5.
april 2009 stod på forsiden af Kunstnyt.dk dette:
Lauritz.com havde også 4.4. stor succes
med de berømte malere Javanovic, Loos, Goettel og Ramos.
10 under hammeren:
Samlet
vurdering: 79.698
kr.
Samlet »salg«: 0,00
kr.
Lauritz.com
har over 100 vurderingseksperter
De 10 billeder havde følgende varenumre:
1531083, 1530870, 1530480, 1530084, 1531085, 1531086, 1531082, 1530479,
1530482, 1530872
Ingen af de 10 billeder solgtes ved auktionernes udløb 4.4. 2009.
Nu er de på ny sat til salg. Med de samme varenumre, hvilket er i strid
med Lauritz.com's hidtidige
politik, idet usolgte varer ved gensalg tidligere fik nye varenumre, som
der så henvistes til.
Ved
ikke at opgive nye varenumre indebærer, at siderne med de usolgte varer
er fjernet og at
man ikke mere kan se, de tidligere har været til salg. Søger man på
navnene, kommer de »nye« salg
frem, som så ser ud, som om det er helt nye varer, der ikke tidligere
har været sat til salg.
Havde
Kunstnyt.dk linket til de 10 numre den 5. april, ville linkene have
ført til de »nye« salg med
nye afslutningsdatoer, og Kunstnyt.dk's henvisning være uden mening.
Hvis Lauritz.com indfører denne fremgangsmåde på alle auktioner, hvor
samme varer sælges igen,
vil det være umuligt at kontrollere Lauritz.com. Og husets egen tekst
herunder vil gøre det hele
endnu mere utroværdigt, da Lauritz.com naturligvis ikke kan henvise til
et tidligere salg af
samme vare, da den ikke blev solgt:
»På
denne vare svarer vurderingen til den hammerslagspris, som Lauritz.com
forventer varen
vil opnå, baseret på vores erfaring med tidligere salg af samme type
vare«.
De
10 omtalte billeder ovenfor har alle været sat til salg hos Lauritz.com
i Tyskland. Det er også
i Tyskland varenr. 1540672, et armbåndsur vurderet til 37.234 ikke blev
solgt den 8.4. 2009,
men nu er sat til salg igen, som om det var første gang. Det er en dybt
utroværdig fremgangsmåde.
Kunstnyt.dk
12. april 2009
|