Bogværket herunder ligger på
antikvitet.net/c4
en homepage ejet af Lars Krintel


Not for sale (yet)
En kunde var interesseret i at købe de fire bind herover hos Lars Krintel på antikvitet.net/c4.
Det kom der følgende korrespondance ud af:

Kunden:
Er alle delene der?
Og prisen?

Mhh
(navnet udeladt af Kunstnyt.dk)

---
Hej igen.
Glemte det med prisen. Ved det faktisk ikke, men kun seriøse bud tak.

Mvh
Lars Krintel

---
Kunden:
V
ærket udkom i 16 dele. Er det komplet?
Har du mulighed for at oplyse prisen, hvis alle kapitler er der? 
Rettelse: 18 dele. Og det begyndte at komme i 1844. Er værket komplet?
Hvor begynder de seriøse bud?

Mvh

---

De 18 værk kom i avisen, og efterfølgedne som bøger. Alle dele er der, og nej jeg vil kun modtage seriøse bud - sælges den ikke så kan min datter der læse fransk få den.
Som beskrevet er den fra Aalholm biblioteket, selv valgt den med tilladelse fra J. Raben og jeg har betalt penge for den.

Lars Krintel
---

Kunden:
Er en fortjeneste på 100% seriøs? Er det OK, hvad bliver prisen så?

Mhh 
---

Kunden:
Kære Lars!
Jeg har bestilt Greven vel vidende, at det ikke er den første udgave (der er trykt i Paris), men ikke modtaget den.

Er den sendt?

Mhh 
---

Kunden:
Kære Lars!
Var det en idé, hvis jeg bad antikbrevkassen vurdere bøgerne, så jeg kunne få et udgangspunkt for mit seriøse bud?

Mhh 
---

Kunden:
Kære Lars!
Jeg har ikke modtaget bøgerne, og der er slet ikke tale om en førsteudgave: den kom i Paris.
Skulle bøgerne nu pludselig ikke være til salg efter at du har udsat forsendelsen i en uge?

Kalder du dig selv seriøs? Og høflig?

Med høflig hilsen 
---

Hej igen. JEG er aldrig uhøflig, og heller ikke denne gang, men hvis du er interesseret så se på nettet der vil du finde det niveau vi taler om.

Handler gerne, men vil ikke "skrive" en kunde ind, det er frivilligt at handle med mig og der er vandtætte skodder mellem Antikbrevkassen og mine egne emner.

Mvh
Lars
 

---

Kære Lars!

Skulle jeg have givet dig anledning til at være uhøflig? Nej vel?
Jeg har henvendt mig til dig om to bogværker. Den ene er Winckelmanns Lexikon trykt i Dresden. Det fremgik ikke af din beskrivelse, om det er komplet, og jeg spørger om det. Det er det så ikke, og derfor har det ikke interesse.
Greven af Monte Christo skriver du er en førsteudgave. Det er det ikke; den udkom i bogform i Paris. Du skriver på dit net, at jeg kan henvende mig om prisen. Det gør jeg og kan ikke få en pris opgivet. Jeg spørger om jeg kan få bogen til gennemsyn, men det svarer du ikke på.

Det er egentlig underligt, at du som sælger ikke kender prisen, men vil have et seriøst bud. Du svarer ikke på, om et seriøst bud begynder ved en avance på 100%. Du vil heller ikke bytte med andre varer.

Det ville glæde mig at handle med dig; men det er svært. Jeg har på antikvariat.net.dk set, at Andersens Antikvariat har en fransk udgave fra 1884 i seks bind (komplet) til kr.1000. Den er pænt indbundet og omhyggeligt beskrevet. For din førsteudgave byder jeg kr.2000 og glæder mig til at høre fra dig. Hvis der da ikke også er vandtætte skotter mellem dig og Andersens Antikvariat.

Hvad mener du i øvrigt med, at du ikke vil "skrive" en kunde ind? Skal vi hellere tale sammen på telefon.
Mit nummer er (udeladt af Kunstnyt.dk)

Mhh 
---

Kunden:
Klage:
Manglende besvarelse gør, at jeg klager til antikvitet.net,  Tænk osv., hvis du ikke reagerer.

Jeg mener ikke at dine talrige forsinkelser af en handel er korrekte. Senest skriver du på netsiden på engelsk, at bøgerne ikke er til salg endnu. Før var de reserverede og tidligst skulle køberen henvende sig om prisen. Den har jeg måttet rykke for, og du har på intet tidspunkt opgivet den.

Det er næppe seriøs nethandel. 

1.    Jeg har forsøgt at købe bøger udbudt til salg på C4's antikvitet.net. Først skulle jeg henvende mig for at få
en pris.

2.    Det måtte jeg gøre to gange, før jeg fik svaret: den kender jeg ikke; kom med et seriøst bud.

3.    Jeg påviste flere fejl i beskrivelsen, men de blev benægtet. Jeg er køber alligevel.

4.    Nu blev bøgerne reserveret

5.    Efter flere tilbud fik jeg oplyst, at jeg skulle byde i kontanter.

6.    Efter undersøgelse på antikvariat.net nåede jeg et beløb, men har intet hørt siden.

7.    Nu oplyser netsiden på engelsk, at "bøgerne ikke er til salg endnu"

Jeg mener, at de talrige forsinkelser af en handel hverken er korrekte, høflige eller seriøse.
---

Som det fremgår af illustrationen øverst, tilbydes bøgerne, de 4 bind, men de er ikke til salg. Not for sale (yet) står der.
Frit oversat: Ikke til salg ...endnu.

Mere er der ikke kommet ud af den lange korrespondance mellem en køber, som var interesseret i at købe en bog af Lars Krintel, men ikke kunne få prisen oplyst, da Krintel kun var interesseret i seriøse tilbud. Hvordan det så skal forstås.

Han er ikke helt almindelig, den gode Lars Krintel.

---

Det ringede på døren
For nogle få uger siden ringede det døren til Kunstnyt.dk's redaktion på Betty Nansens Allé på Yderkants-Frederiksberg.
Her på stedet er vi bedre sikret end Pentagon. Okay, måske ikke helt så meget. Men vi har i hvert fald video-overvågning, så vi kan se, hvem der vil ind.
Udenfor, eller rettere nedenfor, redaktionen ligger på 2. sal, stod en pæn, delvis yngre mand.
»Det er Lars Krintel«, sagde manden på skærmen. »Jeg har en flaske Amarone til dig«.

Nu er jeg helt hysterisk med besøgende, der bare kommer dumpende forbi. Det har jeg altid været. Jeg opsøger aldrig selv nogen uden forudgående aftale, og hader selv at få besøg uden forhåndsaftale. Selv familiemedlemmer har gået forgæves her. Og hvem kan også bare kigge forbi Obama, Putin eller Lars Løkke Rasmussen og forvente, der bliver sagt hej, kom indenfor?

Nu har jeg skam ikke det fjerneste imod at få foræret en flaske Amarone, det har min kone og jeg slet ikke råd til selv at købe.
Men jeg måtte fortælle Lars, at jeg ikke var visibel lige nu. »Kan du ikke komme igen om en halv time«, spurgte jeg. Men det kunne Lars ikke. »Kan jeg ikke bare stille den uden for din dør«, foreslog han. »Så løber jeg igen«, sagde han.
Men skulle jeg have den flaske Amarone, så skulle det ske i forbindelse med en snak over fx en kop kaffe. Eller te. Eller måske bare en sodavand.

Jeg har ikke fået Amaronen endnu. Har foreslået Lars, at vi aftaler en dag. Men det er ikke blevet til noget. Og egentlig ved jeg ikke, hvorfor jeg har gjort mig fortjent til de dyre dråber. Faktisk har jeg gentagne været ret kritisk over for hans ekspertise.
Men, ud over at være kunst- og antikvitetsekspert, er Lars også lidt af en psykologekspert, der flere gange har fortalt mig, hvordan jeg bliver gode venner med dem, jeg ifølge Lars har brug for at være venner med, fx folketingsmedlemmerne.
Uden de rigtige venner, kan man ikke klare sig, mener Lars.

Lars Krintel har to hjemmesider, Antikbrevkassen.dk og antikvitet.net/c4.
På Antikbrevkassen tager Lars penge for at vurdere ting og sager, folk henvender sig om.
Det er vel snart seks år siden nu, at jeg på Artfakes.dk skrev om en Krøyer-forfalskning, motivet en mølle. Det var til salg på vidunderbarnet Troels Oliveros forunderlige hjemmeside, Gauguin.dk, som en ægte Krøyer. Men det havde ikke en snus med Krøyer at gøre, hvilket fik Camilla Stockmann til i Politiken at lave en kæmpereportage. På Gauguin.dk huserede dengang Susanne Risom, som også har svært ved at skelne skidt fra kanel. Hun er stadig overbevist om, at billedet er ægte. Og det lykkedes hende at få Camilla Stockmann til at skrive, at jeg var uddannnet i en rammeforretning. Hvad jeg absolut ikke er.
Susanne Risom er en af Lars Krintels gode venner, og han blev selv så glad for Krøyer-forfalskningen, at han stadig har billedet omtalt på Antikbrevkassen med samme håbløse tekst, herunder direkte kopieret:

Ekspertens udtalelse:
Kære RR, tak for ordren og Deres henvendelse til Antikbrevkassen.
Peter S. Krøyer. 1851-1909 maler, grafiker, billedhugger m.m.
Der er bestemt ingen tvivl om lyset, motivet herunder de udformede skyformationer, signaturen og m.m. tilhører PSK, ja selv det lidt "umage" format på 14x28 cm er ganske typisk for kunstneren.
Det er også traditionelt at værker af PSK er tilført kommentarer og tekst i en eller anden grad, om der så er Stubmøller på Fænø det må komme an på en prøve.
Priserne på PSK værker har været faldende, men er bestemt på vej i den positive retning.

Bemærk! dette maleri er for nylig blevet Kunst-Journalistisk omdrejningspunkt i Dagbladet Politikken. Et auktionshus er ganske overbevist om ægtheden, at andet siger det er et falsum, og samme debat er naturligvis at finde blandt div. eksperter og godtfolk.
Hvem der har ret, er pt. ikke dokumenteret, men ét er sikkert! det er fantastisk markedsføring for PSK, hans værker, og med garanti også dem der deltager i debatten.
Stor respekt omkring de der tør fremkomme med grundlæggende kritik, men mon ikke den nuværende ejer burde lade maleriet gennemgå en teknisk og aldersmæssig analyse. Det kunne være spændende.
Estimeret pris:
Deres maleri formods at have en handelspris på 15000-.kr men i virkeligheden er det rent liebhaveri og den rette kunde den rette pris, i særdeleshed ved hjælp af Internettet.

Nu skal dette indlæg ikke handle om en større gennemgang af Krintels »varelager«, men to omtaler skal lige nævnes vedr. kunst.
Den ene er maleriet herunder

hvor Krintel, det er ham som er eksperten, skriver: 
Ekspertens udtalelse:
Kære Birgitte, tak for opgaven og Deres henvendelse til Antikbrevkassen, og endnu engang undskyld forsinkelsen.
Holger Fischer 1889-? blomstermaler.
Hvilket charmerende blomstermaleri, = roser i skål - hvis vi altså skal bruge den officielle betegnelse, og nok udført omkring år 1900.
Desværre er det så som så med oplysninger på kunstneren, så måske kan læserne som så ofte før hjælpe os på vej.
Ps! der er næppe nogen hjælp at hente hos Kunst-geniet Preben Juul Madsen = Kunst Under Hammeren, der konsekvent foretrækker akademisk bedre videnhed, kombineret med gætteleje. HJÆLP - HJÆLP - HJÆLP.
Nå tilbege til Deres maleri. Blomstermalerier går fint for tiden, og skal man tro de internationale kilder, så kan visse H. Fischer værker løbe op i tusindvis af kroner, personlig tvivler jeg nu på det niveau, men mindre kan vel også gøre det. Under alle omstændigheder er der officielt handlet ca. 40 værker de sidste 25 år, sikker det 10-dobbelte, men det kan vi desværre ikke bevise.
»Kunst-geniet Preben Juul Madsen = Kunst Under Hammeren, der konsekvent foretrækker akademisk bedre videnhed, kombineret med gætteleje«. Ser man det! Hvorfor har jeg mon aldrig forstået, hvad Lars Krintel skriver?

Jeg stødte også lige ind i billedet herunder

Ekspertens udtalelse:
Kære Dominique, tak for opgaven og Deres henvendelse til Antikbrevkassen.
Så lykkedes det, jeg beklager meget hvis identifikation af Deres indsendelse var lidt tung.
Richard Mortensen er som bekendt en af de "store" danske moderne kunstnere, men om dette værk er udført af RM kræver en nærmere undersøgelse hvortil vi har brug for følgende.
Som hovedregel er RM værker præget af det nonfigurative maleri, med konstruktive konkrete udtryk, og med store klare lysende farveflader, afgrænset af sorte konturer.
Kunne godt bruge nogle flere oplysninger om maleriet, herunder mål - medie og stand, og endelig nogle flere foto, dvs. af bagsiden og et nærbillede af evt. signatur der ofte forekommer på bagsiden af værkerne.
Estimeret pris:
Afventer Deres tilbagemelding.
24072006
Vurderingen udført af:
Lars Krintel

»...men om dette værk er udført af RM kræver en nærmere undersøgelse...«.
Det kræver et splitsekund at afgøre, alene ud fra illustrationen, at det ikke har noget som helst med Richard Mortensen at gøre.
Morten har aldrig malet på den måde. Og hvorfor står der: Vurderingen udført af Lars Krintel, når der ikke er foretaget nogen vurdering? Underligt!

 

Kunstnyt.dk
3. januar 2011