Er det en ægte Krøyer?
– Nej, det er det ikke!

 


Foto: Schloss Ahlden

Et par dage har vi skrevet her på forsiden, at vi vender tilbage til, om maleriet er ægte eller falsk. Det var ikke, fordi vi har været i tvivl om ægtheden, men fordi vi havde rettet henvendelse til det tyske auktionshus Schloss Ahlden og spurgt om proveniensen.

De har ikke svaret, hvorfor vi herved erklærer maleriet for et falskneri.

Uddrag fra den tyske katalogtekst, oversat: Sommeraften på stranden i Skagen. Portræt i hel figur af kunstnerens kone Marie Krøyer i en turkisblå kjole, skildret i profil spejdende ud over havet.

Schloss Ahlden henviser i teksten til en bog: Lit.: Knud Voss: Die Maler des Lichts/Nordische Kunst auf Skagen, Weingarten 1987, S. 147 ff.

Bogen findes, men uden at have set den, kan det straks konstateres, at maleriet ikke er afbildet i bogen. Personen forestiller nemlig ikke Marie Krøyer, det kan enhver med bare periferisk kendskab til Marie Krøyer se. Det kunne Knud Voss naturligvis også. Så siderne 147 ff (flere følgende) henviser kun til en eller anden omtale. Ikke til det aktuelle maleri.

Selve maleriet, kvindens kjole, er i så grelle farver, som Krøyer aldrig har haft på sin palet. Og kompositionen, den måde kvinden står på, sådan ville Krøyer aldrig male.

Så er der signaturen. Den ligner en hjemmelavet efterligning i et forsøg på at ramme en original, hvilket på ingen måde lykkedes.

Det er pinligt, at et så kendt auktionshus som Schloss Ahlden uden at undersøge ægtheden smider det på forsiden af kataloget. Hvorfor har de fx ikke forinden spurgt Krøyer-eksperten Mette Bøgh Jensen på Skagens Museum, som ikke kender det?

Det er ikke at finde i litteraturen om Krøyer. Naturligvis heller ikke i H.Chr. Christensens Krøyer-fortegnelse fra 1923. Her findes derimod maleriet herunder fra samme år, 1892, tilhørende Glyptoteket, deponeret på Skagens Museum. Prøv at sammenligne de to malerier, begge dateret 92.

Kig forbi Schloss Ahlden.

Kunstnyt.dk
17. august 2018




Foto: Skagens Museum