Bogværket herunder ligger på Not for sale (yet) |
En kunde var interesseret i at købe de fire bind herover hos Lars
Krintel på antikvitet.net/c4. Det kom der følgende korrespondance ud af: Kunden: Er alle delene der? Og prisen? Mhh Mvh De 18 værk kom i avisen, og efterfølgedne
som bøger. Alle dele er der, og nej jeg vil kun modtage seriøse bud -
sælges den ikke så kan min datter der læse fransk få den. Lars Krintel Kunden: Mhh Er
den sendt? Mhh Mhh Kalder
du dig selv seriøs? Og høflig? Med
høflig hilsen Handler gerne, men vil ikke "skrive" en kunde ind, det er frivilligt at handle med mig og der er vandtætte skodder mellem Antikbrevkassen og mine egne emner. Mvh Det
er egentlig underligt, at du som sælger ikke kender prisen, men
vil have et seriøst bud. Du svarer ikke på, om et seriøst bud
begynder ved en avance på 100%. Du vil heller ikke bytte med andre
varer. Det ville glæde mig at handle med dig; men det er svært. Jeg har på
antikvariat.net.dk set, at Andersens Antikvariat har en fransk udgave
fra 1884 i seks bind (komplet) til kr.1000. Den er pænt indbundet
og omhyggeligt beskrevet. For din førsteudgave byder jeg kr.2000 og glæder
mig til at høre fra dig. Hvis der da ikke også er vandtætte
skotter mellem dig og Andersens Antikvariat. Hvad
mener du i øvrigt med, at du ikke vil "skrive" en kunde ind?
Skal vi hellere tale sammen på telefon. Mhh Jeg
mener ikke at dine talrige forsinkelser af en handel er korrekte. Senest
skriver du på netsiden på engelsk, at bøgerne ikke er til salg endnu.
Før var de reserverede og tidligst skulle køberen henvende sig om
prisen. Den har jeg måttet rykke for, og du har på intet tidspunkt
opgivet den. Det er næppe seriøs nethandel. 1.
Jeg har
forsøgt at købe bøger udbudt til salg på C4's antikvitet.net. Først
skulle jeg henvende mig for at få 2.
Det måtte jeg
gøre to gange, før jeg fik svaret: den kender jeg ikke; kom med et
seriøst bud. 3.
Jeg påviste
flere fejl i beskrivelsen, men de blev benægtet. Jeg er køber
alligevel. 4.
Nu blev
bøgerne reserveret 5.
Efter flere
tilbud fik jeg oplyst, at jeg skulle byde i kontanter. 6.
Efter
undersøgelse på antikvariat.net nåede jeg et beløb, men har intet
hørt siden. 7.
Nu oplyser
netsiden på engelsk, at "bøgerne ikke er til salg endnu" Jeg mener,
at de talrige forsinkelser af en handel hverken er korrekte, høflige
eller seriøse. --- |
Det ringede på døren For nogle få uger siden ringede det døren til Kunstnyt.dk's redaktion på Betty Nansens Allé på Yderkants-Frederiksberg. Her på stedet er vi bedre sikret end Pentagon. Okay, måske ikke helt så meget. Men vi har i hvert fald video-overvågning, så vi kan se, hvem der vil ind. Udenfor, eller rettere nedenfor, redaktionen ligger på 2. sal, stod en pæn, delvis yngre mand. »Det er Lars Krintel«, sagde manden på skærmen. »Jeg har en flaske Amarone til dig«. Nu er jeg helt hysterisk med besøgende, der bare kommer dumpende forbi. Det har jeg altid været. Jeg opsøger aldrig selv nogen uden forudgående aftale, og hader selv at få besøg uden forhåndsaftale. Selv familiemedlemmer har gået forgæves her. Og hvem kan også bare kigge forbi Obama, Putin eller Lars Løkke Rasmussen og forvente, der bliver sagt hej, kom indenfor? Nu har jeg skam ikke det fjerneste imod at få foræret en flaske Amarone, det har min kone og jeg slet ikke råd til selv at købe. Men jeg måtte fortælle Lars, at jeg ikke var visibel lige nu. »Kan du ikke komme igen om en halv time«, spurgte jeg. Men det kunne Lars ikke. »Kan jeg ikke bare stille den uden for din dør«, foreslog han. »Så løber jeg igen«, sagde han. Men skulle jeg have den flaske Amarone, så skulle det ske i forbindelse med en snak over fx en kop kaffe. Eller te. Eller måske bare en sodavand. Jeg har ikke fået Amaronen endnu. Har foreslået Lars, at vi aftaler en dag. Men det er ikke blevet til noget. Og egentlig ved jeg ikke, hvorfor jeg har gjort mig fortjent til de dyre dråber. Faktisk har jeg gentagne været ret kritisk over for hans ekspertise. Men, ud over at være kunst- og antikvitetsekspert, er Lars også lidt af en psykologekspert, der flere gange har fortalt mig, hvordan jeg bliver gode venner med dem, jeg ifølge Lars har brug for at være venner med, fx folketingsmedlemmerne. Uden de rigtige venner, kan man ikke klare sig, mener Lars. Lars Krintel har to hjemmesider, Antikbrevkassen.dk og antikvitet.net/c4. På Antikbrevkassen tager Lars penge for at vurdere ting og sager, folk henvender sig om. Det er vel snart seks år siden nu, at jeg på Artfakes.dk skrev om en Krøyer-forfalskning, motivet en mølle. Det var til salg på vidunderbarnet Troels Oliveros forunderlige hjemmeside, Gauguin.dk, som en ægte Krøyer. Men det havde ikke en snus med Krøyer at gøre, hvilket fik Camilla Stockmann til i Politiken at lave en kæmpereportage. På Gauguin.dk huserede dengang Susanne Risom, som også har svært ved at skelne skidt fra kanel. Hun er stadig overbevist om, at billedet er ægte. Og det lykkedes hende at få Camilla Stockmann til at skrive, at jeg var uddannnet i en rammeforretning. Hvad jeg absolut ikke er. Susanne Risom er en af Lars Krintels gode venner, og han blev selv så glad for Krøyer-forfalskningen, at han stadig har billedet omtalt på Antikbrevkassen med samme håbløse tekst, herunder direkte kopieret: Ekspertens udtalelse: Kære RR, tak for ordren og Deres henvendelse til Antikbrevkassen. Peter S. Krøyer. 1851-1909 maler, grafiker, billedhugger m.m. Der er bestemt ingen tvivl om lyset, motivet herunder de udformede skyformationer, signaturen og m.m. tilhører PSK, ja selv det lidt "umage" format på 14x28 cm er ganske typisk for kunstneren. Det er også traditionelt at værker af PSK er tilført kommentarer og tekst i en eller anden grad, om der så er Stubmøller på Fænø det må komme an på en prøve. Priserne på PSK værker har været faldende, men er bestemt på vej i den positive retning. Bemærk! dette maleri er for nylig blevet Kunst-Journalistisk omdrejningspunkt i Dagbladet Politikken. Et auktionshus er ganske overbevist om ægtheden, at andet siger det er et falsum, og samme debat er naturligvis at finde blandt div. eksperter og godtfolk. Hvem der har ret, er pt. ikke dokumenteret, men ét er sikkert! det er fantastisk markedsføring for PSK, hans værker, og med garanti også dem der deltager i debatten. Stor respekt omkring de der tør fremkomme med grundlæggende kritik, men mon ikke den nuværende ejer burde lade maleriet gennemgå en teknisk og aldersmæssig analyse. Det kunne være spændende. Estimeret pris: Deres maleri formods at have en handelspris på 15000-.kr men i virkeligheden er det rent liebhaveri og den rette kunde den rette pris, i særdeleshed ved hjælp af Internettet. Nu skal dette indlæg ikke handle om en større gennemgang af Krintels »varelager«, men to omtaler skal lige nævnes vedr. kunst. Den ene er maleriet herunder hvor Krintel, det er ham som er eksperten, skriver: Ekspertens udtalelse: Kære Birgitte, tak for opgaven og Deres henvendelse til Antikbrevkassen, og endnu engang undskyld forsinkelsen. Holger Fischer 1889-? blomstermaler. Hvilket charmerende blomstermaleri, = roser i skål - hvis vi altså skal bruge den officielle betegnelse, og nok udført omkring år 1900. Desværre er det så som så med oplysninger på kunstneren, så måske kan læserne som så ofte før hjælpe os på vej. Ps! der er næppe nogen hjælp at hente hos Kunst-geniet Preben Juul Madsen = Kunst Under Hammeren, der konsekvent foretrækker akademisk bedre videnhed, kombineret med gætteleje. HJÆLP - HJÆLP - HJÆLP. Nå tilbege til Deres maleri. Blomstermalerier går fint for tiden, og skal man tro de internationale kilder, så kan visse H. Fischer værker løbe op i tusindvis af kroner, personlig tvivler jeg nu på det niveau, men mindre kan vel også gøre det. Under alle omstændigheder er der officielt handlet ca. 40 værker de sidste 25 år, sikker det 10-dobbelte, men det kan vi desværre ikke bevise. »Kunst-geniet Preben Juul Madsen = Kunst Under Hammeren, der konsekvent foretrækker akademisk bedre videnhed, kombineret med gætteleje«. Ser man det! Hvorfor har jeg mon aldrig forstået, hvad Lars Krintel skriver? Jeg stødte også lige ind i billedet herunder Ekspertens udtalelse: Kære Dominique, tak for opgaven og Deres henvendelse til Antikbrevkassen. Så lykkedes det, jeg beklager meget hvis identifikation af Deres indsendelse var lidt tung. Richard Mortensen er som bekendt en af de "store" danske moderne kunstnere, men om dette værk er udført af RM kræver en nærmere undersøgelse hvortil vi har brug for følgende. Som hovedregel er RM værker præget af det nonfigurative maleri, med konstruktive konkrete udtryk, og med store klare lysende farveflader, afgrænset af sorte konturer. Kunne godt bruge nogle flere oplysninger om maleriet, herunder mål - medie og stand, og endelig nogle flere foto, dvs. af bagsiden og et nærbillede af evt. signatur der ofte forekommer på bagsiden af værkerne. Estimeret pris: Afventer Deres tilbagemelding. 24072006 Vurderingen udført af: Lars Krintel »...men om dette værk er udført af RM kræver en nærmere undersøgelse...«. Det kræver et splitsekund at afgøre, alene ud fra illustrationen, at det ikke har noget som helst med Richard Mortensen at gøre. Morten har aldrig malet på den måde. Og hvorfor står der: Vurderingen udført af Lars Krintel, når der ikke er foretaget nogen vurdering? Underligt!
|
Kunstnyt.dk |