Fra 800.000 til 12.500
3. juli 2013
Ifølge retsudskriftet dømtes Alm. Brand til at betale erstatning
for»Krøyer«-maleriet herover.
Men det blev ikke 800.000 kr., som Grandahl havde krævet.
Rettens begrundelse og afgørelse ved dommer Laila Nitschke:
»På baggrund af skønsmandens [museumsdirektør
Marianne Saabye] vurdering af billedet som
en kopi efter P.S. Krøyer, lægges det til grund, at maleriet
skønsmæssigt kunne indbringe
12.500 kr. Alm. Brand A/S skal derfor dømmes til at betale dette
beløb til Gert Grandahl«.
Det har ligesom ligget i luften, at Marianne Saabye under retsmødet
havde adgang til en bedre
kopi end billedet, vi har bragt. Det viser sig, har vi nu fået oplyst, at
der ad fototeknisk vej var
frembragt en mere skarp kopi af signaturen. Den kopi er vi blevet lovet,
når vedkommende
kommer fra ferie. Men vi tror fortsat ikke på, at det aktuelle maleri
er det samme, som var
udstillet på de to store Krøyer-udstillinger i 1951 og 1980. Da det
solgtes på Stuer Lauridsens
auktion i 1994 stod der som nævnt kopi på det. Og det var næppe kommet med,
mærket kopi.
Det må nok helt kunne udelukkes. Så vi tror, at de udstillede malerier
i 1951 og 1980 er
det samme, som solgtes på auktionerne i 1918 og 1924. Men hvor det er
henne, ved ingen.
Krøyer eller ikke Krøyer?
Alm. Brand Bank har nægtet at betale 800.000 kr. for
maleriet.
Det er ikke ægte, siger flere eksperter.
Sagen kompliceres ved, at maleriet ifølge ejeren er stjålet for flere år siden.
28. juni 2013
Dommen oplyst telefonisk:
Alm. Brand Bank skal betale Gert Grandahl 72.500 kr. plus
procesrente fra
27.10. 2010. Samtidig skal Gert Grandahl betale sagsomkostninger
på kr. 70.483,76, et dejligt rundt tal.
Det har ikke været muligt at få flere oplysninger telefonisk.
Men det kan kun betyde, at retten har afvist kravet vedr.
»Krøyer«-maleriet,
og betragtet det som en kopi. Om Gert Grandahl er blevet snydt, eller
hele tiden
har vidst, det ikke var ægte, skal vi lade være usagt.
Her på Kunstnyt.dk føler vi os sikre på, at det er en kopi, og mener,
det
undervejs har været forsøgt at gøre ægte ved at fjerne betegnelsen
kopi.
Vi ved hvem, der har fjernet kopi fra billedet. Det er ikke Gert
Grandahl.
Det er ikke lykkedes os at spore en auktion over konsul Bang i
Aalborg.
Vores research siger, at der ikke har været sådan en.
Derimod kan vi oplyse, at maleriet solgtes hos Stuer Lauridsen,
Skolegade
12C, 2500 Valby, 18. oktober 1994 som nr. 365.

Herover fra kataloget 18. oktober 1994. Det er det
katalog, Lisbeth Stuer Lauridsen
har sendt til brug i årbogen Kunst under hammeren. Det er
auktionshusets priser, som
er skrevet med kuglepen. Men Lisbeth valgte selv at sende de priser, hun
mente
skulle i årbogen. Nr. 365 har hun undladt at sætte pris på, men vi
ved, det solgtes
for 1.500 kr. i hammerslag. Katalogteksten er
følgende:
365. maleri: jæger med hunde,
sign. S. Krøyer (kopi) 97x150 (2.000)
De 2.000 er vurderingen. Der er ikke gengivet
noget årstal, men det kan godt have været der.
Kunstnyt.dk har talt med køberen, som fortæller,
at han viste det hos Bruun Rasmussen
i Vejle, som afviste, at det kunne være malet af P.S. Krøyer. Køberen
mener også, at
det blev forevist på Skagens Museum. På det tidspunkt stod der stadig
kopi på det.
Det er senere fjernet. Vi har talt med køberen, MR,
som solgte det til KH.
KH solgte det videre til LB, som ifølge
vores oplysninger solgte det til GG, Gert
Grandahl.
Vi har talt med MR, KH og Gert Grandahl. Grandahl ønskede ikke at gå i
detaljer
på grund af retssagen. Vi har ikke talt med LB, men kender identiteten.
Vi har med vilje
ikke kontaktet vedkommende, men vil gøre det efterfølgende. Vi har
heller ikke talt
med Lars Fuglsang-Madsen, som i 1994 var chef for Bruun Rasmussen i
Vejle.
Vi har heller ikke talt med Skagens Museum eller Marianne Saabye for
ikke at
blande os for meget forud for retssagen. Initialerne herover er de
korrekte bogstaver
for de pågældendes for- og efternavne. De har alle ønsket at være
anonyme, men har
godkendt, at deres initialer blev gengivet.
Er det opgivne mål på 97x150 cm korrekt, så er det et stykke fra det,
man mener er det originale,
som skulle måle 105x157 cm. Men de 97x150 kan være lysmålet, altså
målet på det synlige billede.
Men malerier plejer auktionshusene at gengive korrekt, det er nemt nok
at tage målene fra bagiden,
modsat grafik med glas for, hvor der ofte er tale om lysmål for ikke
åbne billedet.
Hvis det aktuelle maleri skulle være det samme,
som var med på mindeudstillingerne for Krøyer, er
der noget som halter. Det forekommer usandsynligt, at det adskillige år
senere dukker op på
Stuer Lauridsens Auktioner tydeligt mærket kopi. Det kan der ikke have
stået på det i 1951 og 1980.
Det indikerer, at der ikke er tale om to, men tre malerier med samme
motiv.
Men hvorfor har ingen givet sig til kende som ejer af maleriet fra 1918,
1924, 1945, 1951 og 1980?
Ifølge Marianne Saabye er de udstillede i 1945, 1951 og 1980 det samme
som det aktuelle, men dem
fra auktionerne i 1918 og 1924 det originale. Uden gode gengivelser af
dem alle, er det svært at afgøre.
Vi ved ikke, om Marianne Saabye er i besiddelse af bedre fotografier. Vi
ved heller ikke i skrivende
stund, hvad hun i detaljer har udtalt som vidne. Vi har købt og betalt
domsudskriftet, men kan kun
få det tilsendt med posten. Retten må ikke sende det over nettet.
Når vi modtager udskriftet vender vi tilbage. Indtil da kan vi kun
fremkomme med ovennævnte.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
28. juni 2013
|