Et par dage har vi skrevet her på
forsiden, at vi vender tilbage
til, om maleriet er ægte eller
falsk. Det var ikke, fordi vi
har været i tvivl om ægtheden,
men fordi vi havde rettet
henvendelse til det tyske
auktionshus Schloss Ahlden og
spurgt om proveniensen.
De har ikke svaret,
hvorfor vi herved erklærer
maleriet for et falskneri.
Uddrag fra den tyske
katalogtekst, oversat:
Sommeraften på stranden i Skagen. Portræt i hel figur af kunstnerens kone
Marie Krøyer i en turkisblå
kjole, skildret i profil
spejdende ud over havet.
Schloss Ahlden henviser i
teksten til en bog:
Lit.: Knud Voss: Die Maler des
Lichts/Nordische Kunst auf
Skagen, Weingarten 1987, S.
147 ff.
Bogen findes, men uden at have set den, kan det straks
konstateres, at maleriet ikke
er afbildet i bogen. Personen
forestiller nemlig ikke Marie
Krøyer, det kan enhver med
bare periferisk kendskab til
Marie Krøyer se. Det kunne
Knud Voss naturligvis også. Så
siderne 147 ff (flere
følgende) henviser kun til en
eller anden omtale. Ikke til
det aktuelle maleri.
Selve maleriet, kvindens kjole, er i så
grelle farver, som Krøyer
aldrig har haft på sin palet.
Og kompositionen, den måde
kvinden står på, sådan ville
Krøyer aldrig male.
Så
er der signaturen. Den ligner
en hjemmelavet efterligning i
et forsøg på at ramme en
original,
hvilket på ingen måde
lykkedes.
Det er pinligt, at et så
kendt auktionshus som Schloss
Ahlden uden at undersøge
ægtheden smider det på
forsiden af kataloget. Hvorfor
har de fx ikke forinden spurgt
Krøyer-eksperten Mette Bøgh
Jensen på Skagens Museum, som
ikke kender det?
Det er
ikke at finde i litteraturen
om Krøyer. Naturligvis heller
ikke i H.Chr. Christensens
Krøyer-fortegnelse fra 1923.
Her findes derimod maleriet
herunder fra samme år, 1892,
tilhørende Glyptoteket,
deponeret på Skagens Museum.
Prøv at sammenligne de to
malerier, begge dateret 92.
Kig forbi Schloss Ahlden.
Kunstnyt.dk
17.
august 2018