Surrealisten Rita Kernn-Larsen
på Gl. Holtegaard


Gl. Holtegaards direktør, Maria Gadegaard, bød velkommen, fortalte om Kernn-Larsen og takkede alle der skulle takkes, en lang række fonde samt øvrige, som havde medvirket, heriblandt Bruun Rasmussen. Der var også en del på udstillingen, som havde været en tur omkring Bredgade. Det var en smuk optakt til udstillingen, der viser over 100 værker, malerier, collager, skitser og keramik, lånt fra museer og private i ind- og udland.


Maria Gadegaard byder velkommen.


Inden alle fremmødte myldrede ind til selve udstillingen, fortalte journalisten Birgit Meister om Kernn-Larsen, som hun personligt havde kendt og blandt andet interviewet i tv. Dette interview vises i en lille biograf indenfor. Se lidt længere nede.




Der var trængsel. Det tog sin tid, inden alle var indenfor.

Der studeres og fotograferes


Det er altid billligere at købe postkort end de originale.


Maleriet tv. stod opført som Uden titel. Uden år. Da det var under hammeren hos Bruun Rasmussen 3. april 2003 var
 katalogteksten Kvinde med kors, ca. 1938. 38 x 61 cm. Hammerslag 12.500 kr. Det til højre kommer også fra Bruun Rasmussen, 28. oktober 1998, hvor hammerslaget var 7.500 kr. Kvindemodel med blåt tørklæde var titlen dengang.


Tv. La Pomme de la Normandie 1. Æblet. 1934.
Tilhører Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg Købt i 1993 af kunstneren.


Ung kvinde i grøn jakke med træ og skyer studeres af kvinde med orange kasket. Ukendt årstal. Privateje.


Et par franske bybilleder. Nederste solgtes i 2008 hos Bruun Rasmussen for 10.000 kr.
St. Jeannet, Southern France, ca. 1950, var katalogteksten.

Rita Kernn-Larsen interviewes i tv af Birgit Meister i 90erne. I 2017 udstillede Kernn-Larsen på Guggenheim i Venedig. Det skrev Birgit Meister om i Kristeligt dagblad.
Læs her.

Udstillingen om Kernn-Larsen viser i museets lille biograf, da Birgit Meister interviewede kunstneren.  Det er 16 år siden Birgit Meister forlod DR. Hvor tiden dog går.



Ikke alle udlånere ønsker navn frem på udstillingerne. Det gælder ikke Torben Pflug, som her står foran sit
 Surrealistisk landskab, som det hed i Museumsbygningens katalog fra 2006, som dengang fik 18.000 kr.
 for det i hammerslag. I 2001 kunne det hos Bruun Rasmussen kun opnå et bud på 4.000 kr. Dengang var titlen
 Gul landskabskomposition med sol. På udstillingen har det ingen titel eller årstal, men står det er olie og sand på lærred.


Ritta Kernn-Larsen blev i 50erne og 60erne inspireret af Picasso, som hun traf i sydfrankrig, hvor han i Vallauris arbejdede med keramik. I 1952 har de i Kunstnernes Hus i Oslo en fællesudstilling.


I haven severedes hvidvin, fransk aperitif og den pragtfulde spanske gazpacho-suppe.
Da jeg kom hjem sagde min unge hustru: "Du har vist spist noget med hvidløg!"
Og det havde jeg. Har opskriften interesse, så har den kendte tv-kok, Anne Hjernøe, en
opskrift her. Suppen kan vist også købes færdig, men måler sig næppe med hjemmelavet.


Randers Kunstmuseum er den lykkelige ejer af Træpantomime fra 1934. I det lille gratis katalog fra udstillingen
er omtalen, at der danser og snor en række kvindetræer  sig i, hvad der ligner skiftevis forening med og løsrivelse
fra jorden. Figurerne er fulde af referencer til krop og erotik. Blade og former ligner læber og kønsorganer.
Erhvervet af museet i 1996 med tilskud.


Træpantomime var et af de mest populære malerier på udstillingen, hvor mange storsamlere var mødt frem.


I dag må der fotograferes på de fleste museer, bare ikke med blitz. Og der tages tusindvis af billeder rundt om, da
alle har en mobiltelefon, som tager gode billeder. Her fotograferes nederste Selvportræt (Kend dig selv) fra 1937.
 Tilhører The Salomon R. Guggenheim Foundation, Venedig.
Vi har en del surrealister herhjemme. Den mest kendte internationalt er nok Vilhelm Freddie. Men Eiler Bille, Richard Mortensen, Vilhelm-Bjerke Petersen, Harry Carlsson, Henry Heerup, Erik Ortvad, Sven Dalsgaard, Gustav Munch-Petersen, Hans Øllgaard og de to kvindelige, foruden Kernn-Larsen, Franciska Clausen og Elsa Thoresen, er også værd at nævne.
Fra 15. september udstiller i Gl Strand de tre kvinder under titlen Kvindernes Surrealisme, en udstilling Niels Lyksted besøger og laver en video over. Blandt de kvindelige bør også nævnes Sonja Ferlov Mancoba. Ofte ligger abstrakt og surrealisme så tæt op ad hinanden, at det kan være svært at skelne de to stilarter fra hinanden.
Rita Kernn-Larsens surrealistiske arbejder kommer motivmæssigt nok tættest Bjerke-Petersen.

Udstillingen på Gl. Holtegaard er åben fra 24. august 2018 til 13. januar 2019. Og den kan varmt anbefales. Besøg museets homepage.


Gl. Holtegaard har også en ualmindelig smuk have, hvor der i øjeblikket, 23. august, er tætsiddende æbler.
Haven er åben hele året og det er tilladt at slå sig ned med egen picnic-kurv og drikkevarer.

Foto og tekst:
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
24. august 2018