstatning til mig  for afholdte transportomkostninger
og udfærdigelse af tistands rapport.
 
Udlæg iflg. bilag  2.475,-
 
Med venlig hilsen

Date: Sat, 23 Mar 2013 16:23:44 +0100

Hej XXX

hele vejen igennem har jeg gjort opmærksom på at der kun kunne blive tale om en fortrydelse.

Jeg har hele tiden gjort opmærksom på at vi ikke havde haft billedet åbnet og det ikke var en procedure vi brugte.

I var velkommen til at åbne og returnere som det var leveret; men det var helt for egen regning og risiko.

Som en fortrydelse tilbagebetaler vi købesummen, resten står for egen regning.

 Hvis ikke du var enig i denne procedure fortalte jeg dig at du skulle undlade budgivning.


Med venlig hilsen/Mit freundlichen Grüssen/Best Regards
Flemming Have Poulsen
Filialchef / Branch Manager
LAURITZ.COM

Date: Sun, 24 Mar 2013 10:36:36 +0100

Hej Flemming,
 
Jeg vil give dig en sidste chance til at refundere
de nævnte transportomkostninger og tilstandsrapporten.
Hvis ikke du er interesseret i at refundere det fulde beløb,
vil den forretningsmodel du anvender blive en sag, der vil blive indsendt til hovedkontoret i Herlev og  de offentlige medier.
 
Du tilbyder varen under samme forhold som jeg blev tilbudt den på, du oplyser ikke dine kunder, at ifølge udfærdiget rapport eller hvis du selv åbnet den eller lod en rammemand i Kolding åbne den, så er varen fuld af limstof og skader på bagsiden efter tidligere indramninger.
Disse for varen så væsentlige mangler fortæller du ikke dine kunder. Hverken ved foto af bagside eller de der ringer og spørger om varens tilstand.
Og kunderne er de samme budgivere som jeg var i budgivning med.
Tror du at denne fremgangsmåde er holdbar, så skal du blot
fortsætte at køre din forretning efter den fremgangsmåde.
 
Med venlig hilsen

Date: Mon, 25 Mar 2013 14:53:30 +0100

Kære XXX

som dig meddelt i utallige mails og pr telefon forinden din budgivning,

åbner vi ikke indrammet grafik. I relation til værkets bagside kunne vi derfor ikke garantere for mærker med mere.

Vi fortalte dig at hvis du omkring dette ikke følte dig tryg, skulle du ikke byde. Du insisterede på at du efterfølgende kunne åbne billedet. Efter lang korrespondance, gav vi dig tilladelse til dette; men at vi i relation til din fortrydelse ville forbeholde os at varen returneredes i samme stand som leveret.

At du har brugt penge på en sådan åbning, er helt for egen regning og risiko.

Vi har hele vejen igennem meddelt dig, at du kun kunne returnere varen som en fortrydelse, og at dette indebærer at den fulde varepris bliver refunderet; ikke tilløbne omkostninger.

Dette er helt i relation til vore betingelser.

At du efterfølgende opfører dig truende, giver dig ikke særlige rettigheder i relation til vor behandling af sagen.

Med venlig hilsen/Mit freundlichen Grüßen/Best Regards
Flemming Have Poulsen
Filialchef / Branch Manager
LAURITZ.COM


25. marts 2013 solgtes litografiet så igen.
Selv om Lauritz.com havde kendskab til billedets dårlige stand, blev dette ikke nævnt. Det er grov misinformation.

Vi ser her, hvordan Lauritz.com blæser på, hvad de sælger. De har kendskab til billedets elendige stand, som er en væsentlig forringelse, men lader som ingenting. Køber nr. to har intet kendskab til det ødelagte billede, og finder måske ikke ud af det, før det eventuelt skal sælges igen.

Det er en klokkeklar overtrædelse af Markedsføringsloven, som påtvinger sælger korrekt at informere om varens stand.

I det aktuelle tilfælde har køber ikke fået den fulde erstatning, som vedkommende har krav på. Det er altid besværligt at gå rettens vej, men vi ved, at Lauritz.com har nægtet fuld erstatning, selv om Flemming Have Poulsen har godkendt, at billedet blev åbnet, den eneste mulighed for at kontrollere billedets tilstand.

Det har ikke meget med kundeservice at gøre.


Kunstnyt.dk
14. maj 2013
Fotos: Lauritz.com og Fælleskonserveringen