Kulturkronik
Jyllands-Posten 9. juli 2002
af Preben Juul Madsen
Krøyer-skandalen på
Skagens Museum
»Ukendt Krøyer-maleri udstilles«, står
der på Skagens Museums hjemmeside, www.skagensmuseum.dk. Og
så beder museet publikum om hjælp til at identificere
billedet, der er signeret S Krøyer 1881 Paris.
»Kunstnere i et atelier«. Sign. S Krøyer 1881 Paris.
162,5x140,5 cm. (Museets egen titel)
Det nærmer sig en kunsthistorisk skandale, at nogen overhovedet
forbinder maleriet med P.S. Krøyer. Der er ikke en
kvadratcentimeter Krøyer i det billede, et motiv fra et atelier
med fire personer. Det er så atypisk Krøyer, som det kan
være. Hele opbygningen af motivet, personerne, disses
placering, rummets perspektiv samt hele farveholdning ligger
lysår fra Krøyers malemåde.
Blot et kig på signaturen gør ondt. Den er så skrækkelig, at
den omgående burde få kendere til at bakke ud. I TV2 nyhederne
1. juli hed det sig, at et hidtil ukendt maleri af P.S. Krøyer
sensationelt var dukket op. Kunsthistorikeren Lise Svanholm, der
har skrevet flere bøger om skagensmalerne, blev interviewet om
maleriet, og selv om hun var skeptisk, var hun ikke konsekvent
nok. Hun skulle på stedet have erklæret billedet for et
falskneri. Nu
virkede hun usikker, og sagde endda, at alle muligheder stod
åbne og at det skulle glæde hende, hvis der kom et kontant
bevis for, det var en Krøyer. Det kan man i situationen ikke
tillade sig at sige som kunsthistoriker og kyndig på
skagensmalerne.
Der kommer nemlig ikke noget bevis for ægtheden. Ingen
Krøyer-ekspert eller kunstkender vil tøve mange sekunder med
at afvise det som ægte. Det trækker gevaldigt ned i Skagens
Museums troværdighed, at billedet sættes i forbindelse med den
store skagensmaler. Omkring 1880 malede Krøyer fremragende ting
som fx »Frokost i Sora«, 1880, »Italienske Markarbejdere«,
1880, »Italienske Landsbyhattemagere«, 1880, »Det
Hirschsprungske familiebillede«, 1881 og »Kunstnere på Skagen
Sønderstrand«, 1882, alle kvalitetsarbejder, der malemæssigt
afviger så kraftigt fra det omtalte maleri, at selv
ikke-kendere vil kunne se, der ikke er tale om noget
sensationelt fund på Skagens Museum.
Museumsdirektør Annette Johansen burde aldrig have lukket
billedet ind på museet. Det er testamenteret til Den Danske
Kirke i Paris og udlånt til museet, hvor det skal være
udstillet til 1. september. Men det bør omgående fjernes. Det
er for amatøragtigt af museet at arbejde på den måde for at
få flere sommergæster indenfor.
Krøyer-forfalskninger kendes der adskillige af. Sidste år
dukkede et op på en auktion i München, motivet et brudepar
foran en kæmpe bryllupskage. Også et skrækkeligt maleri, der
blev trukket tilbage, fordi nogen hviskede auktionshuset i
øret, at det nok var klogest.
Og for nogle år siden lykkedes det verdens to største
auktionshuse, Christie’s
og Sotheby’s at sælge den samme Krøyer-forfalskning for
hhv. 60.000 kr. og næsten 270.000 kr.. Det var en elendig kopi
af Krøyers selvportræt, som til daglig hænger på Piazzo
degli Uffici i Firenze, bestilt hos kunstneren i 1887 af det
fornemme museum, et af verdens mest besøgte. Køber af det
falske hos Christie’s i 1983 var en kendt svensk kunsthandler,
der satte det til salg for en halv million. I 1985 kom det så
under hammeren hos Sotheby’s til omtalte 270.000 kr.
En Krøyer-forfalskning, der er set flere gange, senest sidste
sæson, er et motiv med en ung pige i rød kjole. Det er for
længst erklæret falsk af Annette Johansens to forgængere på
direktørposten, Knud Voss og Claus Olsen. Og flere andre.
Alligevel kunne det sælges som ægte hos Bukowskis i Stockholm,
mens Ellekilde i København afviste det. Og meget uheldigt afgav
Annette Johansen nærmest en slags ægthedserklæring,
skriftligt, da billedet blev forevist hende, idet hun ikke
afviste det som falsk, men mente, pigen godt kunne ligne Vibeke
Krøyer. Hvad hun absolut ikke gør.
Desværre ses det ofte, at kunsthistorikere
og museumsfolk har svært ved at skelne ægte fra falsk.
Kunstforfalskning er ikke med i undervisningen på
universitetet, og følger man ikke godt med senere ude i det
virkelige kunstliv, kan det godt give faglige problemer.
© Preben Juul Madsen og
Jyllands-Posten
|