Lauritz.com snakker hele tiden udenom og fatter
overhovedet ikke husets store troværdighedsproblem
Kritikken handler ikke om procenter eller promiller


Lauritz.com ville ikke medvirke i TV2 Lorrys udsendelse 24. april kl. 22:20,
men sendte meddelelsen herover til Lorry.

  »Som eksperter står vi inde for vores varebeskrivelser«, skriver Lauritz.
At de omtaler sig selv som eksperter er lige til at dø af grin over.

Hver gang nogen fra Lauritz.com svarer på kritik, hvad enten det er chefen selv, eneejer Bengt Sundstrøm eller en medarbejder, får vi samme sang fra de varme lande i form af en professionel konstrueret udenomssnak. Vi får hver gang at vide, at i forhold til antal salg er »de få« fejl uden betydning.

Men det har ikke noget som helst med antal salg at gøre. På intet auktions- hus i hele verden afsløres dagligt falske malerier og anden billedkunst, som det kendes fra Lauritz.com. Ingen auktionshuse, selv ikke Sotheby's, Christie's eller Bruun Rasmussen, som sælger langt mere end Lauritz, kan sige sig fri for engang imellem at sælge falsknerier. Men det er få gange om året tilsammen, det sker, ikke hver eneste dag, som det kendes fra Lauritz.com. Disse store seriøse auktionshuse bruger millioner af kroner på at have de rigtige eksperter ansat, mens gnierfirmaet Lauritz.com sparer på pengene ved at ansætte »eksperter«, der gang på gang viser sig ikke at have bare det mest elementære kendskab til tingene.

Når man praler af at være Nordens største auktionshus, så er det arrogant ud over alle grænser ikke at ofte penge på at have rigtige eksperter ansat. Har man oprettet omkring en snes afdelinger rundt i Danmark og udlandet, giver det automatisk et problem med at skaffe de rigtige eksperter til hver afdeling. For så mange eksperter findes ganske enkelt ikke. Men bare en enkelt til at gennemse samtlige afdelinger kunne gøre det. Når Kunstnyt.dk, som er et enmandsforetagende, dagligt, uden at bruge ret meget tid, kan afsløre det ene falskneri eller forkerte tilskrivning efter det andet, så burde Lauritz.com anstrenge sig for at finde sådan en person. Indrømmet, det er svært, for eksperter med bred kendskab hænger ikke på træerne. Men har Lauritz nogen sinde forsøgt på det? Ikke det vi ved af her på Kunstnyt.dk.
Det kan kun skyldes en kolossal ligegyldighed over for kunderne.

                   
Et af mange falsknerier solgt på Lauritz.com. Det er ikke malet af Stoiloff.
Det er et ligegyldigt og ringe fidusmaleri til en værdi af nogle få hundrede kroner, men solgt hos Lauritz for 9.000 kr.


Preben Juul Madsen
kunstnyt.dk